Eerste woning gekocht, verhuren mogelijk?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Eerste woning gekocht, verhuren mogelijk?
Hallo,
Bij deze had ik een vraag, Ik heb in het begin van dit jaar mijn eerste woning gekocht in België aan 2% registratierechten. Mijn vraag is, hoelang moet mijn domicilie daar liggen om de woning te mogen verhuren zonder dat ik in de problemen kom met de verlaagde registratierechten?
Normaal mag ik deze woning nu verhuren voor maximum 3 jaar en dan moet mijn domicilie daar ook liggen. Maar ik kan nergens terug vinden hoelang je er in moet wonen met je domicilie op het adres gevestigd voor dat ik deze mag verhuren.
Alvast bedankt.
Bij deze had ik een vraag, Ik heb in het begin van dit jaar mijn eerste woning gekocht in België aan 2% registratierechten. Mijn vraag is, hoelang moet mijn domicilie daar liggen om de woning te mogen verhuren zonder dat ik in de problemen kom met de verlaagde registratierechten?
Normaal mag ik deze woning nu verhuren voor maximum 3 jaar en dan moet mijn domicilie daar ook liggen. Maar ik kan nergens terug vinden hoelang je er in moet wonen met je domicilie op het adres gevestigd voor dat ik deze mag verhuren.
Alvast bedankt.
Re: Eerste woning gekocht, verhuren mogelijk?
In 2020 moest je er binnen de 3 jaar in wonen en minstens 3 jaar gedomicilieerd blijven. Ik weet niet zeker of die voorwaarden dezelfde zijn gebleven.
Stel de vraag eens aan je notaris, dan ben je zeker over de meest recente regels en wat de mogelijkheden zijn als je je bijvoorbeeld door overmacht niet aan die voorwaarden kan houden.
Stel de vraag eens aan je notaris, dan ben je zeker over de meest recente regels en wat de mogelijkheden zijn als je je bijvoorbeeld door overmacht niet aan die voorwaarden kan houden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij is er geen termijn vastgelegd, vooraleer je mag verhuren.U moet op het adres van de gekochte woning in in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister ingeschreven zijn, binnen de drie jaar na het verlijden van de notariële aankoopakte.
Ik heb wat opgezocht rond dit thema. Maar toch best aan de Notaris vragen hoor.
Domicilievereiste.
Je moet je inschrijven in het bevolkings- of vreemdelingenregister op het adres van de aangekochte woning binnen drie jaar na de datum van de authentieke notariële akte.
Er geldt geen minimumduur dat je daarna verplicht in de woning moet blijven wonen.
Verhuren versus domicilie.
Zodra je geweest bent en ingeschreven bent op dat adres binnen die driejarige termijn, mag je de woning verhuren zonder verlies van het gunsttarief, zelfs al verhuur je na enkele maanden.
Je hoeft dus niet op voorhand een minimum verblijfsduur (« six‑months rule ») te vervullen; dat is enkel aanbevolen om fiscale misverstanden te vermijden
Domicilievereiste.
Je moet je inschrijven in het bevolkings- of vreemdelingenregister op het adres van de aangekochte woning binnen drie jaar na de datum van de authentieke notariële akte.
Er geldt geen minimumduur dat je daarna verplicht in de woning moet blijven wonen.
Verhuren versus domicilie.
Zodra je geweest bent en ingeschreven bent op dat adres binnen die driejarige termijn, mag je de woning verhuren zonder verlies van het gunsttarief, zelfs al verhuur je na enkele maanden.
Je hoeft dus niet op voorhand een minimum verblijfsduur (« six‑months rule ») te vervullen; dat is enkel aanbevolen om fiscale misverstanden te vermijden
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt chesini voor het opzoek werk! Ik had zelf ook al eens gezien via google, maar kon zo geen duidelijk antwoord terug vinden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... gen-woning
Straf ...
Ik meen dat je in het verleden er ook minstens 3 jaar of zo moest wonen en gedomicilieerd zijn voor "klein beschrijf". Blijkbaar hoeft dat nu niet meer.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 4 augustus 2025, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit heeft voor zover mij bekend niets met klein beschrijf te maken.EarthNvstr1 schreef: ↑4 augustus 2025, 18:14https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... gen-woning
Straf ...
Ik meen dat je in het verleden er ook minstens 3 jaar of zo moest wonen en gedomicilieerd zijn voor "klein beschrijf". Blijkbaar hoeft dat nu niet meer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wellicht niet, vermits die term werd afgeschaft, dacht ik.
Ik zou echter wel denken dat bij de huidige "2% voor de enige en eigen woning" wel nog steeds een minimum aantal jaren eigen bewoning hoort, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien best dit stukje toch ook beschouwen:
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... 5397c30126
("die termijn" is n.m.i. 3 jaar)Aan sommige voorwaarden moet u pas na een zekere tijd voldoen. De Vlaamse Belastingdienst controleert drie maanden voor het verstrijken van die termijn of u er intussen effectief aan voldoet:
Bent u intussen effectief op het nieuwe adres gedomicilieerd of (nog) niet?
Ik zou dat toch eens aan mijn notaris vragen hoe dat juist geïnterpreteerd moet worden ...
Zie bijvoorbeeld https://www.immoh2o.be/blog/op-een-nieu ... 03-03-2025:
Andere bronnen spreken van minimum 6 maanden, maar om zekerder te zijn 12 maanden.De laatste voorwaarde is dat je binnen de drie jaar na de notariële akte van de aankoop in het bevolkingsregister moet zijn ingeschreven op het adres van de gekochte woning. Er is wel geen termijn voorzien voor hoe lang je daar dan minimum moet verblijven. Of je jouw domicilie daar dan voor één dag kan vestigen? In theorie wel, maar in werkelijkheid zal de fiscale administratie steigeren, de domiciliëring als fiscaal misbruik beschouwen en er geen rekening mee houden. Wat nu precies een redelijke termijn is waarbinnen je daar gedomicilieerd moet blijven, is dus nergens vastgelegd, maar een paar jaar is overtuigender dan een paar maanden.
-
- VIP member
- Contacteer:
Toch wel, het 'klein beschrijf' werd op 1 juni 2018 vervangen door de huidige soepeler regelingen. Eerst 3% nu 2% en inderdaad vroeger moest je de woning 3 jaar lang bewoond hebben of je kon bijbetalen voor groot beschrijf.Finny10 schreef: ↑4 augustus 2025, 18:22Dit heeft voor zover mij bekend niets met klein beschrijf te maken.EarthNvstr1 schreef: ↑4 augustus 2025, 18:14
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... gen-woning
Straf ...
Ik herinner me in 1994 groot beschrijf van 12% betaald te hebben.
En de huidige generatie maar klagen!
Stront bedorven.
Wacht maar, sebiet oorlog, dan zullen ze wel anders piepen

Bron: klik HIER
Je hebt de woning begin 2025 gekocht onder het 2 %‑tarief. Je moet je binnen drie jaar na aankoop ingeschreven hebben als inwoner op dat adres.LaurensSven schreef: ↑2 augustus 2025, 17:19 Hallo,
Alvast bedankt.
Dan kun je de woning verhuren, zelfs als je nadien verhuist of elders gaat wonen.
Er bestaat formeel geen verplichting om jarenlang gedomicilieerd te blijven – een dag volstaat al.
Toch wordt aangeraden minimaal ongeveer een half jaar te verblijven om fiscale discussies of sancties te vermijden.