MeDirect - gratis makelaarsloon voor ETF tijdens de zomer
TIP
Re: MeDirect - gratis makelaarsloon voor ETF tijdens de zomer
Medirect heeft de transactiekosten voor ETFs nu permanent verlaagd tot 0%.
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Je loopt een beetje achter, zie de conversatie hierboven van enkele dagen geleden ...
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik belegde tot voordien maandelijks in een etf via Saxo Bank, denken jullie dat het wijs is om mijn etf naar medirect te verplaatsten (hij zit in hun aanbod) en in de toekomst via MeDirect te beleggen? Als ik het goed lees betaald Medirecht toch de aangerekend kosten voor het overplaatsten van een portefeuille (tot 500 euro) terug...
Bedankt.evita schreef: ↑27 augustus 2025, 09:15 Wat beleggers moeten weten over ‘gratis’ beleggen
“Gratis bestaat niet” wordt wel eens gezegd. Hoe zit het verdienmodel van MeDirect in elkaar? De woordvoerder Hans Mariën legt uit dat de klanten die in juli en augustus voor het nultarief voor transacties in ETF’s naar MeDirect kwamen ook andere transacties of verrichtingen deden. “De bank verdient niets aan de klanten die ETF’s kopen en verkopen, maar zij houden in de praktijk ook vaak deposito’s aan bij de bank en/of kopen ook actief beheerde beleggingsfondsen. Niemand is verplicht andere producten aan te houden waarop de bank wel een marge heeft, maar we hebben wel een zeer goed aanbod. We verdienen wel op de deposito’s via de interestmarge en via retrocessies op fondsen.” Retrocessies zijn vergoedingen die de beheerders van de fondsen betalen aan de distributeurs. De woordvoerder benadrukt dat MeDirect niet betaald wordt om orderstromen richting marktmakers in plaats van rechtstreeks naar de markt te sturen. De buitenlandse concurrent Trade Republic hanteert het ietwat controversiële payment for order flow (PFOF) bijvoorbeeld wel als verdienmodel om gratis beleggen aan te kunnen bieden aan de klanten.
(Trends)
Betekent in feite dat zuivere ETF beleggers bij MeDirect gesubsidieerd worden door oa de fondsenbeleggers.
Waarvoor dank, natuurlijk, maar vraag me toch af hoe houdbaar zoiets zal blijken.
Mss nemen ze achterliggend wat meer op de spreadkosten.gerontius schreef: ↑27 augustus 2025, 18:01Bedankt.evita schreef: ↑27 augustus 2025, 09:15 Wat beleggers moeten weten over ‘gratis’ beleggen
“Gratis bestaat niet” wordt wel eens gezegd. Hoe zit het verdienmodel van MeDirect in elkaar? De woordvoerder Hans Mariën legt uit dat de klanten die in juli en augustus voor het nultarief voor transacties in ETF’s naar MeDirect kwamen ook andere transacties of verrichtingen deden. “De bank verdient niets aan de klanten die ETF’s kopen en verkopen, maar zij houden in de praktijk ook vaak deposito’s aan bij de bank en/of kopen ook actief beheerde beleggingsfondsen. Niemand is verplicht andere producten aan te houden waarop de bank wel een marge heeft, maar we hebben wel een zeer goed aanbod. We verdienen wel op de deposito’s via de interestmarge en via retrocessies op fondsen.” Retrocessies zijn vergoedingen die de beheerders van de fondsen betalen aan de distributeurs. De woordvoerder benadrukt dat MeDirect niet betaald wordt om orderstromen richting marktmakers in plaats van rechtstreeks naar de markt te sturen. De buitenlandse concurrent Trade Republic hanteert het ietwat controversiële payment for order flow (PFOF) bijvoorbeeld wel als verdienmodel om gratis beleggen aan te kunnen bieden aan de klanten.
(Trends)
Betekent in feite dat zuivere ETF beleggers bij MeDirect gesubsidieerd worden door oa de fondsenbeleggers.
Waarvoor dank, natuurlijk, maar vraag me toch af hoe houdbaar zoiets zal blijken.
Dat kan je doen, maar je kan ook gewoon je volgende orders bij Medirect beginnen uitvoeren. Het enige voordeel van alles over te brengen is dat je alles in 1 app/website ziet (en die van Medirect is redelijk slecht)Kwintentirry schreef: ↑27 augustus 2025, 14:20 Ik belegde tot voordien maandelijks in een etf via Saxo Bank, denken jullie dat het wijs is om mijn etf naar medirect te verplaatsten (hij zit in hun aanbod) en in de toekomst via MeDirect te beleggen? Als ik het goed lees betaald Medirecht toch de aangerekend kosten voor het overplaatsten van een portefeuille (tot 500 euro) terug...
Ook niet vergeten dat die €500 binnen een bepaalde tijd moet worden opgenomen. Met wat etf's te kopen ga je daar niet aangeraken.Eneby schreef: ↑1 september 2025, 13:31Dat kan je doen, maar je kan ook gewoon je volgende orders bij Medirect beginnen uitvoeren. Het enige voordeel van alles over te brengen is dat je alles in 1 app/website ziet (en die van Medirect is redelijk slecht)Kwintentirry schreef: ↑27 augustus 2025, 14:20 Ik belegde tot voordien maandelijks in een etf via Saxo Bank, denken jullie dat het wijs is om mijn etf naar medirect te verplaatsten (hij zit in hun aanbod) en in de toekomst via MeDirect te beleggen? Als ik het goed lees betaald Medirecht toch de aangerekend kosten voor het overplaatsten van een portefeuille (tot 500 euro) terug...
Volgende week doet een andere broker weer een nog betere actie en kan je weer verhuizen enz blijf je bezig.
Doe je maar enkele orders per jaar spreken we over enkele euro's, is dat de moeite?
En veel tussen brokers switchen is niet aan te raden (vanwege KYC vragen die je mogelijk weer krijgt bij de nieuwe broker).karine schreef: ↑1 september 2025, 14:19Ook niet vergeten dat die €500 binnen een bepaalde tijd moet worden opgenomen. Met wat etf's te kopen ga je daar niet aangeraken.
Volgende week doet een andere broker weer een nog betere actie en kan je weer verhuizen enz blijf je bezig.
Doe je maar enkele orders per jaar spreken we over enkele euro's, is dat de moeite?
-
- VIP member
- Contacteer:
De volgende orders bij Medirect is veruit het beste.Eneby schreef: ↑1 september 2025, 13:31Dat kan je doen, maar je kan ook gewoon je volgende orders bij Medirect beginnen uitvoeren.Kwintentirry schreef: ↑27 augustus 2025, 14:20 Ik belegde tot voordien maandelijks in een etf via Saxo Bank, denken jullie dat het wijs is om mijn etf naar medirect te verplaatsten (hij zit in hun aanbod) en in de toekomst via MeDirect te beleggen? Als ik het goed lees betaald Medirecht toch de aangerekend kosten voor het overplaatsten van een portefeuille (tot 500 euro) terug...
...
Spreiden... betekent ook 'meerdere brokers'.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat lees ik toch anders in de voorwaarden, volgens mij betalen ze tot 500 euro transferkosten terug met een maximumtussenkomst van 100 euro per lijn. Aangezien ik maar één ETF in portefeuille heb en een transfer me 75 euro kost bij Saxo, denk ik dat ze mij dat gewoon zullen terugbetalen. Alles in één app lijkt mij toch altijd makkelijker want dat is exact waarom ik hangmatbelegger ben ;pkarine schreef: ↑1 september 2025, 14:19Ook niet vergeten dat die €500 binnen een bepaalde tijd moet worden opgenomen. Met wat etf's te kopen ga je daar niet aangeraken.
- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
+1, hoe meer brokers, hoe meer je van tijdelijke of permanente promo's kan genieten per brokerspaarfreakje schreef: ↑1 september 2025, 15:38De volgende orders bij Medirect is veruit het beste.
Spreiden... betekent ook 'meerdere brokers'.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Newbie
- Contacteer:
Heeft Medirect een referralcode of andere promo lopen voor nieuwe klanten?
Kijk eerst eens of het een broker is die bij past en met een site die bij je past.Kwintentirry schreef: ↑27 augustus 2025, 14:20 Ik belegde tot voordien maandelijks in een etf via Saxo Bank, denken jullie dat het wijs is om mijn etf naar medirect te verplaatsten (hij zit in hun aanbod) en in de toekomst via MeDirect te beleggen? Als ik het goed lees betaald Medirecht toch de aangerekend kosten voor het overplaatsten van een portefeuille (tot 500 euro) terug...
Dat is belangrijker dan wat kostensparen tijdelijk, maar die je we binnen een bepaalde tijd moet gebruiken.
Kijk eerst eens of het een broker is die bij past en met een site die bij je past.Kwintentirry schreef: ↑27 augustus 2025, 14:20 Ik belegde tot voordien maandelijks in een etf via Saxo Bank, denken jullie dat het wijs is om mijn etf naar medirect te verplaatsten (hij zit in hun aanbod) en in de toekomst via MeDirect te beleggen? Als ik het goed lees betaald Medirecht toch de aangerekend kosten voor het overplaatsten van een portefeuille (tot 500 euro) terug...
Dat is belangrijker dan wat kostensparen tijdelijk, maar die je we binnen een bepaalde tijd moet gebruiken.
-
- VIP member
- Contacteer:
Bij Medirect zijn er geen makelaarskosten op etf's te betalen, zowel voor nieuwe als bestaande klanten.schaakspeler schreef: ↑2 september 2025, 17:17 Heeft Medirect een referralcode of andere promo lopen voor nieuwe klanten?
Dat is hun sterkte.