Ervaringen met Saxo Bank
TIP
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Ze kunnen niet op alle vlakken de goedkoopste zijn natuurlijk.
Vandaar spreiden over meerdere brokers.
In Portefeuille, tabblad 'Resultaat" krijgen "Kosten" een totaal andere berekening. Geen melding daarover.
-
- Newbie
- Contacteer:
Momenteel heb ik enkel positieve ervaringen met Saxo Bank. Mijn inziens is het de goedkoopste Belgische broker waar je echt aan hangmatbeleggen kan doen (geen zorgen over eventuele nog aan te geven zaken).
Voor wie ook interesse heeft om te starten bij Saxo Bank, via de link hieronder kan je klant worden en krijg je 90 dagen lang €100 transactietegoed. Je bespaart zo direct al was instapkosten bij je eerste stappen bij het beleggen. Bovendien gun je mij hiermee ook dit transactietegoed
--KNIP: referral--
Voor wie ook interesse heeft om te starten bij Saxo Bank, via de link hieronder kan je klant worden en krijg je 90 dagen lang €100 transactietegoed. Je bespaart zo direct al was instapkosten bij je eerste stappen bij het beleggen. Bovendien gun je mij hiermee ook dit transactietegoed

Mocht er iemand - ondanks de aankomende meewaardetaks - nog zin hebben om klant te worden bij Saxo.
100 euro voor de nieuwe klant en 100 euro voor de aanbrenger.
100 euro voor de nieuwe klant en 100 euro voor de aanbrenger.
Hierbij ook nog een doorverwijslink voor Saxo zodat we beiden 100 € transactietegoed ontvangen: --KNIP: referral--
Ik ben heel tevreden bij Saxo maar op vlak van mensen pesten zijn ze wel de top.
Ofwel vallen zij mij lastig om te bewijzen over de oorsprong van cash op de rekening, ofwel mijn man ofwel mijn kinderen.
Wij zijn klant bij 9 banken/brokers maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ofwel vallen zij mij lastig om te bewijzen over de oorsprong van cash op de rekening, ofwel mijn man ofwel mijn kinderen.
Wij zijn klant bij 9 banken/brokers maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Gedaan met aankopen bij Saxo, ze hebben gewoon mijn rekening geblokkeerd. 
Ongelofelijk na al de uitreksels die ik hen al bezorgd heb.

Ongelofelijk na al de uitreksels die ik hen al bezorgd heb.
Laatst gewijzigd door karine op 16 juli 2025, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waarschijnlijk volgen ze gewoon de anti-witwas wet. Klanten die geen uitleg kunnen of willen geven over de herkomst van hun geld of dit niet staven met bewijzen, moeten gemeld worden aan de anti-witwascel en hun rekening moet geblokkeerd worden.
https://www.ctif-cfi.be/index.php/nl/
Banken riskeren tientallen miljoenen boetes als ze het niet doen.
Als je voldoende documenten hebt die bewijzen dat het geld van schenkingen, erfenissen, eigen verdiensten, beleggingen, verkoop van huis, ... afkomstig is, riskeer je niets.
Houd er wel rekening mee dat de CFI het dossier kan doorsturen naar het parket, en dan dreigt een strafrechterlijk onderzoek. Maar als alles OK is, dan zal dat niet gebeuren.
De CFI zal waarschijnlijk niets doen, en dan zal Saxo je rekening weer deblokkeren.
Saxo mag je ook niet zeggen waarom je rekening geblokkeerd is. De wet verbiedt dat namelijk.
Schiet dus niet op de pianist: ze passen gewoon de wet toe.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Klopt helaas. Denk ook dat heel wat banken aan het paniekeren zijn over de onduidelijke regels die de ROVERHEID oplegt.KleineSpaarder schreef: ↑16 juli 2025, 09:02Waarschijnlijk volgen ze gewoon de anti-witwas wet. Klanten die geen uitleg kunnen of willen geven over de herkomst van hun geld of dit niet staven met bewijzen, moeten gemeld worden aan de anti-witwascel en hun rekening moet geblokkeerd worden.
https://www.ctif-cfi.be/index.php/nl/
Banken riskeren tientallen miljoenen boetes als ze het niet doen.
Als je voldoende documenten hebt die bewijzen dat het geld van schenkingen, erfenissen, eigen verdiensten, beleggingen, verkoop van huis, ... afkomstig is, riskeer je niets.
Houd er wel rekening mee dat de CFI het dossier kan doorsturen naar het parket, en dan dreigt een strafrechterlijk onderzoek. Maar als alles OK is, dan zal dat niet gebeuren.
De CFI zal waarschijnlijk niets doen, en dan zal Saxo je rekening weer deblokkeren.
Saxo mag je ook niet zeggen waarom je rekening geblokkeerd is. De wet verbiedt dat namelijk.
Zelfs als men wat geld cash wil afhalen kan men al veel last hebben. Een bank heeft ooit eens iemand geweigerd om 4000 euro cash af te halen.
https://www.redactie24.be/overig/bank-z ... een-159279
Wij zijn klant bij 9 banken/brokers, buiten Saxo is er geen enkele die ons deze vraag ooit gesteld heeft.KleineSpaarder schreef: ↑16 juli 2025, 09:02Waarschijnlijk volgen ze gewoon de anti-witwas wet. Klanten die geen uitleg kunnen of willen geven over de herkomst van hun geld of dit niet staven met bewijzen, moeten gemeld worden aan de anti-witwascel en hun rekening moet geblokkeerd worden.
Ondanks dat ik steeds uitreksels blijf aanleveren blijven ze mij ermee lastig vallen. Is mijn account in orde dan vallen ze mijn man lastig ofwel onze twee kinderen.
Ik vraag me trouwens af of het wettelijk is dat wij heel ons vermogen met dergelijke instelling moeten meedelen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Toen Saxo nog Binck was, veegde Binck zijn voeten aan de anti-witwas wetgeving. Ze deden gewoon niets. Ze waren met niets in orde, ook niet met andere wetten, bvb klantenprofiel, kennis van klanten ivm financiële producten, ...karine schreef: ↑16 juli 2025, 09:27 Wij zijn klant bij 9 banken/brokers, buiten Saxo is er geen enkele die ons deze vraag ooit gesteld heeft.
Ondanks dat ik steeds uitreksels blijf aanleveren blijven ze mij ermee lastig vallen. Is mijn account in orde dan vallen ze mijn man lastig ofwel onze twee kinderen.
Ik vraag me trouwens af of het wettelijk is dat wij heel ons vermogen met dergelijke instelling moeten meedelen?
De Nationale Bank is daarom Binck van zeer nabij beginnen volgen met eisen tot verbetering en dreigen met zeer hoge boetes. Dat was nog steeds niet in orde bij de overname van Saxo. Saxo moet dus de rommel van Binck opkuisen, en de hoge boetes van de NBB blijven serieuze dreigementen.
Vandaar dat Saxo geen enkel risico wil lopen, en strenger is dan de rest.
En ja, Saxo kan eisen dat je info over je hele vermogen deelt als dat past in het anti-witwasonderzoek. Zeker als er geschoven wordt tussen banken. Als je bvb zegt dat het geld van MeDirect komt, dan mogen ze vragen hoe je aan dat geld bij MeDirect gekomen bent. Als je dan zegt dat het van Bolero komt, dan weer hetzelfde. Maar uiteindelijk is het geld van schenkingen, erfenissen, eigen verdiensten, .... en dan is dat OK.
Als er schenkingen gebeurd zijn, zonder de nodige formaliteiten te respecteren, dan kan het lastig worden omdat je geen documenten hebt. Bvb bankoverschrijving als schenking. Als er geen aangetekende brieven zijn "ik ga je geld schenken" en "bedankt voor de schenking" (en hierbij goed opletten hoe je het precies verwoordt) wordt het lastig om te bewijzen dat het een schenking was.
In België is het zeer eenvoudig en goedkoop om schenkingen te doen, maar je moet gewoon de formaliteiten goed in het oog houden.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 16 juli 2025, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
+1, dat vond ik ook wel grappig om te lezen
On topic, ze mogen je inderdaad heel vergaande vragen stellen. Meestal is het redelijk simpel om daar wat standaard antwoorden op de plakken. vanaf een bepaalde leeftijd is vergaard tijdens de jaren een heel plausibele, moest je al iets van erfenis hebben ontvangen is dit ook een goede en moest je al eens een onroerend goed hebben verkocht kan je dit ook steeds gebruiken.
De tijd dat men dacht dat geld "wit" is omdat het van een andere bank komt en die dat wel zal hebben gecontroleerd ligt lang achter ons, elke instelling moet nu zelf verplicht controleren of de gelden niet verdacht zijn.
Maar velen doen dit niet of amper, zelfde als met de id-kaart. Bij de meeste banken waar ik klant ben is mijn id-kaart nog steeds niet vernieuwd en ze vragen er ook niet achter, hoewel dit verplicht is ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik ben ook wel een verdraagzaam mens hoor.
Maar het probleem is dat ik daar met 5 grote portefeuilles zit en om die allemaal te gaan verplaatsen naar een andere bank/broker zie ik niet direct zitten.
Verder kan ik de afkomst van elke Euro bewijzen dus is ook niet echt een probleem.
Maar zoals kleine spaarder zegt, cash beweegt van de ene naar de andere bank en om dan dat telkens te gaan bewijzen.
Ik stel me wel de vraag indien mijn man bv €100.000 erft, mag dat geld dan op mijn rekening komen en mag ik zijn schenkingsbewijs hiervoor gebruiken ondanks dit enkel op de naam van mijn man staat?

Maar het probleem is dat ik daar met 5 grote portefeuilles zit en om die allemaal te gaan verplaatsen naar een andere bank/broker zie ik niet direct zitten.
Verder kan ik de afkomst van elke Euro bewijzen dus is ook niet echt een probleem.
Maar zoals kleine spaarder zegt, cash beweegt van de ene naar de andere bank en om dan dat telkens te gaan bewijzen.
Ik stel me wel de vraag indien mijn man bv €100.000 erft, mag dat geld dan op mijn rekening komen en mag ik zijn schenkingsbewijs hiervoor gebruiken ondanks dit enkel op de naam van mijn man staat?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor de bank kan dit voldoende zijn. Dat verklaart de herkomst van het geld.
Maar je kunt later in de problemen komen met de fiscus. Een schenking aan je man behoort tot het eigen vermogen van je man. Als dat op jouw rekening komt, staan er op jouw rekening 2 "soorten" geld: jouw eigen vermogen, vermogen van jouw man, misschien ook een 3e soort: gemeenschappelijk vermogen. Als jullie niet getrouwd zijn onder het stelsel van gescheiden goederen, dan komen ook de opbrengsten van het eigen vermogen in het gemeenschappelijk vermogen.
Als de persoon die het geld geschonken heeft, sterft binnen de verdachte periode (en er zijn geen schenkingsrechten betaald), bewijs dan maar eens welk geld van wie is, en waarop successierechten moeten betaald worden. Of als jouw man of jijzelf sterft: bewijs dan maar eens wat tot de nalatenschap van jouw man of jezelf behoort. Of jij en je man scheiden: verdeel dan maar het geld als alles door elkaar staat.
Wat gebeurd is, is gebeurd, daar kun je niets aan veranderen, maar misschien kun je dat rechttrekken door de situatie weer "proper" te maken: door de nodige overschrijvingen te doen zodat het eigen vermogen van jouw en je man op aparte rekeningen staat.
Als het jullie bedoeling was, om bewust "opties open te houden" en zo weinig mogelijk formaliteiten te volgen, dan best nog eens nadenken. De gevolgen kunnen heel lang doorwerken aangezien bij het overlijden van een van de betrokken personen de erfenis geregeld zal moeten worden.
Als er schenkingen waren, maar je hebt niets om te bewijzen dat het schenkingen waren, kan de fiscus het "geschonken" geld gewoon bij de erfenis tellen want er is geen schenking geweest.
De fiscus kan bijvoorbeeld ook redeneren dat jouw man die 100.000 die hij gekregen heeft, aan jou geschonken heeft, aangezien het zijn geld was en het nu op jouw rekening staat. Als jij sterft, en jouw man "erft" dat geld (afhankelijk van jouw testament) dan zal hij successierechten betalen op zijn eigen geld.