Dividentuitbetaling in cash of aandelen
TIP
Dividentuitbetaling in cash of aandelen
Binnenkort ontvang ik voor de eerste keer dividend, ik heb de keuze tussen cash of aandelen.
Hoe precies gebeurt de uitbetaling in aandelen?
Stel, ik heb voor 100€ netto dividend tegoed, maar een aandeel kost 60€, wat gebeurt er dan met de overige 40€?
Hoe precies gebeurt de uitbetaling in aandelen?
Stel, ik heb voor 100€ netto dividend tegoed, maar een aandeel kost 60€, wat gebeurt er dan met de overige 40€?
Re: Dividentuitbetaling in cash of aandelen
Die krijg je op je rekening.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, je krijgt dan 1 aandeel, en 40 euro. Maar! Afhankelijk van hoe het geregeld is kan het zijn dat je nog eens apart belastingen moet betalen. Je moet immers minstens 30% RV betalen, ook op dat ene aandeel. En als het een buitenlands aandeel is, is het vaak nog meer. Zo kan het zijn dat wanneer je kiest voor uitbetaling in aandelen, je netto moet bijbetalen.
Overigens, wanneer een onderneming ervoor kiest dividend in aandelen uit te betalen gebeurt dat typisch aan een gusntiger tarief dan wat het aandeel op dat ogenblik waard is. In jouw voorbeeld, zal je dat aandeel niet voor 60 euro krijgen, maar pakweg voor 55 euro. En dan wordt er niet 40 euro maar 45 euro uitbetaald voor de restfractie.
Overigens, wanneer een onderneming ervoor kiest dividend in aandelen uit te betalen gebeurt dat typisch aan een gusntiger tarief dan wat het aandeel op dat ogenblik waard is. In jouw voorbeeld, zal je dat aandeel niet voor 60 euro krijgen, maar pakweg voor 55 euro. En dan wordt er niet 40 euro maar 45 euro uitbetaald voor de restfractie.
Bron: het internet.
Thanks! Dat is duidelijk.JustSpike schreef: ↑25 juni 2025, 12:07 Inderdaad, je krijgt dan 1 aandeel, en 40 euro. Maar! Afhankelijk van hoe het geregeld is kan het zijn dat je nog eens apart belastingen moet betalen. Je moet immers minstens 30% RV betalen, ook op dat ene aandeel. En als het een buitenlands aandeel is, is het vaak nog meer. Zo kan het zijn dat wanneer je kiest voor uitbetaling in aandelen, je netto moet bijbetalen.
Mij viel daarnet iets vreemds op.
Ik had ingeschreven op de aandelen Tinc bij zowel MeDirect als bij Keytrade.
Keytrade heeft de aandelen gekocht aan €9,34 en rekent €5 kosten aan.
Bij Medirect werden de aandelen gekocht aan €10,27 maar vind ik van kosten niets terug.
Iemand een idee?
Ik had ingeschreven op de aandelen Tinc bij zowel MeDirect als bij Keytrade.
Keytrade heeft de aandelen gekocht aan €9,34 en rekent €5 kosten aan.
Bij Medirect werden de aandelen gekocht aan €10,27 maar vind ik van kosten niets terug.
Iemand een idee?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb bij MD Tinc aandelen gekregen aan 9.34 euro
Ofwel hebben ze daar kosten bij opgeteld.
Ben benieuwd.
Opgelost.
U betaalde EUR 9,34 per nieuw aandeel. Dit kan u nagaan bij uw transactiegeschiedenis bij uw MeDirect Zichtrekening. De omschrijving hierbij is 'Uitoefenprijs_TINC NV'.
De koers dat bij de 'Historiek Orders' staat, is de prijs dat het aandeel op dat moment waard was. U heeft dit bedrag niet betaald.