pandwissel + extra krediet geen extra notariskosten?
TIP
pandwissel + extra krediet geen extra notariskosten?
Hallo,
Ik heb net een huis gekocht en mijn appartement verkocht.
In juli worden de aktes op dezelfde dag geschreven.
Ik mag een pandwissel doen van de bank van mijn appartement naar het nieuwe huis. Hier heb ik begrepen dat er flink wat notariskosten bij komen + dossierkosten.
Daarnaast denk ik ook aan een extra lening om mij wat extra ruimte te geven. Ik dacht eerst aan 40 000 maar door een goede verkoop denk ik nu eerder aan 20 000.
Volgens de bank heb ik bij een extra lening van 20 000 geen bijkomende kosten bij de notaris voor het extra krediet. Bij een extra krediet van 40 000 heb ik dat wel. Ik heb expliciet gevraagd of mijn woonbonus bleef lopen. Dat bleek het geval.
Ik begreep de uitleg van de bank niet goed waarom er bij extra krediet van 40 000 wel extra notariskosten bij komen en bij een nieuw krediet van 20 000 niet. Kan iemand mij dat soms uitleggen?
grten
Kristen
Ik heb net een huis gekocht en mijn appartement verkocht.
In juli worden de aktes op dezelfde dag geschreven.
Ik mag een pandwissel doen van de bank van mijn appartement naar het nieuwe huis. Hier heb ik begrepen dat er flink wat notariskosten bij komen + dossierkosten.
Daarnaast denk ik ook aan een extra lening om mij wat extra ruimte te geven. Ik dacht eerst aan 40 000 maar door een goede verkoop denk ik nu eerder aan 20 000.
Volgens de bank heb ik bij een extra lening van 20 000 geen bijkomende kosten bij de notaris voor het extra krediet. Bij een extra krediet van 40 000 heb ik dat wel. Ik heb expliciet gevraagd of mijn woonbonus bleef lopen. Dat bleek het geval.
Ik begreep de uitleg van de bank niet goed waarom er bij extra krediet van 40 000 wel extra notariskosten bij komen en bij een nieuw krediet van 20 000 niet. Kan iemand mij dat soms uitleggen?
grten
Kristen
Re: pandwissel + extra krediet geen extra notariskosten?
Misschien omdat het gaat om een consumentenkrediet bij het krediet van 20k en dus geen hypothecair krediet ? En misschien omdat het gaat om een hypothecair krediet bij de lening van 40k ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien omdat het gaat om een consumentenkrediet bij het krediet van 20k en dus geen hypothecair krediet ? En misschien omdat het gaat om een hypothecair krediet bij de lening van 40k ?
Bij een wederopname kun je maximaal het reeds afgeloste kapitaal weer opnemen zonder dan er een nieuwe hypothecaire inschrijving via de notaris moet gebeuren. Je zal met andere woorden nog geen €40.000 kapitaal afgelost hebben op het appartement. Die €20.000 wederopname wordt gezien als een nieuw krediet en valt dus niet meer onder de woonbonus, op de oorspronkelijke lening blijft de woonbonus lopen.
Kan een wederopname dan wanneer je van pand wisselt? Ik dacht dat dit enkel kon wanneer je renovatie werken uitvoert. Ik dacht ook bij een wederopname dat je de woonbonus zou kwijt zijn?