Advies aankoop/verkoop huis
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Advies aankoop/verkoop huis
Dag forumleden,
Graag had ik even jullie advies gehad over volgende:
Huidige woning is geschat op 465K (nog 80K af te betalen), lening met rentevoet aan 1,6% loopt nog 10j (inclusief nog 10j woonbonus).
De vraagprijs van de nieuwe woning is 485K, maar de woning heeft de nodige renovatiewerken nodig waarvan we inschatten dat het een jaar gaat duren.
Ons beschikbaar spaargeld is 150K (voor de verbouwingen). Dus er dient in eerste instantie niet bijgeleend te worden.
Idealiter willen we graag een pandwissel met beide aktes op zelfde dag doorvoeren, waarbij we de woonbonus en lage rentevoet behouden. Maar dan dienen de nieuwe kopers van ons huis nog een jaar te wachten tot het huis beschikbaar is (en ondertussen betalen wij 'huur', pakweg €1000x12 maanden). Mij lijkt het niet makkelijk om kopers te vinden die hierop willen wachten?
Als we een overbruggingskrediet nemen en de verkoop van onze eigen woning een half jaar tot 9 maand uitstellen, kunnen we dan daarna de lening en woonbonus overzetten op de nieuwe woning? Of is dat niet meer mogelijk?
Wat lijkt financieel het meest interessant?
Dankjewel alvast!
Groetjes, Roos
Huidige woning is geschat op 465K (nog 80K af te betalen), lening met rentevoet aan 1,6% loopt nog 10j (inclusief nog 10j woonbonus).
De vraagprijs van de nieuwe woning is 485K, maar de woning heeft de nodige renovatiewerken nodig waarvan we inschatten dat het een jaar gaat duren.
Ons beschikbaar spaargeld is 150K (voor de verbouwingen). Dus er dient in eerste instantie niet bijgeleend te worden.
Idealiter willen we graag een pandwissel met beide aktes op zelfde dag doorvoeren, waarbij we de woonbonus en lage rentevoet behouden. Maar dan dienen de nieuwe kopers van ons huis nog een jaar te wachten tot het huis beschikbaar is (en ondertussen betalen wij 'huur', pakweg €1000x12 maanden). Mij lijkt het niet makkelijk om kopers te vinden die hierop willen wachten?
Als we een overbruggingskrediet nemen en de verkoop van onze eigen woning een half jaar tot 9 maand uitstellen, kunnen we dan daarna de lening en woonbonus overzetten op de nieuwe woning? Of is dat niet meer mogelijk?
Wat lijkt financieel het meest interessant?
Dankjewel alvast!
Groetjes, Roos
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Advies aankoop/verkoop huis
Ik neem aan dat dat niet kan.Roosje2025 schreef: ↑30 juni 2025, 17:32 Als we een overbruggingskrediet nemen en de verkoop van onze eigen woning een half jaar tot 9 maand uitstellen, kunnen we dan daarna de lening en woonbonus overzetten op de nieuwe woning? Of is dat niet meer mogelijk?
Een "pandwissel" kan je alleen maar doen bij de bank waar je huidige lening loopt. Bespreek dat dus toch gewoon met die bank!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Advies aankoop/verkoop huis
In een jaar tijd renoveren ???zal enkel lukken als je dit laat doen door een all in one firma maar die zijn erg duur.Roosje2025 schreef: ↑30 juni 2025, 17:32 Dag forumleden,
Groetjes, Roos
Hmm en dan nog moet je de papier winkel door...en zal wrssch het budget overschrijden.