Start aandelen en ETF
TIP
Re: Start aandelen en ETF
Om je een idee te geven: een goeie tracker heeft een slordige 4000 aandelen in portefeuille. Daarmee zou toch duidelijk moeten zijn wat de weging van een individueel aandeel is in de tracker vs een zelf samengestelde aandelenportefeuille.Kempen123 schreef: ↑28 juli 2025, 14:19 Correct, maar die kunnen ook voorkomen bij een van de bedrijven in de index, en dan een even groot effect hebben. De grootte van het effect is namelijk afhankelijk van de weging van dat ene bedrijf in je totale portefeuille. Daarbij maakt het niet uit of je dat ene bedrijf rechtstreeks in portefeuille hebt of via een ETF.
Risico is niet de afwijking tov een index, maar de kans op een underperformance. Dat is niet hetzelfde. Risico is ook niet volatiliteit. Voor verdere vragen wat risico precies is, hoe je het meet etc verwijs ik door naar de uitstekende video die Howard Marks daarover gemaakt heeft.
Uiteraard. Risico ben je misschien wel bereid om te nemen als het ruischoots gecompenseerd wordt door potentiele winst. Maar het blijft risico. Immers, de positieve afwijking is niet gegarandeerd. Mocht die gegarandeerd zijn dan was er geen risico.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Deze worden nu al belast aan 30%.
Met de meerwaardetaks worden ze belast aan 40%. Dat is best veel.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Bij me direct zijn momenteel aan koop-verkoop kost gratis,ben er wel geen klant,weet dus ook niet of er andere verborgen kosten zijn???
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+++ proberen we ook te doen hoor! Maar je moet ook je kinderen laten leren/aanvoelen dat dit niet voor ierdereen is weggelegd…. Ze moeten later ook (mits wat hulp) zelf hun boontjes kunnen doppen . Ook dat is voor mij belangrijk …
Ik gun ze alles! Oprecht! Alle geluk! Maar ze gaan ze zelf ook iets moeten voor doen hoor. De Fernand Hutsses lopen niet zo dik…
Gr
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wil je nu zeggen dat je je kinderen levenservaringen wil ontzeggen om ze te "laten leren/aanvoelen dat dit niet voor iedereen is weggelegd" ?!?balleke schreef: ↑28 juli 2025, 20:38+++ proberen we ook te doen hoor! Maar je moet ook je kinderen laten leren/aanvoelen dat dit niet voor ierdereen is weggelegd…. Ze moeten later ook (mits wat hulp) zelf hun boontjes kunnen doppen . Ook dat is voor mij belangrijk …
Ik gun ze alles! Oprecht! Alle geluk! Maar ze gaan ze zelf ook iets moeten voor doen hoor. De Fernand Hutsses lopen niet zo dik…
Gr
Onnodige materiële dingen, die moet je hen niet geven wellicht, zodat ze later "zelf hun boontjes kunnen doppen" en dat zelfs zonder "wat hulp" indien hopelijk niet nodig.
Beleg vooral voor jezelf en bouw vermogen op zodat je jezelf en daarna hen eventueel financiëel kan helpen als het nodig is, zou ik zeggen.
Voor je originele vraag: beleg gewoon in de "SPDR MSCI ACWI IMI" ETF (IE00B3YLTY66)
https://www.ssga.com/nl/nl/intermediary ... cc-spyi-gy
Doe dat best gespreid in de tijd ("DCA" of aanverwanten).
En overweeg eens grondig of je daarnaast echt wel nog andere dingen erbij wil/moet hebben om zogezegd het risico te spreiden.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik hou DM en EM gescheiden en ook de Scaps gescheiden van L+Mcaps.
Ipv IMIE, heb ik IWDA/SWRD + IUSN + EMIM
Beste momenten om te kopen zijn:
1) bij de 10%-correctie na de december-rally
2) eventueel bij de 5%-correctie na de maand juli en/of na de maand augustus
Ik zou streven naar:
15000€ IWDA + 15000€ SWRD + 15000€ IUSN + 15000€ EMIM bij broker 1 (MeDirect)
idem bij broker 2 (Saxo)
eventueel idem bij broker 3
enz
Ipv IMIE, heb ik IWDA/SWRD + IUSN + EMIM
Beste momenten om te kopen zijn:
1) bij de 10%-correctie na de december-rally
2) eventueel bij de 5%-correctie na de maand juli en/of na de maand augustus
Ik zou streven naar:
15000€ IWDA + 15000€ SWRD + 15000€ IUSN + 15000€ EMIM bij broker 1 (MeDirect)
idem bij broker 2 (Saxo)
eventueel idem bij broker 3
enz
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 29 juli 2025, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik koop bij voorkeur op Euronext Amsterdam of Paris; indien niet mogelijk, dan via XETRA
Cspx erbij? Al die ETF’s maken uiteindelijk toch dezelfde curve.
-
- VIP member
- Contacteer:
Al vaak aan gedacht en CSPX heeft wel een heel lage TER maar in IWDA/SWRD zit dat toch al in?
Ja wat extra focus USA indien je dat wilt. Was wel volatieler dan de rest, meer dan -20 in april.
3 weken is wel heel erg snel maar topic starter spreekt over een jaar.karine schreef: ↑28 juli 2025, 10:48Lang leve de media.
Trends, De Tijd, HLN, De Belegger, ik zie dat er maar één optie is momenteel en dat is aandelen kopen.
Waarom moet men steeds volop aandelen gaan kopen wanneer de beurzen ATH noteren??
Benieuwd hoelang het feestje nog blijft duren.
@Finny
Van Eck en Hanef defense ETF's.
Iets wat twee jaar na elkaar 40-50% stijgt, handjes mooi afhouden.
Dergelijke topic etf's moet je op momenten kopen zoals dit jaar in april. Inmiddels zijn we weer +-40% gestegen.
Ook iets dat je vaker tegenkomt is dat cashprobleem.
Ik wil die €125K binnen de 12 maanden beleggen want nu brengt het niets op.
Stel ook de vraag eens wanneer er 20% afgaat wat het dan nog opbrengt.
Collega ging met dergelijk bedrag naar een grootbank(ook bij ATH beurzen) en binnen de 3 weken was alles belegd. Even later een correctie en de man heeft er jaren slecht van geslapen. Uiteindelijk is alles wel goed gekomen maar leuk was anders.
Spreiden, spreiden en nog eens spreiden in producten en in tijd.
Over welke termijn zou jij die 125k beleggen?