Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Het is wel verplicht.SVP46 schreef: ↑12 juni 2025, 16:30Herkeuring is niet nodig volgens het AREI bij het plaatsen van een CT002, dit valt niet onder "belangrijke wijziging".Spaarplan schreef: ↑12 juni 2025, 12:02
Klopt, die informatie geef ik ook altijd mee aan de gebruiker. Wat ze ermee doen is hun zaak. De plaatsing van de CT002 maakt een keuring verplicht, ik doe dus altijd alles volgens de regels. Als ik doorga zet ik altijd die bewuste kring af.
Apropos, mijn voorzichtige inschatting is dat zowat 50 procent van de elektrische installaties in belgie niet volledig inorde zijn volgens de regels van het AREI.![]()
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord met bronvermelding.

Als ik in het AREI kijk dan zie ik
Dus op basis van dit al niet nodig lijkt me.“Wanneer de herstelling geen wijziging van de beschermingskenmerken voor gevolg heeft [...] levert de hersteller een document af dat deze niet-wijziging bevestigt.
Wanneer de herstelling een wijziging van de beschermingskenmerken voor gevolg heeft, zal de herstelde elektrische machine of toestel worden onderworpen aan een nieuw conformiteitsonderzoek volgens de procedure bepaald in bijlage 9 [...]”
— Zie Onderafdeling 7.102.8.3 1
Of bij belangrijke wijziging / uitbreiding:
Ook op basis hiervan lijkt me herkeuring niet nodig volgen het AREI.“Belangrijke wijziging of belangrijke uitbreiding: wijziging of uitbreiding van een elektrische installatie die een bijkomende impact (nog niet afgedekt door een gelijkvormigheidscontrole) op de veiligheid van personen of goederen heeft.
Voorbeelden:
wijziging van het aardverbindingssysteem,
overschrijding van het toegelaten kortsluitvermogen voor het geïnstalleerd materieel,
niet-identieke vervanging van een schakel- en verdeelbord,
toevoeging van een kring in een huishoudelijke installatie.”
Onderafdeling 6.4.7.3 – Wijziging of uitbreiding
Zo een CT002 meter heeft zelf ook stroom nodig, je gaat die dus met draadjes op een nieuwe of bestaande kring vast aansluiten in het verdeelbord. Dat op zich is al reden genoeg voor een verplichte herkeuring, de draad sectie moet afgestemd zijn voor die kring en elke vast aangesloten verbruiker (hoe klein ook) moet op het eendraad schema staan.
Het is gewoon een uitbreiding (zeer klein dan nog) van een bestaande kring, hiervoor is geen herkeuring nodig net zoals je een stopcontact zou bijplaatsen.vortex schreef: ↑Gisteren 10:20Zo een CT002 meter heeft zelf ook stroom nodig, je gaat die dus met draadjes op een nieuwe of bestaande kring vast aansluiten in het verdeelbord. Dat op zich is al reden genoeg voor een verplichte herkeuring, de draad sectie moet afgestemd zijn voor die kring en elke vast aangesloten verbruiker (hoe klein ook) moet op het eendraad schema staan.
Zet het inderdaad wel op je eendraadschema bij op.
Voor mij goed als jullie hiervoor een keurder willen laten komen