Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Tak21 blijft alleszins niet buiten schot, en de verzekeringstaks wordt eveneens niet afgeschaft. Dus dat zal met termijnsparen ook wel het geval zijn.witte merel schreef: ↑Gisteren 11:02 En wat met een uitkering Lange Termijnsparen ?
Van Pensioensparen weten we dat dit buiten schot blijft, maar iemand die al vele jaren aan Lange Termijnsparen doet en dit bedrag (zelfs na zijn 65ste) laat uitkeren, heeft daarin een mooi bedrag opgebouwd met meerwaarde. Is die meerwaarde ook onderhevig aan meerwaardebelasting ?
Blijkbaar wordt langetermijnsparen van de Matrakkentaks vrijgesteld.
https://www.keytradebank.be/nl/onze-blo ... rijgesteld.
"Wel is zeker dat de meerwaarde uit een groepsverzekering, pensioenspaarverzekering, pensioenspaarfonds en langetermijnsparen wordt vrijgesteld."
https://www.keytradebank.be/nl/onze-blo ... rijgesteld.
"Wel is zeker dat de meerwaarde uit een groepsverzekering, pensioenspaarverzekering, pensioenspaarfonds en langetermijnsparen wordt vrijgesteld."
In plaats van voor de minderjarige kinderen maandelijks te beleggen in de wereldindex en in een Europa etf kan ik dan niet beter een aandeel of etf's met veel meerwaarde cadeau geven met nieuwjaar aan hun in een effectenrekening op hun naam?
De vrijstelling van 10k is per persoon, dus ik veronderstel ook voor minderjarigen?
Ik kan dan nog altijd bij de vrederechter een verzoek indienen om het te mogen verkopen (indien ik losse aandelen neem) en dit dan beleggen in etf's op hun naam met als reden minder risico. Bij het geven van etf's is het misschien moeilijker te verantwoorden al lijkt het me ook als goede huisvader logisch om volgende reden te geven: om eens binnen de vijf jaren (of jaarlijks) de vrijstelling van de meerwaardetaks willen bekomen als goed beheer van hun vermogen.
Kosten daarvoor zullen veel lager dan de meerwaardetaks.
Probleemstelling Wat wordt er nog aanvaard als nieuwjaarscadeau, mag dit meer zijn dan 2% van jouw aandelenportefeuille? Is ook maar een grijs gebied in de wetgeving.
De vrijstelling van 10k is per persoon, dus ik veronderstel ook voor minderjarigen?
Ik kan dan nog altijd bij de vrederechter een verzoek indienen om het te mogen verkopen (indien ik losse aandelen neem) en dit dan beleggen in etf's op hun naam met als reden minder risico. Bij het geven van etf's is het misschien moeilijker te verantwoorden al lijkt het me ook als goede huisvader logisch om volgende reden te geven: om eens binnen de vijf jaren (of jaarlijks) de vrijstelling van de meerwaardetaks willen bekomen als goed beheer van hun vermogen.
Probleemstelling Wat wordt er nog aanvaard als nieuwjaarscadeau, mag dit meer zijn dan 2% van jouw aandelenportefeuille? Is ook maar een grijs gebied in de wetgeving.
TOT 18 jaar worden alle belastbare roerende inkomsten van de kinderen bij de ouders gevoegd.
De ROVERHEID is niet altijd dom.
De ROVERHEID is niet altijd dom.
De politiekers hebben toch al gezegd dat het los staat van de roerende inkomsten (dividenden en interesten) dus volgens mij is dat niet van toepassing.
Voor zover ik weet is een aanvaardde regel dat je 1% van je netto bezit kado mag doen bij bepaalde gelegenheden (kerst, verjaardag, bepaald examen gehaald, huwelijk etc.). Bedenk wel dat het over een kado gaat. Schenken is n.l. wel belast!simonvb schreef: ↑Gisteren 11:54 In plaats van voor de minderjarige kinderen maandelijks te beleggen in de wereldindex en in een Europa etf kan ik dan niet beter een aandeel of etf's met veel meerwaarde cadeau geven met nieuwjaar aan hun in een effectenrekening op hun naam?
Ik dacht dat ze "alle" achterpoorten gingen sluiten.
Enig doel, zoveel mogelijk geld afpakken.
Enig doel, zoveel mogelijk geld afpakken.
Eerst zijn ze voor meer defensie.
Zonder zich af te vragen waar de centen vandaan komen daarvoor.
Nu is men ongelukkig met een meerwaarde taks al dan niet rechtvaardig.
Blijft nog over waar de centjes voor defensie echt gaan gehaald worden.
Een defensie taks op inkomen wie gaat die dans ontspringen weer diegenen die gaan ontsnappen aan de meerwaarde taks.
En de kleine man mag alweer eens het gelag betalen.
Zonder zich af te vragen waar de centen vandaan komen daarvoor.
Nu is men ongelukkig met een meerwaarde taks al dan niet rechtvaardig.
Blijft nog over waar de centjes voor defensie echt gaan gehaald worden.
Een defensie taks op inkomen wie gaat die dans ontspringen weer diegenen die gaan ontsnappen aan de meerwaarde taks.
En de kleine man mag alweer eens het gelag betalen.
Estate Guru believer.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik stel een taks voor op onsamenhangend gezwam.
Maar dan ga je sneller als speculant getaxeerd worden..
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Misschien.
Als je een gift doet, moet de gever de meerwaardetaks betalen, de ontvanger begint met 0 euro meerwaarde. wordt de basiswaarde, en dus de meerwaarde, mee getransfereerd.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 7 juli 2025, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Er zouden geen achterpoorten meer zijn.
-
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt niet.
Bij giften, erfenis of transfer naar andere broker; wordt het effect met meerwaarde en al OVERGEDRAGEN en (nog) niet verkocht.
[EDIT] de meerwaarde wordt immers nog niet gerealiseerd
Artikel in de tijd geeft anders aan.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 13:51Dat klopt niet.
Bij giften, erfenis of transfer naar andere broker; wordt het effect met meerwaarde en al OVERGEDRAGEN en (nog) niet verkocht.
[EDIT] de meerwaarde wordt immers nog niet gerealiseerd
- gift, transfer: uitgesteld betalen
- erfenis: vervalt
we zullen de wetteksten moeten afwachten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.