Portefeuille -10% door USD/EUR
TIP
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Portefeuille -10% door USD/EUR
En als de situatie in de toekomst weer veranderd in de andere zin, ga je dan een topic maken van "hoera, mijn portefeuille is 10% gestegen door de daling van de euro" ? Wat belangrijk is is het eindresultaat in euro, is dat gedaald dan heb je verkeerde aandelen in bezit !CaesarDL schreef: ↑10 juli 2025, 15:04Ik stel gewoon vast dat mijn US portefeuille 10% is gezakt door de USD/EUR Dat is gewoon een feit toch.voorheenCP1234 schreef: ↑10 juli 2025, 14:38
Je titel trekt op niets beste ...
Als je NVDIA had sta je niet -10% maar heb je gewoon 10% minder winst ... Mijn US portfolio staat in Euro nog steeds heel mooi in de plus, ze had inderdaad nog hoger kunnen staan maar een hogere dollar had ook lagere koersen kunnen betekenen dus daar gaat je vergelijking ook al niet op ...
Dat een hogere dollar een lagere koers zou kunnen betekenen, begrijp ik niet...kan je dat eens uitleggen aub?
Make Spaargids " Great Again ! "
IWDA is wel in dollars genoteerd maar bevat ook 25 proc niet-Amerikaanse aandelen. Imie of EMIM waarschijnlijk nog meer niet-Amerikaanse aandelen, daar zitten ook yens of andere munten in die schommelen tov euro. Ik zocht gisteren op gemiddelde opbrengst van hedged tov niet hedged fonds blijkt op lange termijn (min 10 j) quasi gelijk, en als je hogere kosten voor hedged meerekent is verschil nog kleiner. En de eurozone is toch ook niet om over naar huis te schrijven. Mijn bescheiden mening is dat het goed is nu IWDA of dergelijke bij te kopen. Zien jullie dit ook zo?
Een voordeel van nu iwda kopen is, ALS de dollar stijgt tov de euro maak je meer winst. Blijven DCA'en elke maand. Hedgen zou ik niet doen.Sint1 schreef: ↑11 juli 2025, 12:00 IWDA is wel in dollars genoteerd maar bevat ook 25 proc niet-Amerikaanse aandelen. Imie of EMIM waarschijnlijk nog meer niet-Amerikaanse aandelen, daar zitten ook yens of andere munten in die schommelen tov euro. Ik zocht gisteren op gemiddelde opbrengst van hedged tov niet hedged fonds blijkt op lange termijn (min 10 j) quasi gelijk, en als je hogere kosten voor hedged meerekent is verschil nog kleiner. En de eurozone is toch ook niet om over naar huis te schrijven. Mijn bescheiden mening is dat het goed is nu IWDA of dergelijke bij te kopen. Zien jullie dit ook zo?
Ik zit een beetje met hetzelfde issue, maar qua goud. Door de stijging zit ik redelijk wat in goud. Ik twijfel om te verkopen, omdat qua Dollar het echt begint te wegen. Ik wil ook niet te zwaar blootgesteld zijn aan een munt waar ik dagelijks niet mee betaal.
Je bent niet blootgesteld aan USD met een belegging in goud?guest0306 schreef: ↑11 juli 2025, 14:38 Ik zit een beetje met hetzelfde issue, maar qua goud. Door de stijging zit ik redelijk wat in goud. Ik twijfel om te verkopen, omdat qua Dollar het echt begint te wegen. Ik wil ook niet te zwaar blootgesteld zijn aan een munt waar ik dagelijks niet mee betaal.
Waarom kijk je voor een van je beleggingen naar de prijs in een andere munt? Doe je dat ook voor je andere beleggingen?
Kijk toch gewoon naar de EUR waarde?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omdat je het zo mooi vraagt, zal ik het doen...hopelijk mag ik het snel doen...voorheenCP1234 schreef: ↑10 juli 2025, 20:08 En als de situatie in de toekomst weer veranderd in de andere zin, ga je dan een topic maken van "hoera, mijn portefeuille is 10% gestegen door de daling van de euro" ? Wat belangrijk is is het eindresultaat in euro, is dat gedaald dan heb je verkeerde aandelen in bezit !
Maar nu weet ik nog altijd niet je uitleg over het feit dat je zei dat als de dollar stijgt, de betrokken aandelen/ETFs zullen relatief dalen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Velen met jou denk ik.
"Weg" is een vreemde uitdrukking. De USD/EUR is inderdaad een 10% gezakt "dit jaar" YTD.
US aandelen zijn zelfs zo'n 4% gestegen "dit jaar" YTD in USD.

Nogal een chaotische grafiek eigenlijk.
Je kan eventueel 3 pieken onderscheiden, waarbij we nu ongeveer aan het einde van de 3de (langgerekte) piek zitten en dan zouden we kunnen verwachten dat we naar een dal van 10-20-30 jaar gaan.
Maar daar zou ik zeker niet van uit gaan.
Je kan best je beleggingen bekijken over meerdere jaren (en zelfs decennia) ipv 1 jaar (of zelfs YTD).
Daarvoor heb je een glazen bol nodig.
Glazen bol of niet, trump is de olifant in de porseleinenwinkel..
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Inderdaad, ik snap het ongenoegen ook niet, laat de dollar nog maar wat zakken, ideaal om USD obligaties of aandelen te kopen. Wie een probleem heeft met het gegeven dat zijn portefeuille YTD met 10% is gezakt omwille van de dollar koers, heeft een veel te korte beleggingshorizon om is USD te beleggen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad beiden.vortex schreef: ↑12 juli 2025, 14:25Inderdaad, ik snap het ongenoegen ook niet, laat de dollar nog maar wat zakken, ideaal om USD obligaties of aandelen te kopen. Wie een probleem heeft met het gegeven dat zijn portefeuille YTD met 10% is gezakt omwille van de dollar koers, heeft een veel te korte beleggingshorizon om is USD te beleggen.
(Bloomberg) -- "President Donald Trump’s potential dismissal of Federal Reserve Chair Jerome Powell is a major and underpriced risk that could trigger a selloff in the US dollar and Treasuries, a Deutsche Bank AG strategist said".
90% van mijn portfolio staat in USD. Ik maak mij geen zorgen. Als ik verkoop laat ik de USD gewoon liggen op een USD rekening tot de dollar terug stijgt. Het geld heb ik niet nodig en het is niet voor de rente dat je het moet doen ....
90% van mijn portfolio staat in USD. Ik maak mij geen zorgen. Als ik verkoop laat ik de USD gewoon liggen op een USD rekening tot de dollar terug stijgt. Het geld heb ik niet nodig en het is niet voor de rente dat je het moet doen ....
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je zou in dat geval dan beter de USD verkopen tot hij weer stijgtAyhrual schreef: ↑Vandaag 10:46 (Bloomberg) -- "President Donald Trump’s potential dismissal of Federal Reserve Chair Jerome Powell is a major and underpriced risk that could trigger a selloff in the US dollar and Treasuries, a Deutsche Bank AG strategist said".

Alle truken zijn goed om Powell te ontslaan. De laatste truk: Powell ontslaan wegens mismanagement

Ik kan haast niet wachten dat Trump Powell ontslaat en vervangt door een willoze marionet die de FED rente met 2% verlaagt

Hassett says White House probing Fed renovation costs, authority to fire Powell
By David Lawder
July 14, 20256:55 AM GMT+2Updated 4 hours ago
Summary
White House's Hassett: Fed has 'a lot to answer for' on cost overruns
Trump can fire Fed Chair Powell 'for cause,' Hassett says
Republican lawmaker Hill: Trump can criticize, but not fire Powell
Potential Fed candidate Warsh calls for 'regime change' at Fed
WASHINGTON, July 13 (Reuters) - U.S. President Donald Trump has the authority to fire Federal Reserve Chair Jerome Powell for cause if evidence supports that, White House economic adviser Kevin Hassett said on Sunday and that the Fed "has a lot to answer for" on renovation cost overruns at its Washington headquarters.
Hassett told ABC's "This Week" program that any decision by Trump to try to fire Powell over what the Trump administration calls a $700 million cost overrun "is going to depend a lot on the answers that we get to the questions that Russ Vought sent to the Fed."
The Reuters Tariff Watch newsletter is your daily guide to the latest global trade and tariff news. Sign up here.
Vought, the White House budget director, last week slammed Powell over an "ostentatious overhaul" of the Fed's buildings and answers to a series of questions about the $2.5 billion project. In a posting on X, he compared the project to France's Palace of Versailles, with rooftop gardens, water features and "premium marble."
Hassett's comments confirm that the Trump administration is actively exploring the renovation costs and Powell's testimony about the project as a possible avenue to try to fire the Fed chief well before his term as chair ends in May 2026.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
KleineSpaarder schreef: ↑Vandaag 11:06Je zou in dat geval dan beter de USD verkopen tot hij weer stijgtAyhrual schreef: ↑Vandaag 10:46 (Bloomberg) -- "President Donald Trump’s potential dismissal of Federal Reserve Chair Jerome Powell is a major and underpriced risk that could trigger a selloff in the US dollar and Treasuries, a Deutsche Bank AG strategist said".
90% van mijn portfolio staat in USD. Ik maak mij geen zorgen. Als ik verkoop laat ik de USD gewoon liggen op een USD rekening tot de dollar terug stijgt. Het geld heb ik niet nodig en het is niet voor de rente dat je het moet doen ....![]()

Net zoals Earth, volg ik ook deze stelling. Ik begrijp sommigen niet die klagen als ze een tracker aankopen en eens een jaar op verlies zouden staan. Misschien verwachten ze iedere jaar 20% winst, wie zal het zeggen.vortex schreef: ↑12 juli 2025, 14:25Inderdaad, ik snap het ongenoegen ook niet, laat de dollar nog maar wat zakken, ideaal om USD obligaties of aandelen te kopen. Wie een probleem heeft met het gegeven dat zijn portefeuille YTD met 10% is gezakt omwille van de dollar koers, heeft een veel te korte beleggingshorizon om is USD te beleggen.