Goudmunten verkopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Goudmunten verkopen
Hallo
Indien ik enkele gouden munten zou willen verkopen (kruger, napoleon) bij bv. The House, wordt ik dan geregistreerd? Of kan er tot een bepaald bedrag zo verkocht worden?
Aankoopbewijs heb ik niet meer.
Dank voor info
Indien ik enkele gouden munten zou willen verkopen (kruger, napoleon) bij bv. The House, wordt ik dan geregistreerd? Of kan er tot een bepaald bedrag zo verkocht worden?
Aankoopbewijs heb ik niet meer.
Dank voor info
Re: Goudmunten verkopen

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Identiteitskaart zullen ze altijd vragen
enkel als ze iets verdachts merken zullen ze het melden
heb eens gelezen dat er een paar pipos in belgie 7 kg goud kwamen verkopen, die enkele dagen voordien in frankrijk waren gestolen. De serienummers waren geregistreerd een doorgegeven.
De politie kwam hen oppikken terwijl ze met de goudverrichtingen bezig waren
enkel als ze iets verdachts merken zullen ze het melden
heb eens gelezen dat er een paar pipos in belgie 7 kg goud kwamen verkopen, die enkele dagen voordien in frankrijk waren gestolen. De serienummers waren geregistreerd een doorgegeven.
De politie kwam hen oppikken terwijl ze met de goudverrichtingen bezig waren
Ik kom dit onderwerp even kapen gezien mijn vraag in deze categorie thuishoort denk ik. We hebben hier een farde met een reeks goudmunten. Onderstaand de muntjes. Van sommigen hebben we er een aantal dezelfde, sommige hebben een muntteken. Het zegt mij bitter weinig allemaal maar ik dacht gezien de huidige goudprijs toch eens te gaan horen bij een goudhandelaar?
Queen Victoria - 1896 en 1899
George V - 1911 - 1916
Edward VII - 1905 - 1907
Edward VII - 1910
Queen Victoria - 1896 en 1899
George V - 1911 - 1916
Edward VII - 1905 - 1907
Edward VII - 1910
Zijn het 1 ounce munten of kleinere?
Als ik jou was zou ik me er zeker even in verdiepen, naast de goudwaarde is het mogelijk dat er bij zitten die bovenop een premium krijgen wegens numismatiek. Of omgekeerd omdat ze circulated zijn en dus beschadigd / dof etc.
Geen idee of er in de jaren van WO I veel munten zijn geslagen om maar iets te zeggen bvb.
Rondje Googlen en je zal het snel weten.
<Edit> kijk eens op allgoldcoins.co.uk om een idee te hebben. 1 voorbeeld : een gewone Edward VII kost 692 GBP, een exemplaar uit 1909 geslagen in Ottawa (CAN) gaat bijna 3x zo veel. Lijkt me de moeite waard om wat huiswerk te doen. Ook een set van opeenvolgende jaren kan meer waard zijn dan de individuele munten.
Als ik jou was zou ik me er zeker even in verdiepen, naast de goudwaarde is het mogelijk dat er bij zitten die bovenop een premium krijgen wegens numismatiek. Of omgekeerd omdat ze circulated zijn en dus beschadigd / dof etc.
Geen idee of er in de jaren van WO I veel munten zijn geslagen om maar iets te zeggen bvb.
<Edit> kijk eens op allgoldcoins.co.uk om een idee te hebben. 1 voorbeeld : een gewone Edward VII kost 692 GBP, een exemplaar uit 1909 geslagen in Ottawa (CAN) gaat bijna 3x zo veel. Lijkt me de moeite waard om wat huiswerk te doen. Ook een set van opeenvolgende jaren kan meer waard zijn dan de individuele munten.
Bedankt voor je nuttige bijdrage VTEC. Ik doe wat onderzoek en hou je verder op de hoogte.VTEC schreef: ↑18 mei 2025, 17:04 Zijn het 1 ounce munten of kleinere?
Bij een goudhandelaar ga je enkel de goudprijs krijgen ongeacht numismatiscje waarde. Voor een numismatische munt kan je bij fdc in deinze terecht of bij elsen in brussel
Klopt. Je mag 2x raden wat ze doen als ze een zeldzame variant in handen krijgen? Wees maar zeker dat die niet wordt doorgezet voor 'melt'.
Wat ik ten zeerste zou afraden is naar die 'rondreizende' pop-up shops gaan die 1 of een paar dagen ergens neerstrijken en uurwerken, edelmetaal, juwelen, schilderijen, bonten jassen en noemen het maar opkopen. Heb ik voor de lol eens gedaan, kon er naar toe wandelen; die zaten belachelijk veel onder spot bij evt. verkopen door mij van bekende en wijdverspreide oude Europese munten zoals de Louis of Gulden.
Op de site van Rolf Van Zanten https://www.inkoopedelmetaal.nl/goud-ve ... den-munten vind je ook wel wat clues. Geen aandelen in dat bedrijf (zijn hoofdbedrijf heet The Silver Mountain), wel goede ervaring mee over ca. 15 jaar aankopen. Niet met verkopen, mogen ze doen als ik er niet meer ben
Wat ik ten zeerste zou afraden is naar die 'rondreizende' pop-up shops gaan die 1 of een paar dagen ergens neerstrijken en uurwerken, edelmetaal, juwelen, schilderijen, bonten jassen en noemen het maar opkopen. Heb ik voor de lol eens gedaan, kon er naar toe wandelen; die zaten belachelijk veel onder spot bij evt. verkopen door mij van bekende en wijdverspreide oude Europese munten zoals de Louis of Gulden.
Op de site van Rolf Van Zanten https://www.inkoopedelmetaal.nl/goud-ve ... den-munten vind je ook wel wat clues. Geen aandelen in dat bedrijf (zijn hoofdbedrijf heet The Silver Mountain), wel goede ervaring mee over ca. 15 jaar aankopen. Niet met verkopen, mogen ze doen als ik er niet meer ben

VTEC, We hebben ze allemaal verkocht voor 14.4K en best tevreden mee. Vorig jaar kregen we er 30% minder voor. Toch eerst ons oor even te luisteren gelegd bij enkele zoals boven opgesomde experts en blijkbaar roteren Britse gouden soeverein munten (zonder muntteken) rond deze periode nogal fel op de markt. Ze moeten al UNC zijn om er meer waarde uit te halen dan de smeltprijs. Anders ligt het vrijwel samen.. en met de extra stress tot verkoop en verzending.. Morgen staat het geld op de rekening, dus dat geeft meer gemoedsrust.VTEC schreef: ↑18 mei 2025, 21:10 Klopt. Je mag 2x raden wat ze doen als ze een zeldzame variant in handen krijgen? Wees maar zeker dat die niet wordt doorgezet voor 'melt'.
Op de site van Rolf Van Zanten https://www.inkoopedelmetaal.nl/goud-ve ... den-munten vind je ook wel wat clues. Geen aandelen in dat bedrijf (zijn hoofdbedrijf heet The Silver Mountain), wel goede ervaring mee over ca. 15 jaar aankopen. Niet met verkopen, mogen ze doen als ik er niet meer ben![]()
Perfect, daar dient onder meer een forum als dit voor mij ook voor. Een eigen opinie vormen na informatie te vergaren en dan een beslissing nemen waar je je goed bij voelt.
Echter, zelf zou ik die niet van de hand doen voor melt, vinden 99% zeker hun weg in de coin business tegen een premium.
Bedankt voor je terugkoppeling!
Echter, zelf zou ik die niet van de hand doen voor melt, vinden 99% zeker hun weg in de coin business tegen een premium.
We hebben tegelijkertijd ook besloten om wellicht binnenkort de gemeenschappelijke portefeuille te herbalanceren en daar zal gerust wat goud in zitten maar cash kwam nu iets meer van pas. Zonder spijt, zijn we wel benieuwd wat de goudprijs zal doen de komende 3 tot 5 jaar.VTEC schreef: ↑Gisteren 18:50 Perfect, daar dient onder meer een forum als dit voor mij ook voor. Een eigen opinie vormen na informatie te vergaren en dan een beslissing nemen waar je je goed bij voelt.
Verstandige beslissing dat herbalanceren, moet ik ook soms (met lange tanden) doen wegens te veel blootstelling aan aandeel X of asset Y. Bij Sofina bvb. heb ik dat niet gedaan en aandeel is na een zeer sterke klim +/- gedeeld door 2 gegaan...
Goud geloof ik niet in sterke dalingen (status opgewaardeerd van Tier-3 naar Tier-1!), zilver kwakkelt al jaren maar heen en weer ondanks de talloze industriële toepassingen en het feit dat er vroeg of laat een tekort zal zijn (bvb. solid state battery) en dat er jaarlijks nu al meer wordt verbruikt dan er gemined wordt. Ik heb ingezet op Platina, ook eerder al hier gepost, volgens mij heeft dat nog een inhaalbeweging te goed. Wel wat nadelen, fysieke verkrijgbaarheid en immense spread, maar goed dat durf ik wel aan.
Goud geloof ik niet in sterke dalingen (status opgewaardeerd van Tier-3 naar Tier-1!), zilver kwakkelt al jaren maar heen en weer ondanks de talloze industriële toepassingen en het feit dat er vroeg of laat een tekort zal zijn (bvb. solid state battery) en dat er jaarlijks nu al meer wordt verbruikt dan er gemined wordt. Ik heb ingezet op Platina, ook eerder al hier gepost, volgens mij heeft dat nog een inhaalbeweging te goed. Wel wat nadelen, fysieke verkrijgbaarheid en immense spread, maar goed dat durf ik wel aan.
Om een deftige premium te krijgen, moet je al zeldzame sovereigns hebben die bijvoorbeeld in Ottawa tussen 1908 en 1919 zijn gemaakt met een "C" markering. De meeste sovereigns hebben geen numismatische waarde waardoor het de moeite niet loont om die allemaal apart te proberen verkopen.VTEC schreef: ↑Gisteren 18:50 Perfect, daar dient onder meer een forum als dit voor mij ook voor. Een eigen opinie vormen na informatie te vergaren en dan een beslissing nemen waar je je goed bij voelt.
Goede post hoor; de Ottawa minted coins haalde ik ook al aan een paar posts hierboven. Al je er zelf niet geïnteresseerd in bent of weinig van kent - wat geen schande is vanzelfsprekend - ben je een makkelijke "prooi" voor inkopers die wel weten wat zeldzaam en gezocht is.
Vandaar de suggestie aan de vraagsteller om toch even verder te kijken en er een paar uur van zijn / haar tijd in te steken. Forum als dit is er voor mij om elkaar te helpen.
Toen ik naar zo een pop up circus in de buurt ging, had ik een erg zeldzame gouden munt meegenomen om eens te zien. UNC numismatiek 19de eeuw, ik kreeg gewoon spot -3% aangeboden terwijl die easy 2x spot gaat... Als ik ook maar 1 iemand kan laten vermijden om in dit soort val te trappen is de dag geslaagd.
Vandaar de suggestie aan de vraagsteller om toch even verder te kijken en er een paar uur van zijn / haar tijd in te steken. Forum als dit is er voor mij om elkaar te helpen.
Toen ik naar zo een pop up circus in de buurt ging, had ik een erg zeldzame gouden munt meegenomen om eens te zien. UNC numismatiek 19de eeuw, ik kreeg gewoon spot -3% aangeboden terwijl die easy 2x spot gaat... Als ik ook maar 1 iemand kan laten vermijden om in dit soort val te trappen is de dag geslaagd.