Hoe onze nieuwbouwwoning koel houden in de zomer?
Re: Hoe onze nieuwbouwwoning koel houden in de zomer?
Is geen verbeterde bouwstijl, gewoon enkele principes waarmee je rekening kan houden.
Kost amper tot niets meer dan een andere nieuwbouw.
- Isolatie, de verplichte normen zijn tegenwoordig degelijk als je dan eventueel nog een maatje dikker neemt is niet de kost in zo'n project.
- Klassiek bouwen met snelbouw of prefab betonbouw waren in beide gevallen een stuk goedkoper bij al mijn offertes in vergelijking met houtskeletbouw
- Kelder is natuurlijk optioneel, je kan hier ook wel je "verluchting"/kruipkelder voor gebruiken wat ook regelmatig aanwezig is.
- Zon tegenhouden, mensen die anders geen screens of rolluiken zouden voorzien is dit inderdaad wel een meerprijs maar in het geheel van eender welke nieuwbouw te verwaarlozen, daar staat dan ook tegen over dat je geen airco moet hangen wat al duurder is, nog het verbruik elk jaar niet meegerekend.
- Zonnepanelen zijn sowieso verplicht, leg je er ongeveer 10 extra dan kost dit amper iets extra en nadien heb je al een pak minder zorgen over energie en kan je vele maanden in het jaar "gratis" met je elektrische wagen tanken en je huisverbruik houden.
- Door bovenstaande te doen heb je ook geen dure zware warmtepomp nodig dus kan je hier ook een deel van besparen.
Nadien heb je meer comfort en geen zorgen over energie (ik krijg momenteel elk jaar netto terug van mijn leverancier).
Terwijl mijn woning op deze manier 15-20% minder koste dan via een sleutel op de deur firma. (nu met architect die alles regelde met afzonderlijke aannemers die zij zocht)
Recent heb ik nog een thuisbatterij gezet van 5,12kWh (plug-and-play) die nu te koop is voor minder als €1200/stuk.
Hierdoor heb ik +-9maanden per jaar <3kWh netafname en een piekverbruik van ruim onder de 2.5kW. terwijl de auto etc hier gratis staat te laden.
Dat is scherp.
Welke batterij was dat ? Link naar site / webshop ?
De Marstek Venus.
Deze prijs is bij Zonnepaneel kampioen, ook op andere plaatsen voor net iets meer te koop tegenwoordig.
Ondertussen zou deze ook officieel goedgekeurd moeten zijn voor Belgie maar stond nog niet op de laatste update van Synergid deze week. (zit natuurlijk wat vertraging op)
Als je een digitale meter hebt (of andere data van je verbruik) kan ik ook deze website wel aanraden: https://mijn-thuisbatterij.nl/
Kan je snel en eenvoudig bekijken hoeveel welke batterij zou opleveren aan de hand van je persoonlijke situatie. (dimensionering)
Ook mogelijk om er 2 of 3 te zetten als je wil, in begin (eind vorig jaar) waren er nog wel wat software issues maar ondertussen lijken deze opgelost, heb hier zelf niks van ondervonden en draait zonder problemen. Letterlijk stekker in stopcontact (liefst vrije kring), instellen en klaar.
Merci SVP46 voor de link. Ziet er inderdaad handig uit voor een eerste berekening.
Jammer genoeg enkel kunnen testen met 3maand Fluvius data. En uiteraard enkel de lente, dus moeilijk om het te extrapoleren voor een gans jaar.
BTW Je batterij: heb je die aangesloten via P1 poort?
Jammer genoeg enkel kunnen testen met 3maand Fluvius data. En uiteraard enkel de lente, dus moeilijk om het te extrapoleren voor een gans jaar.
Klopt, in mijn geval zie ik wel dat het in de wintermaanden net meer opbrengt.KayTee schreef: ↑Gisteren 10:51 Merci SVP46 voor de link. Ziet er inderdaad handig uit voor een eerste berekening.
Net omdat er nu heel veel zon is en de dagen lang zijn.
Ik heb het inderdaad aangesloten via de P1, wat in Belgie in principe (nog) niet mag. Wat tamelijk absurd is maar kom.
Met de CT002 en vermoedelijk Shelly 3EM ben je wel in regel.