Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
even gecorrigeerdEarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 19:14Tja... dus:
Volgens de ene zit EEN GEZIN met een netto vermogen van 484K bij de top 30%.
Volgens de andere zit een persoon met een persoonlijke effectenportefeuille van 500K bij de top 10%.
Volgens mij klopt er iets niet ...![]()
lijkt me consistent
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien je eigen schrijfsel corrigeren dan ?B7H4long schreef: ↑Gisteren 19:19even gecorrigeerdEarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 19:14
Tja... dus:
Volgens de ene zit EEN GEZIN met een netto vermogen van 484K bij de top 30%.
Volgens de andere zit een persoon met een persoonlijke effectenportefeuille van 500K bij de top 10%.
Volgens mij klopt er iets niet ...![]()
lijkt me consistent
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier is mijn "wollig" enz. schrijfsel:KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:11Jij schrijft zeer wollig, zeer sloganesk, het kan alle kanten uit, je suggereert, je stelt vragen. Je geeft geen antwoorden. Ik maak het concreet.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 17:56 Allemaal goed en wel, maar wat is je punt tegenover wat ik schreef ?
En dat is inderdaad gewoon mijn persoonlijke mening.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 16:17 Wel, mensen met een afbetaalde woning van 500K en 500k effecten zijn mijn inziens niet arm en beschouw ik ook niet als Jan Modaal.
Edit: ik wil er ook nog wel een verduidelijking bij geven... ik schreef "mensen", niet "gezinnen"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lijkt me inderdaad ook het eenvoudigst en ik kan me niet inbeelden dat ze iets anders gaan doen.
Edit: niettegenstaande ze dat ooit wel anders gedaan hebben met de RV op intresten van gereglementeerde spaarrekeningen ... met alle gedoe vandien
-
- Newbie
- Contacteer:
Volgens de VRT en Antoon Vandevelde - econoom en filosoof aan de KUL - zijn obligaties en fondsen … géén financiële aktiva
De nieuwe meerwaardebelasting zal niet gelden voor winsten tot 10.000 euro per persoon en per jaar. Kan iemand uit de middenklasse een hogere winst boeken met zijn aandelen? "Absoluut", zegt Vandevelde. "Dat kan natuurlijk alleen als je je spaargeld belegt in aandelen. Wie zijn geld op een spaarboekje zet of in obligaties of fondsen belegt, zal geen meerwaardebelasting moeten betalen."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/01 ... denklasse/
Met zulke imbecielen aan de KUL en de VRT, hoeft het niet te verwonderen dat de zoveelste fiscale koterij in dit land vooral zal schitteren door een gigantische administratie voor een uiterst beperkte opbrengst. Maar wees gerust: onze politici hebben weeral ‘hard gewerkt’.

De nieuwe meerwaardebelasting zal niet gelden voor winsten tot 10.000 euro per persoon en per jaar. Kan iemand uit de middenklasse een hogere winst boeken met zijn aandelen? "Absoluut", zegt Vandevelde. "Dat kan natuurlijk alleen als je je spaargeld belegt in aandelen. Wie zijn geld op een spaarboekje zet of in obligaties of fondsen belegt, zal geen meerwaardebelasting moeten betalen."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/01 ... denklasse/
Met zulke imbecielen aan de KUL en de VRT, hoeft het niet te verwonderen dat de zoveelste fiscale koterij in dit land vooral zal schitteren door een gigantische administratie voor een uiterst beperkte opbrengst. Maar wees gerust: onze politici hebben weeral ‘hard gewerkt’.
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
Je hebt een fonds waar je jarenlang maandelijks een bedrag bijstortte. Het fonds is aan het dalen en je verkoopt een deel in 2026 om je meerwaarde te verlagen. Wat is de beginwaarde om minderwaarde te berekenen als de waarde op 1/1/26 hoger is dan de dag van verkoop?
Dit zei Jan Jambon vandaag in de commissie Financiën en Begroting:
- De meerwaardebelasting wordt geïnd door inhouding van roerende voorheffing bij realisatie. De belastingplichtige kan dan de vijstelling en minwaarden recupereren via de belastingaangifte.
- De belastingplichtige beschikt over een opt-out, hij kan beslissen dat er geen roerende voorheffing wordt ingehouden en zelf aangifte doen van de meerwaarde en minwaarden. De instelling maakt dan een fiscale fiche die bij de aangifte kan gevoegd worden.
Hoera! We mogen kiezen op welke manier we gepluimd worden!
- De meerwaardebelasting wordt geïnd door inhouding van roerende voorheffing bij realisatie. De belastingplichtige kan dan de vijstelling en minwaarden recupereren via de belastingaangifte.
- De belastingplichtige beschikt over een opt-out, hij kan beslissen dat er geen roerende voorheffing wordt ingehouden en zelf aangifte doen van de meerwaarde en minwaarden. De instelling maakt dan een fiscale fiche die bij de aangifte kan gevoegd worden.
Hoera! We mogen kiezen op welke manier we gepluimd worden!

Laatst gewijzigd door Moneyking op 1 juli 2025, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimen ? U houdt nog altijd 90% over !
Uiteraard, want ze willen zeker niet dat het bij hen wordt ingehouden.Moneyking schreef: ↑Gisteren 21:23 Dit zei Jan Jambon vandaag in de commissie Financiën en Begroting:
- De meerwaardebelasting wordt geint door inhouding van roerende voorheffing bij realisatie. De belastingplichtige kan dan de vijstelling en minwaarden recupereren via de belastingaangifte.
Hoera! We mogen kiezen op welke manier we gepluimd worden!![]()
Maaar het vet is in ieder geval van de soep.
Blijft diefstal, belasting op belasting op belasting. En De Fernand zit te lachen in zijn finca in Italië.
En die Juan Jamon zit gewoon te wachten op een zitje in het EP om zijn zakken nog meer te vullen en een decadent pensioen in zin zijn zakken te steken zonder ooit iets deftig gedaan te hebben.
dat zal dus optie 2 wordenMoneyking schreef: ↑Gisteren 21:23 Dit zei Jan Jambon vandaag in de commissie Financiën en Begroting:
Hoera! We mogen kiezen op welke manier we gepluimd worden!![]()
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
1/1/26.
Je zou denken dat het alternatief voor meerwaardeberekening ook zou gelden voor minwaardeberekening, maar blijkbaar zou dat niet zo zijn.
https://archive.ph/TuhYy
Voor het vaststellen van de toekomstige meerwaarde zal op 31 december een virtuele foto worden genomen van elk aandeel. Als de koers van dat aandeel op 31 december echter lager is dan de aanschafwaarde, mag de houder de komende vijf jaar nog de aanschafwaarde gebruiken als vertrekbasis.
Voor het bepalen van de minwaarde voorziet de regering-De Wever niet in die tolerantie. De vertrekbasis voor het bepalen van de minwaarde is de facto 31 december. Dat betekent dat beleggers mogelijk beperkt zullen worden in het aftrekken van de minwaarde van hun meerwaarde.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juli 2025, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
boven de 10k meerwaarde, dat zijn 'de rijken'
als een conner gedurende 3 jaar 1/3de van zijn inkomen spaart en dat bedrag belegt in aandelen dan behoort hij volgens het historisch rendement tot die 'rijken'
het is gemakkelijk rijk worden in belgië, of toch om alsdusdanig bestempeld te worden
als een conner gedurende 3 jaar 1/3de van zijn inkomen spaart en dat bedrag belegt in aandelen dan behoort hij volgens het historisch rendement tot die 'rijken'
het is gemakkelijk rijk worden in belgië, of toch om alsdusdanig bestempeld te worden
Zou tof zijn als die 10k cumulatief is. Dat ik na 10 jaar beleggen in etfs en alles verkoop ineens 100k kan aftrekken. Of heb ik het verkeerd begrepen. 
Als lange termijnbelegger die elke paar maanden bijkoopt is het berekenen van zon meerwaarde altijd wat verwarrend. Ze kijken dan naar de gemiddelde aankoopprijs vermoed ik.

Als lange termijnbelegger die elke paar maanden bijkoopt is het berekenen van zon meerwaarde altijd wat verwarrend. Ze kijken dan naar de gemiddelde aankoopprijs vermoed ik.