ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
Dag allen,
Als beginnende en jonge belegger heb ik enkele vragen bij het opstarten van mijn ETF-portefeuille.
Bij MeDirect zou ik graag investeren in een aantal ETF's, en ik wilde graag even bij jullie polsen of mijn selectie van ETF's goed samengesteld is, en hoe vaak ik best deze posities aankoop.
Ik zou jaarlijks ongeveer 1.000 euro kunnen beleggen in onderstaande ETF's, maar ik twijfel wat de beste aankoopfrequentie is. Zeker nu MeDirect haar kosten heeft verlaagd naar 0,15% en, nog belangrijker, het minimumbedrag van 7 tot 15 euro per transactie volledig heeft afgeschaft.
Mijn idee is een neutrale, wereldwijd gespreide, passieve portefeuille volgens market cap:
70% - 75% IWDA - MSCI World (large en mid cap ontwikkelde markten)
Bij MeDirect: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (ACC)
15% IUSN - MSCI World Small Cap (small cap ontwikkelde markten)
Bij MeDirect: iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (ACC)
10% - 15% EMIM - MSCI Emerging Markets
Bij MeDirect: iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (ACC)
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Als beginnende en jonge belegger heb ik enkele vragen bij het opstarten van mijn ETF-portefeuille.
Bij MeDirect zou ik graag investeren in een aantal ETF's, en ik wilde graag even bij jullie polsen of mijn selectie van ETF's goed samengesteld is, en hoe vaak ik best deze posities aankoop.
Ik zou jaarlijks ongeveer 1.000 euro kunnen beleggen in onderstaande ETF's, maar ik twijfel wat de beste aankoopfrequentie is. Zeker nu MeDirect haar kosten heeft verlaagd naar 0,15% en, nog belangrijker, het minimumbedrag van 7 tot 15 euro per transactie volledig heeft afgeschaft.
Mijn idee is een neutrale, wereldwijd gespreide, passieve portefeuille volgens market cap:
70% - 75% IWDA - MSCI World (large en mid cap ontwikkelde markten)
Bij MeDirect: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (ACC)
15% IUSN - MSCI World Small Cap (small cap ontwikkelde markten)
Bij MeDirect: iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (ACC)
10% - 15% EMIM - MSCI Emerging Markets
Bij MeDirect: iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (ACC)
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Re: ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
Mij lijkt dat een heel goed plan. Eventueel zou je die 3 ETFs kunnen vervangen door 1 enkele: IMIE. Dat zal wellicht iets gunstiger uitvallen doordat je minder transacties moet uitvoeren. Maar dat is zeker geen fundamentele kritiek.
Aankoopfrequentie... er is al veel over gezegd en geschreven. Persoonlijk zou ik daar niet wakker van liggen. Beleg van zodra je het geld beschikbaar hebt, maar vermijd al te kleine transacties. Ik zou bvb niet met bedragen kleiner dan 1000 euro een transactie uitvoeren.
Aankoopfrequentie... er is al veel over gezegd en geschreven. Persoonlijk zou ik daar niet wakker van liggen. Beleg van zodra je het geld beschikbaar hebt, maar vermijd al te kleine transacties. Ik zou bvb niet met bedragen kleiner dan 1000 euro een transactie uitvoeren.
Bron: het internet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Houd er rekening mee dat MSCI world voor 71% in de US zit, en dat MSCI World Small Cap voor 59%.
Als je dat geen probleem vindt, dan is het prima.
Als je dat geen probleem vindt, dan is het prima.
Geen verkeerde selectie. De verdeling van die 3 wordt hier al opgevolgd: https://marketcaps.site/
Kijk bovenaan bij 'Portfolios with relative weights'. Voor 3 ETF ziet de huidige marketcap er iets anders uit, maar je kan gewicht verdelen volgens underperformance bijvoorbeeld (zoals nu je IUSN).
Persoonlijk vind ik dat je niet te veel mag opsplitsen, je kan zo eindeloos doorgaan. Hou vooral je kosten in 't oog. Met 1 of 2 ETF is dat al beter beheersbaar, maar het is zeker niet verkeerd.
Kijk bovenaan bij 'Portfolios with relative weights'. Voor 3 ETF ziet de huidige marketcap er iets anders uit, maar je kan gewicht verdelen volgens underperformance bijvoorbeeld (zoals nu je IUSN).
Persoonlijk vind ik dat je niet te veel mag opsplitsen, je kan zo eindeloos doorgaan. Hou vooral je kosten in 't oog. Met 1 of 2 ETF is dat al beter beheersbaar, maar het is zeker niet verkeerd.
Buy bitcoin
Mijn ETF-ziet er identiek uit. Lijkt me een goede start.
Ik overweeg nu enkel wat meer Europa weging toe te voegen.
Hebben jullie daar tips voor?
Ik overweeg nu enkel wat meer Europa weging toe te voegen.
Hebben jullie daar tips voor?
Persoonlijk vind ik Amerika duur gewaardeerd en investeer er nu veel minder in bij (meeste zit van vroeger al in wereldindex) . Al zou ik als beginner ook minstens 50% in een wereldindex etf steken.
Voor Europa doe ik LU0908500753 Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc. Lage kosten (ter 0,07%) voor 611 grote bedrijven in Europa .
Voor Europa doe ik LU0908500753 Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc. Lage kosten (ter 0,07%) voor 611 grote bedrijven in Europa .
Bij MeDirect hebben ze ook een Euro Stoxx 50 aan een lage koers, dus ideaal voor wie met kleine bedragen belegt. Er staat me vaag iets voor dat die van Lyxor is, maar zeker ben ik niet.
-
- Newbie
- Contacteer:
zes schreef: ↑11 juni 2025, 11:34 Geen verkeerde selectie. De verdeling van die 3 wordt hier al opgevolgd: https://marketcaps.site/
Allemaal bedankt voor jullie reacties!JustSpike schreef: ↑11 juni 2025, 10:20 Mij lijkt dat een heel goed plan. Eventueel zou je die 3 ETFs kunnen vervangen door 1 enkele: IMIE. Dat zal wellicht iets gunstiger uitvallen doordat je minder transacties moet uitvoeren. Maar dat is zeker geen fundamentele kritiek.
Heb natuurlijk nu terug enkele vragen:
- Als ik maar 2 ETF zou doen welke twee koop ik dan best en wat is de verdeeling hiervan? Of is het beter gespreid als ik één IMIE koop zoals aangeraden door JustSpike?
- Voor mij hoeft het gewicht van de US niet persee zo groot te zijn in mijn portefollio, is een IMIE dan een goed allternatief en welke specifieke ETF op Medirect raden jullie dan aan?
Sorry voor de vele vragen maar dit is allemaal nieuw voor mij.

Het voordeel van 1 enkele wereldwijd gespreide tracker zoals IMIE te kopen is dat je je net daarover nooit zorgen hoeft te maken. Naarmate bvb opkomende markten belangijker worden zal de tracker dit automatisch reflecteren. Een dergelijke tracker is eigenlijk geografie-agnostisch, en zo hoort het ook. De meest successvolle sectoren, geografieen en ondernemingen hebben het grootste gewicht in de index. Alle andere keuzes om successvolle posities te kortwieken is eigenaardig.
IMIE is bovendien ook nog blootgesteld aan mid caps EN heeft in Belgie een gunstige fiscaliteit EN een lage totale kostenstructuur.
Voor zover ik weet is dit de meeste eenvoudige, tegelijk meest fiscaal gunstige en meest complete manier om met 1 enkele transactie blootstelling te krijgen aan de wereldeconomie. De ultieme hangmat-investering. Maar iedereen mag mij verbeteren natuurlijk. Er komen immers elke dag trackers bij.
IMIE is bovendien ook nog blootgesteld aan mid caps EN heeft in Belgie een gunstige fiscaliteit EN een lage totale kostenstructuur.
Voor zover ik weet is dit de meeste eenvoudige, tegelijk meest fiscaal gunstige en meest complete manier om met 1 enkele transactie blootstelling te krijgen aan de wereldeconomie. De ultieme hangmat-investering. Maar iedereen mag mij verbeteren natuurlijk. Er komen immers elke dag trackers bij.
Bron: het internet.
Zeer zeker,nog wel stuk IUSN(smalle caps)aan toe voegen...JustSpike schreef: ↑13 juni 2025, 09:54 Het voordeel van 1 enkele wereldwijd gespreide tracker zoals IMIE te kopen is dat je je net daarover nooit zorgen hoeft te maken. Naarmate bvb opkomende markten belangijker worden zal de tracker dit automatisch reflecteren. Een dergelijke tracker is eigenlijk geografie-agnostisch, en zo hoort het ook. De meest successvolle sectoren, geografieen en ondernemingen hebben het grootste gewicht in de index. Alle andere keuzes om successvolle posities te kortwieken is eigenaardig.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Een vraag aan de topicstarter, waarom juist MeDirect ? Ik ben er ook klant maar voor ETF's zijn ze in mijn ogen toch echt niet bij de betere/ goedkoopste ?
Make Spaargids " Great Again ! "
Prijzen van MeDirect voor etf zijn hard gedaald. Volgens mij nu zo’n 0,15% zonder minimum. Dus ideaal voor maandelijkse aankopen aangezien er geen minimumbedrag isvoorheenCP1234 schreef: ↑16 juni 2025, 00:04 Een vraag aan de topicstarter, waarom juist MeDirect ? Ik ben er ook klant maar voor ETF's zijn ze in mijn ogen toch echt niet bij de betere/ goedkoopste ?
-
- Newbie
- Contacteer:
JustSpike bedankt voor de uitgebreid uitleg!JustSpike schreef: ↑13 juni 2025, 09:54 Het voordeel van 1 enkele wereldwijd gespreide tracker zoals IMIE te kopen is dat je je net daarover nooit zorgen hoeft te maken. Naarmate bvb opkomende markten belangijker worden zal de tracker dit automatisch reflecteren. Een dergelijke tracker is eigenlijk geografie-agnostisch, en zo hoort het ook. De meest successvolle sectoren, geografieen en ondernemingen hebben het grootste gewicht in de index. Alle andere keuzes om successvolle posities te kortwieken is eigenaardig.
Zou onderstaande ETF volgens jullie een goed alternatief kunnen zijn?
Te vinden op MeDirect: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF.
Daarnaast vroeg ik mij ook af wat jullie denken over pensioensparen?
Nu de regering beslist heeft dat er geen meerwaardebelasting meer op komt, denken jullie dat dit dan interessanter is dan zelf beleggen via zo'n ETF?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Groeten Victor
Ja, SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF. is IMIE waarover JustSpike het heeft.VictorDeSmet schreef: ↑Vandaag 10:42JustSpike bedankt voor de uitgebreid uitleg!JustSpike schreef: ↑13 juni 2025, 09:54 Het voordeel van 1 enkele wereldwijd gespreide tracker zoals IMIE te kopen is dat je je net daarover nooit zorgen hoeft te maken. Naarmate bvb opkomende markten belangijker worden zal de tracker dit automatisch reflecteren. Een dergelijke tracker is eigenlijk geografie-agnostisch, en zo hoort het ook. De meest successvolle sectoren, geografieen en ondernemingen hebben het grootste gewicht in de index. Alle andere keuzes om successvolle posities te kortwieken is eigenaardig.
Zou onderstaande ETF volgens jullie een goed alternatief kunnen zijn?
Te vinden op MeDirect: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF.
Daarnaast vroeg ik mij ook af wat jullie denken over pensioensparen?
Nu de regering beslist heeft dat er geen meerwaardebelasting meer op komt, denken jullie dat dit dan interessanter is dan zelf beleggen via zo'n ETF?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Groeten Victor
Bij pensioensparen is de bank de winnaar..
-
- VIP member
- Contacteer:
Bij Medirect in juli en augustus tijdelijk 0% makelaarsloon (ipv 0,15%).
Zomerdeal
Zomerdeal