Holdings
TIP
Re: Holdings
Tuurlijk. Meteen na het weekend nog wat bijgekocht.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Berkshire noteert bijna nooit onder intrinsieke waarde. Mocht dat gebeuren (bvb overlijden van Warren Buffett), dan wordt de oorlogskas ingezet om eigen aandelen in te kopen. Wachten tot het aandeel met een korting noteert is kiezen om nooit aandeelhouder te worden. Denk ik.
Ik heb een grote filosofische vraag voor julie, for my own info.
Waarom is berkshire een holding, en geen verzekeraar?
Stel dat we zeggen dat Berkshire een holding is ( wat blijkbaar de algemene consensus is, waarmee ik het niet eens ben) , dan is elke verzekeraar toch ook een holding, en elke bank is dan automatisch ook een holding?
Wat is het wezenlijke verschil tussen bijvoorbeeld BNP Paribas , Allianz en Berkshire, buiten dat BNP en Allianz misschien beter spreiden dan Berkshire?
Het is een serieuze vraag, waar niemand me kan op antwoorden, maar het ligt ongetwijfeld aan mij
Stel dat we zeggen dat Berkshire een holding is ( wat blijkbaar de algemene consensus is, waarmee ik het niet eens ben) , dan is elke verzekeraar toch ook een holding, en elke bank is dan automatisch ook een holding?
Wat is het wezenlijke verschil tussen bijvoorbeeld BNP Paribas , Allianz en Berkshire, buiten dat BNP en Allianz misschien beter spreiden dan Berkshire?
Het is een serieuze vraag, waar niemand me kan op antwoorden, maar het ligt ongetwijfeld aan mij

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wat mij betreft heel simpel: Hun verzekeringsmaatschappijen zijn slechts een middel, geen doelAerolla schreef: ↑5 augustus 2025, 18:05 Ik heb een grote filosofische vraag voor julie, for my own info.
Het is een serieuze vraag, waar niemand me kan op antwoorden, maar het ligt ongetwijfeld aan mij![]()
Een holding is simpwelweg een bedrijf dat andere bedrijven bezit (gedeeltelijk of volledig), maar zelf meestal weinig tot geen operationele activiteiten heeft.
Dus, Berkshire een 100% holding noemen is inderdaad niet correct, maar de reden waarom we dat doen is omdat Berkshire de verzekeringsactiviteit gebruikt als motor voor zijn kapitaalallocatie. De waardecreatie komt primair van aandelen en overnames, niet van hun operationele activiteiten.
Als je vindt dat dat voor een Allianz ook opgaat, be my guest, maar ik zie dat zo niet - Maar misschien is dat gewoon de wonderlijke marketing van Buffet

Berkshire is een conglomeraat. Iets wat je vroeger wel vaker zag, maar de laatste tijd minder courant is. De meeste holdings kiezen ervoor om een bepaalde specialiteit te hebben, Berkshire (of beter gezegd: Buffett) niet.
Berkshire is geen verzekeraar omdat... tromgeroffel... het geen verzekeringen verkoopt.
Berkshire's grootste holding is Apple, en toch is er niemand die zou denken dat Berkshire een computerfabrikant is.
Buffett koos om specifieke redenen voor een holdingstructuur, en niet voor een fonds, wat dat was het alternatief.
Maar om je vraag te beantwoorden moet jij specifieren waarom je een bank als een holding ziet. Het feit dat een bank aandelen bezit van een ander bedrijf maakt het zeker niet uniek, dat is zo voor nagenoeg alle bedrijven. Ik zag ooit een infografiek over de automobielsector: welke autofabrikant heeft aandelen ven welke andere autofabrikant of toeleverancier en vice versa. En kat vond er zijn jongen niet in. Trek de redenering door en we zijn allemaal holdings, maar dan zonder rechtspersoonlijkheid.
Of is het het feit dat een bank fondsen verkoopt die beleggen in andere bedrijven? Wie is dan de echte eigenaar van de onderliggende aandelen? Is een ETF dan ook een holding?
Of is het nog iets anders?
In ieder geval: kenmerkend voor een holding, zoals Berkshire, is dat het geen eigen activiteiten heeft (goederen of diensten). Ook daar zit een verschil met een bank of verzekeraar.