Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Portefeuille -10% door USD/EUR

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
voorheenCP1234
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer voorheenCP1234
Verstuur privébericht

Re: Portefeuille -10% door USD/EUR

• Citeer

Bericht door voorheenCP1234 » 10 juli 2025, 20:08

CaesarDL schreef: ↑10 juli 2025, 15:04
voorheenCP1234 schreef: ↑10 juli 2025, 14:38
Je titel trekt op niets beste ...

Als je NVDIA had sta je niet -10% maar heb je gewoon 10% minder winst ... Mijn US portfolio staat in Euro nog steeds heel mooi in de plus, ze had inderdaad nog hoger kunnen staan maar een hogere dollar had ook lagere koersen kunnen betekenen dus daar gaat je vergelijking ook al niet op ...
Ik stel gewoon vast dat mijn US portefeuille 10% is gezakt door de USD/EUR Dat is gewoon een feit toch.

Dat een hogere dollar een lagere koers zou kunnen betekenen, begrijp ik niet...kan je dat eens uitleggen aub?
En als de situatie in de toekomst weer veranderd in de andere zin, ga je dan een topic maken van "hoera, mijn portefeuille is 10% gestegen door de daling van de euro" ? Wat belangrijk is is het eindresultaat in euro, is dat gedaald dan heb je verkeerde aandelen in bezit !
Make Spaargids " Great Again ! "

Sint1
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Sint1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sint1 » 11 juli 2025, 12:00

IWDA is wel in dollars genoteerd maar bevat ook 25 proc niet-Amerikaanse aandelen. Imie of EMIM waarschijnlijk nog meer niet-Amerikaanse aandelen, daar zitten ook yens of andere munten in die schommelen tov euro. Ik zocht gisteren op gemiddelde opbrengst van hedged tov niet hedged fonds blijkt op lange termijn (min 10 j) quasi gelijk, en als je hogere kosten voor hedged meerekent is verschil nog kleiner. En de eurozone is toch ook niet om over naar huis te schrijven. Mijn bescheiden mening is dat het goed is nu IWDA of dergelijke bij te kopen. Zien jullie dit ook zo?

MJF
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer MJF
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MJF » 11 juli 2025, 12:22

Sint1 schreef: ↑11 juli 2025, 12:00 IWDA is wel in dollars genoteerd maar bevat ook 25 proc niet-Amerikaanse aandelen. Imie of EMIM waarschijnlijk nog meer niet-Amerikaanse aandelen, daar zitten ook yens of andere munten in die schommelen tov euro. Ik zocht gisteren op gemiddelde opbrengst van hedged tov niet hedged fonds blijkt op lange termijn (min 10 j) quasi gelijk, en als je hogere kosten voor hedged meerekent is verschil nog kleiner. En de eurozone is toch ook niet om over naar huis te schrijven. Mijn bescheiden mening is dat het goed is nu IWDA of dergelijke bij te kopen. Zien jullie dit ook zo?
Een voordeel van nu iwda kopen is, ALS de dollar stijgt tov de euro maak je meer winst. Blijven DCA'en elke maand. Hedgen zou ik niet doen.

guest0306
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer guest0306
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door guest0306 » 11 juli 2025, 14:38

Ik zit een beetje met hetzelfde issue, maar qua goud. Door de stijging zit ik redelijk wat in goud. Ik twijfel om te verkopen, omdat qua Dollar het echt begint te wegen. Ik wil ook niet te zwaar blootgesteld zijn aan een munt waar ik dagelijks niet mee betaal.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 11 juli 2025, 15:13

guest0306 schreef: ↑11 juli 2025, 14:38 Ik zit een beetje met hetzelfde issue, maar qua goud. Door de stijging zit ik redelijk wat in goud. Ik twijfel om te verkopen, omdat qua Dollar het echt begint te wegen. Ik wil ook niet te zwaar blootgesteld zijn aan een munt waar ik dagelijks niet mee betaal.
Je bent niet blootgesteld aan USD met een belegging in goud?

Waarom kijk je voor een van je beleggingen naar de prijs in een andere munt? Doe je dat ook voor je andere beleggingen?
Kijk toch gewoon naar de EUR waarde?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

CaesarDL
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer CaesarDL
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door CaesarDL » 11 juli 2025, 15:41

voorheenCP1234 schreef: ↑10 juli 2025, 20:08 En als de situatie in de toekomst weer veranderd in de andere zin, ga je dan een topic maken van "hoera, mijn portefeuille is 10% gestegen door de daling van de euro" ? Wat belangrijk is is het eindresultaat in euro, is dat gedaald dan heb je verkeerde aandelen in bezit !
Omdat je het zo mooi vraagt, zal ik het doen...hopelijk mag ik het snel doen...

Maar nu weet ik nog altijd niet je uitleg over het feit dat je zei dat als de dollar stijgt, de betrokken aandelen/ETFs zullen relatief dalen.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 12 juli 2025, 12:55

CaesarDL schreef: ↑10 juli 2025, 11:05 Ik heb nogal fors belegd in "Amerikaanse" ETFs en aandelen (CSPX, NVIDIA, Microsoft enz...) in Euro genoteerd en tot toch een tijd geleden stond de USD/EUR altijd rond de 0,93 à 0,96 en hechtte ik daar eigenlijk niet zoveel belang aan.
Velen met jou denk ik.

CaesarDL schreef: ↑10 juli 2025, 11:05 Nu echter staat hij op echter op 0,85 dwz zeggen 10% weg terwijl de ETFs en aandelen terug stevig op peil staan.
"Weg" is een vreemde uitdrukking. De USD/EUR is inderdaad een 10% gezakt "dit jaar" YTD.
US aandelen zijn zelfs zo'n 4% gestegen "dit jaar" YTD in USD.

CaesarDL schreef: ↑10 juli 2025, 11:05 Ik had dat eerlijk gezien niet zien aankomen en heb de historische grafiek bekeken en het is idd een op en neergaande curve.
Afbeelding

Nogal een chaotische grafiek eigenlijk.
Je kan eventueel 3 pieken onderscheiden, waarbij we nu ongeveer aan het einde van de 3de (langgerekte) piek zitten en dan zouden we kunnen verwachten dat we naar een dal van 10-20-30 jaar gaan.
Maar daar zou ik zeker niet van uit gaan.
Je kan best je beleggingen bekijken over meerdere jaren (en zelfs decennia) ipv 1 jaar (of zelfs YTD).

CaesarDL schreef: ↑10 juli 2025, 11:05 Zien jullie echter specifiek onder het bewind van Trump nog quasi 4 jaar dit weer in orde komen en terug stijgen naar de orde van grootte van 0,95?
Daarvoor heb je een glazen bol nodig.

Indalo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Indalo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Indalo » 12 juli 2025, 14:11

Glazen bol of niet, trump is de olifant in de porseleinenwinkel..
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 12 juli 2025, 14:25

MJF schreef: ↑11 juli 2025, 12:22 Een voordeel van nu iwda kopen is, ALS de dollar stijgt tov de euro maak je meer winst. Blijven DCA'en elke maand. Hedgen zou ik niet doen.
Inderdaad, ik snap het ongenoegen ook niet, laat de dollar nog maar wat zakken, ideaal om USD obligaties of aandelen te kopen. Wie een probleem heeft met het gegeven dat zijn portefeuille YTD met 10% is gezakt omwille van de dollar koers, heeft een veel te korte beleggingshorizon om is USD te beleggen.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 12 juli 2025, 14:34

Indalo schreef: ↑12 juli 2025, 14:11 Glazen bol of niet, trump is de olifant in de porseleinenwinkel..
Maar slechts een rimpeltje in de oceaan van de tijd.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 12 juli 2025, 14:36

vortex schreef: ↑12 juli 2025, 14:25
MJF schreef: ↑11 juli 2025, 12:22 Een voordeel van nu iwda kopen is, ALS de dollar stijgt tov de euro maak je meer winst. Blijven DCA'en elke maand. Hedgen zou ik niet doen.
Inderdaad, ik snap het ongenoegen ook niet, laat de dollar nog maar wat zakken, ideaal om USD obligaties of aandelen te kopen. Wie een probleem heeft met het gegeven dat zijn portefeuille YTD met 10% is gezakt omwille van de dollar koers, heeft een veel te korte beleggingshorizon om is USD te beleggen.
Inderdaad beiden.

Ayhrual
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Ayhrual
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ayhrual » Vandaag 10:46

(Bloomberg) -- "President Donald Trump’s potential dismissal of Federal Reserve Chair Jerome Powell is a major and underpriced risk that could trigger a selloff in the US dollar and Treasuries, a Deutsche Bank AG strategist said".
90% van mijn portfolio staat in USD. Ik maak mij geen zorgen. Als ik verkoop laat ik de USD gewoon liggen op een USD rekening tot de dollar terug stijgt. Het geld heb ik niet nodig en het is niet voor de rente dat je het moet doen ....

KleineSpaarder
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer KleineSpaarder
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KleineSpaarder » Vandaag 11:06

Ayhrual schreef: ↑Vandaag 10:46 (Bloomberg) -- "President Donald Trump’s potential dismissal of Federal Reserve Chair Jerome Powell is a major and underpriced risk that could trigger a selloff in the US dollar and Treasuries, a Deutsche Bank AG strategist said".
90% van mijn portfolio staat in USD. Ik maak mij geen zorgen. Als ik verkoop laat ik de USD gewoon liggen op een USD rekening tot de dollar terug stijgt. Het geld heb ik niet nodig en het is niet voor de rente dat je het moet doen ....
Je zou in dat geval dan beter de USD verkopen tot hij weer stijgt ;)

Alle truken zijn goed om Powell te ontslaan. De laatste truk: Powell ontslaan wegens mismanagement :)

Ik kan haast niet wachten dat Trump Powell ontslaat en vervangt door een willoze marionet die de FED rente met 2% verlaagt :) . Daarna Trump, en zijn fans, kwaad omdat daardoor de lange termijnrente omhoog schiet. Wat weten zij van financiën :)

Hassett says White House probing Fed renovation costs, authority to fire Powell
By David Lawder
July 14, 20256:55 AM GMT+2Updated 4 hours ago

Summary
White House's Hassett: Fed has 'a lot to answer for' on cost overruns
Trump can fire Fed Chair Powell 'for cause,' Hassett says
Republican lawmaker Hill: Trump can criticize, but not fire Powell
Potential Fed candidate Warsh calls for 'regime change' at Fed
WASHINGTON, July 13 (Reuters) - U.S. President Donald Trump has the authority to fire Federal Reserve Chair Jerome Powell for cause if evidence supports that, White House economic adviser Kevin Hassett said on Sunday and that the Fed "has a lot to answer for" on renovation cost overruns at its Washington headquarters.
Hassett told ABC's "This Week" program that any decision by Trump to try to fire Powell over what the Trump administration calls a $700 million cost overrun "is going to depend a lot on the answers that we get to the questions that Russ Vought sent to the Fed."
The Reuters Tariff Watch newsletter is your daily guide to the latest global trade and tariff news. Sign up here.
Vought, the White House budget director, last week slammed Powell over an "ostentatious overhaul" of the Fed's buildings and answers to a series of questions about the $2.5 billion project. In a posting on X, he compared the project to France's Palace of Versailles, with rooftop gardens, water features and "premium marble."
Hassett's comments confirm that the Trump administration is actively exploring the renovation costs and Powell's testimony about the project as a possible avenue to try to fire the Fed chief well before his term as chair ends in May 2026.

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/

Ayhrual
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Ayhrual
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ayhrual » Vandaag 11:41

KleineSpaarder schreef: ↑Vandaag 11:06
Ayhrual schreef: ↑Vandaag 10:46 (Bloomberg) -- "President Donald Trump’s potential dismissal of Federal Reserve Chair Jerome Powell is a major and underpriced risk that could trigger a selloff in the US dollar and Treasuries, a Deutsche Bank AG strategist said".
Je zou in dat geval dan beter de USD verkopen tot hij weer stijgt ;)
??? : vandaag heb je voor 1 USD, 0.86 EUR. In januari had je voor dezelfde dollar, 0.97 EUR. De dollar kan verder dalen (tegenover de EUR) maar ook stijgen. Ik wacht dus af.

bryanv
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bryanv
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bryanv » Vandaag 12:05

vortex schreef: ↑12 juli 2025, 14:25
Net zoals Earth, volg ik ook deze stelling. Ik begrijp sommigen niet die klagen als ze een tracker aankopen en eens een jaar op verlies zouden staan. Misschien verwachten ze iedere jaar 20% winst, wie zal het zeggen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

32 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy