MeDirect - gratis makelaarsloon voor ETF tijdens de zomer
TIP
Re: MeDirect - gratis makelaarsloon voor ETF tijdens de zomer
Vanaf heden permanent geen commissie meer:
‘Vanaf vandaag schrapt MeDirect permanent alle commissies op ETF’s*, zowel bij aankoop als verkoop.
Kortom: 0% commissie, 100% MeDirect
Bij MeDirect zijn we ervan overtuigd dat beleggen voor iedereen toegankelijk moet zijn. Deze zomer bent u massaal ingegaan op ons tijdelijke ETF-aanbod. Door het success van deze actie hebben we het beluit genomen een stap verder te gaan: permanent alle commissies op ETF’s te schrappen.
Onze doelstelling? U met ETF’s een eenvoudige, transparante en voordelige beleggingsoplossing aan te bieden. Op die manier kan u met vertrouwen genieten van een potentieel rendement.’
‘Vanaf vandaag schrapt MeDirect permanent alle commissies op ETF’s*, zowel bij aankoop als verkoop.
Kortom: 0% commissie, 100% MeDirect
Bij MeDirect zijn we ervan overtuigd dat beleggen voor iedereen toegankelijk moet zijn. Deze zomer bent u massaal ingegaan op ons tijdelijke ETF-aanbod. Door het success van deze actie hebben we het beluit genomen een stap verder te gaan: permanent alle commissies op ETF’s te schrappen.
Onze doelstelling? U met ETF’s een eenvoudige, transparante en voordelige beleggingsoplossing aan te bieden. Op die manier kan u met vertrouwen genieten van een potentieel rendement.’
-
- VIP member
- Contacteer:
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Vind ik op zich een rare beslissing maar des te beter voor ons allen natuurlijk 

Make Spaargids " Great Again ! "
-
- VIP member
- Contacteer:
Met dezelfde strategie zijn ze al járen dé Fondsenbank. Nu de focus verschuift naar etf's, doen ze het opnieuw.
Strategie is meer klanten binnenhalen.voorheenCP1234 schreef: ↑26 augustus 2025, 12:33 Vind ik op zich een rare beslissing maar des te beter voor ons allen natuurlijk![]()

Bedoelen ze met gratis commissie dat er geen aankoopkosten meer zijn? Enkel nog TER dan?
Maar ondertussen wel hardnekkig de Fall-Back methode blijven toepassen op de verkoop van gemengde fondsen en zo vele centjes van hun spaarders te onrechte aan de staat schenken!spaarfreakje schreef: ↑26 augustus 2025, 14:02 Met dezelfde strategie zijn ze al járen dé Fondsenbank. Nu de focus verschuift naar etf's, doen ze het opnieuw.
Onbegrijpelijk dat er hier nog forumleden gratis reklame komen maken voor die gasten.
Is dat nu een BE bank of een buitenlandse, ivm aangifte CAP?
Sinds eind 2015 : Belgische bank
Verschil is wel dat de bank op fondsen een distributievergoeding of retrocessie ontvangt. Toch goed voor +/- 0.5% (afhankelijk van fonds) per jaar.spaarfreakje schreef: ↑26 augustus 2025, 14:02 Met dezelfde strategie zijn ze al járen dé Fondsenbank. Nu de focus verschuift naar etf's, doen ze het opnieuw.
Wat verdient een bank aan de ETF's?
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Daarom ook dat ik dit een rare strategie van hun blijf vinden, als tijdelijke actie niet; als iets permanent juist wel.gerontius schreef: ↑26 augustus 2025, 15:34Verschil is wel dat de bank op fondsen een distributievergoeding of retrocessie ontvangt. Toch goed voor +/- 0.5% (afhankelijk van fonds) per jaar.spaarfreakje schreef: ↑26 augustus 2025, 14:02 Met dezelfde strategie zijn ze al járen dé Fondsenbank. Nu de focus verschuift naar etf's, doen ze het opnieuw.
Maar zeer goed voor mij dus ik klaag niet

Make Spaargids " Great Again ! "
Zeer goede vraag.gerontius schreef: ↑26 augustus 2025, 15:34Verschil is wel dat de bank op fondsen een distributievergoeding of retrocessie ontvangt. Toch goed voor +/- 0.5% (afhankelijk van fonds) per jaar.spaarfreakje schreef: ↑26 augustus 2025, 14:02 Met dezelfde strategie zijn ze al járen dé Fondsenbank. Nu de focus verschuift naar etf's, doen ze het opnieuw.
ME Direct verdient waarschijnlijk aan de orderstream, en krijgt kickbacks voor de transacties die het doorstuurt naar zijn execution agent
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat beleggers moeten weten over ‘gratis’ beleggengerontius schreef: ↑26 augustus 2025, 15:34Verschil is wel dat de bank op fondsen een distributievergoeding of retrocessie ontvangt. Toch goed voor +/- 0.5% (afhankelijk van fonds) per jaar.spaarfreakje schreef: ↑26 augustus 2025, 14:02 Met dezelfde strategie zijn ze al járen dé Fondsenbank. Nu de focus verschuift naar etf's, doen ze het opnieuw.
“Gratis bestaat niet” wordt wel eens gezegd. Hoe zit het verdienmodel van MeDirect in elkaar? De woordvoerder Hans Mariën legt uit dat de klanten die in juli en augustus voor het nultarief voor transacties in ETF’s naar MeDirect kwamen ook andere transacties of verrichtingen deden. “De bank verdient niets aan de klanten die ETF’s kopen en verkopen, maar zij houden in de praktijk ook vaak deposito’s aan bij de bank en/of kopen ook actief beheerde beleggingsfondsen. Niemand is verplicht andere producten aan te houden waarop de bank wel een marge heeft, maar we hebben wel een zeer goed aanbod. We verdienen wel op de deposito’s via de interestmarge en via retrocessies op fondsen.” Retrocessies zijn vergoedingen die de beheerders van de fondsen betalen aan de distributeurs. De woordvoerder benadrukt dat MeDirect niet betaald wordt om orderstromen richting marktmakers in plaats van rechtstreeks naar de markt te sturen. De buitenlandse concurrent Trade Republic hanteert het ietwat controversiële payment for order flow (PFOF) bijvoorbeeld wel als verdienmodel om gratis beleggen aan te kunnen bieden aan de klanten.
(Trends)
-
- VIP member
- Contacteer:
Ben ik me al járen van bewust en o.a. daarom moet je klant zijn bij veel financ instellingen, zodat je aan cherry picking kunt doen; net zoals ik naar 3 versch supermarkten ga 

Je doet je naam eer aan.spaarfreakje schreef: ↑27 augustus 2025, 09:53 Ben ik me al járen van bewust en o.a. daarom moet je klant zijn bij veel financ instellingen, zodat je aan cherry picking kunt doen; net zoals ik naar 3 versch supermarkten ga![]()