Inhouding van roerende voorheffing op rente van spaarrekeningen in geval van overlijden
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Inhouding van roerende voorheffing op rente van spaarrekeningen in geval van overlijden
Sinds het overlijden van onze moeder hadden mijn broer en ik een gezamenlijke spaarrekening als blote eigenaren (onze vader was vruchtgebruiker). Onze vader is overleden en deze spaarrekening is op de dag van het overlijden van onze vader de facto ons volledige eigendom geworden. Bij de liquidatie/verdeling van deze spaarrekening was er een bedrag aan rente van ongeveer 300 € en de bank heeft een roerende voorheffing van 15% ingehouden, terwijl de rente ruim onder de vrijstelling van 1050 € voor het hele jaar lag.
Hetzelfde probleem deed zich voor bij een andere bank. Daar werd op de persoonlijke spaarrekening van onze vader 15 % roerende voorheffing ingehouden op nog geen honderd euro aan rente.
Heeft iemand hier een verklaring voor, want ik wacht tevergeefs op uitleg van de banken.
Bij voorbaat dank.
Hetzelfde probleem deed zich voor bij een andere bank. Daar werd op de persoonlijke spaarrekening van onze vader 15 % roerende voorheffing ingehouden op nog geen honderd euro aan rente.
Heeft iemand hier een verklaring voor, want ik wacht tevergeefs op uitleg van de banken.
Bij voorbaat dank.
Re: Inhouding van roerende voorheffing op rente van spaarrekeningen in geval van overlijden
De verklaring is simpel, u woont waarschijnlijk in België.svenver schreef: ↑27 juli 2025, 23:04 Sinds het overlijden van onze moeder hadden mijn broer en ik een gezamenlijke spaarrekening als blote eigenaren (onze vader was vruchtgebruiker). Onze vader is overleden en deze spaarrekening is op de dag van het overlijden van onze vader de facto ons volledige eigendom geworden. Bij de liquidatie/verdeling van deze spaarrekening was er een bedrag aan rente van ongeveer 300 € en de bank heeft een roerende voorheffing van 15% ingehouden, terwijl de rente ruim onder de vrijstelling van 1050 € voor het hele jaar lag.
Bij voorbaat dank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Inhouding van roerende voorheffing op rente van spaarrekeningen in geval van overlijden
In welk jaar? Misschien zijn er hetzelfde jaar getrouwheidsintresten uitbetaald (1/04, 1/07, 1/10) zodat het totaal boven de grens kwam? Welke bank?
In ieder geval bij ons: vader overleden in november 2021, spaarboekje bij KBC. Bij de vereffening creditrente gekregen van 8,79€ (Basisrente), geen roerende voorheffing betaald. (totaal getrouwheidsintresten in 2021 was 24,53€)
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Waarom wacht je op uitleg van de "banken?" Heb je meerdere banken aangeschreven met deze vraag ?svenver schreef: ↑27 juli 2025, 23:04 Sinds het overlijden van onze moeder hadden mijn broer en ik een gezamenlijke spaarrekening als blote eigenaren (onze vader was vruchtgebruiker). Onze vader is overleden en deze spaarrekening is op de dag van het overlijden van onze vader de facto ons volledige eigendom geworden. Bij de liquidatie/verdeling van deze spaarrekening was er een bedrag aan rente van ongeveer 300 € en de bank heeft een roerende voorheffing van 15% ingehouden, terwijl de rente ruim onder de vrijstelling van 1050 € voor het hele jaar lag.
Bij voorbaat dank.
Is het een online bank of één met kantoren ? Indien de laatste al eens gedacht om ze te telefoneren al gaat het hier over 45 euro/2, veel tijd zou ik daar niet insteken ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Mbt rente op het spaarboekje.
Voor het overlijden:
De rente tot aan de overlijdensdatum is eigendom van de overledene (en dus deel van de nalatenschap).
Deze rente wordt mee in de erfenis opgenomen en is dus onderworpen aan erfbelasting (niet aan roerende voorheffing!).
Na het overlijden:
De rente die nadien wordt bijgeschreven, behoort tot het vermogen van de erfgenamen.
Op die rente ná het overlijden is de normale roerende voorheffing van 15% (op interest boven vrijstelling) van toepassing.
Dat is lijkt het mij toch vrij duidelijk.
Voor het overlijden:
De rente tot aan de overlijdensdatum is eigendom van de overledene (en dus deel van de nalatenschap).
Deze rente wordt mee in de erfenis opgenomen en is dus onderworpen aan erfbelasting (niet aan roerende voorheffing!).
Na het overlijden:
De rente die nadien wordt bijgeschreven, behoort tot het vermogen van de erfgenamen.
Op die rente ná het overlijden is de normale roerende voorheffing van 15% (op interest boven vrijstelling) van toepassing.
Dat is lijkt het mij toch vrij duidelijk.