Portefeuille -10% door USD/EUR
TIP
Re: Portefeuille -10% door USD/EUR
Goh, het gaat mij vooral over het feit dat ik heel wat winst heb gemaakt de afgelopen jaren en ik wat schrik heb dat het door het dubbel effect snel de mindere kant kan opgaan. Bv bij een dalende prijs van het goud + een dalende prijs van de dollar.B7H4long schreef: ↑11 juli 2025, 15:13Je bent niet blootgesteld aan USD met een belegging in goud?guest0306 schreef: ↑11 juli 2025, 14:38 Ik zit een beetje met hetzelfde issue, maar qua goud. Door de stijging zit ik redelijk wat in goud. Ik twijfel om te verkopen, omdat qua Dollar het echt begint te wegen. Ik wil ook niet te zwaar blootgesteld zijn aan een munt waar ik dagelijks niet mee betaal.
Waarom kijk je voor een van je beleggingen naar de prijs in een andere munt? Doe je dat ook voor je andere beleggingen?
Kijk toch gewoon naar de EUR waarde?
Ik twijfel voor een stuk winst te nemen hierdoor. Niet per se het probleem van de dollar. Het is gewoon dat enerzijds de ETF's en anderzijds het goud ervoor zorgen dat de dollarprijs mijn portefieulle wel erg bepaalt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lees eens iets over asset allocatie en herbalanceren.guest0306 schreef: ↑14 juli 2025, 12:30Goh, het gaat mij vooral over het feit dat ik heel wat winst heb gemaakt de afgelopen jaren en ik wat schrik heb dat het door het dubbel effect snel de mindere kant kan opgaan. Bv bij een dalende prijs van het goud + een dalende prijs van de dollar.
Ik twijfel voor een stuk winst te nemen hierdoor. Niet per se het probleem van de dollar. Het is gewoon dat enerzijds de ETF's en anderzijds het goud ervoor zorgen dat de dollarprijs mijn portefieulle wel erg bepaalt.
Wees blij dat je goud hebt, dit heeft de hoge inflatie van de afgelopen jaren goed gecompenseerd. Zowel dollar als euro zijn fors gedevalueerd, een flink stuk van de recent gestegen goudprijs is niet meer dan dat. Beschouw goud als een currency die niet devalueert, in tegendeel de koopkracht van 1 gram goud neemt op langere termijn alleen maar toe, terwijl de koopkracht van 1 dollar of 1 euro gaandeweg, recent zelfs fors afneemt.guest0306 schreef: ↑14 juli 2025, 12:30 Goh, het gaat mij vooral over het feit dat ik heel wat winst heb gemaakt de afgelopen jaren en ik wat schrik heb dat het door het dubbel effect snel de mindere kant kan opgaan. Bv bij een dalende prijs van het goud + een dalende prijs van de dollar.
De forse winst van je portefeuille veroorzaakt blijkbaar enige vrees voor verlies. Trek er eens de inflatie (munt devaluatie) van afgelopen jaren van af, je zal zien dat het allemaal nogal relatief is. En bedenk ook dat het risico op verlies voor een slechtere belegger met minder of geen winst even groot is (misschien nog groter). Het is misschien niet het beste moment om goud aan te kopen maar ik zou het omwille van recente stijging niet verkopen, groot deel is immers het evidente gevolg van de afgelopen inflatie.
-
- Hero Member
- Contacteer:
TACO Trump is de voorbije dagen al 3 keer veranderd van gedacht of hij nu Powell zal ontslaan of niet.KleineSpaarder schreef: ↑14 juli 2025, 11:06 Alle truken zijn goed om Powell te ontslaan. De laatste truk: Powell ontslaan wegens mismanagement![]()
Hassett says White House probing Fed renovation costs, authority to fire Powell
By David Lawder
July 14, 20256:55 AM GMT+2Updated 4 hours ago
Ook op dat punt wordt hij nu compleet genegeerd door de beleggers. Tarieven: Trump wordt compleet genegeerd. Powell ontslaan: Trump wordt compleet genegeerd

Trump says it’s ‘highly unlikely’ he’ll fire Powell after suggesting otherwise in meeting with lawmakers
By Kristen Holmes, Kevin Liptak, Phil Mattingly and Dana Bash, CNN
2 min read
Published 12:39 PM EDT, Wed July 16, 2025
CNN
CNN
—
President Donald Trump said Wednesday it’s “highly unlikely” that he’ll fire Federal Reserve Chair Jerome Powell after signaling otherwise a day earlier in a private meeting with lawmakers.
The mixed messages come as the administration has sought to build maximum pressure on the chair, whom Trump would very much like out of his job, even if he’s reluctant to decree his termination.
When asked if he has completely ruled out firing Powell, Trump told reporters in the Oval Office that he never rules anything out but it was “highly unlikely.”
But he offered an important caveat: “Unless he has to leave for fraud.”
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt volledig, zowel het deel over goud als een waardebehouder, zeker naar de toekomst toe, als dat het maar raar is om goede beleggingen te verkopen uit angst dat ze te hoog staan om er dan slechtere mee te kopen.vortex schreef: ↑15 juli 2025, 09:34Wees blij dat je goud hebt, dit heeft de hoge inflatie van de afgelopen jaren goed gecompenseerd. Zowel dollar als euro zijn fors gedevalueerd, een flink stuk van de recent gestegen goudprijs is niet meer dan dat. Beschouw goud als een currency die niet devalueert, in tegendeel de koopkracht van 1 gram goud neemt op langere termijn alleen maar toe, terwijl de koopkracht van 1 dollar of 1 euro gaandeweg, recent zelfs fors afneemt.guest0306 schreef: ↑14 juli 2025, 12:30 Goh, het gaat mij vooral over het feit dat ik heel wat winst heb gemaakt de afgelopen jaren en ik wat schrik heb dat het door het dubbel effect snel de mindere kant kan opgaan. Bv bij een dalende prijs van het goud + een dalende prijs van de dollar.
De forse winst van je portefeuille veroorzaakt blijkbaar enige vrees voor verlies. Trek er eens de inflatie (munt devaluatie) van afgelopen jaren van af, je zal zien dat het allemaal nogal relatief is. En bedenk ook dat het risico op verlies voor een slechtere belegger met minder of geen winst even groot is (misschien nog groter). Het is misschien niet het beste moment om goud aan te kopen maar ik zou het omwille van recente stijging niet verkopen, groot deel is immers het evidente gevolg van de afgelopen inflatie.
Maar ik blijf het moeilijk hebben met de titel van dit topic, echt een bewijs dat de topicstarter niets van beleggen af weet of snapt ...
Make Spaargids " Great Again ! "