aankomende meerwaardebelasting degiro
TIP
aankomende meerwaardebelasting degiro
Ik zit reeds een paar jaar bij Degiro met 1 ETF iShares Core MSCI World.
Ik zit gewoon in mijn hangmat met deze ETF en koop af en toe bij.
Maar nu met die nieuwe meerwaardebelasting die op komst is volgend jaar zit ik wat te twijfelen.
Zou ik alles oversluizen naar een belgische broker om de belasting rondslomp en problemen hier rond te vermijden ?
of zal die aangifte wel meevallen wat betreft complexiteit ? want ben eigenlijk wel tevreden bij Degiro momenteel.
Ik zal waarschijnlijk niet direct mijn ETF verkopen, maar vroeg of laat wordt ik dan toch met die belasting geconfronteerd.
Maar nu met die nieuwe meerwaardebelasting die op komst is volgend jaar zit ik wat te twijfelen.
Zou ik alles oversluizen naar een belgische broker om de belasting rondslomp en problemen hier rond te vermijden ?
of zal die aangifte wel meevallen wat betreft complexiteit ? want ben eigenlijk wel tevreden bij Degiro momenteel.
Ik zal waarschijnlijk niet direct mijn ETF verkopen, maar vroeg of laat wordt ik dan toch met die belasting geconfronteerd.
Re: aankomende meerwaardebelasting degiro
Zal absoluut meevallen als je één positie verkoopt.
Daarnaast: zolang je niet verkoop is er ook niets aan te geven.
En nog daarnaast: wacht het wetsvoorstel af. Nu moet iedereen toch nog gissen.
Daarnaast: zolang je niet verkoop is er ook niets aan te geven.
En nog daarnaast: wacht het wetsvoorstel af. Nu moet iedereen toch nog gissen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Integendeel. Een Belgische broker zal automatisch meerwaardebelasting afhouden ook al blijf je onder die 10.000 euro waarna je de onterecht afgehouden belasting zal moeten terugvorderen op je belastingsbrief en dus anderhalf jaar zal moeten wachten om het terug te krijgen. Bij Degiro zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn.Roswell schreef: ↑5 september 2025, 21:26 Ik zit reeds een paar jaar bij Degiro met 1 ETF iShares Core MSCI World.
-
- VIP member
- Contacteer:
Klopt niet: bij een Belgische broker kan je ook kiezen voor een opt out, zodat de meerwaardebelasting niet aan de bron wordt afgehouden.
Bovendien zal een Belgische broker een fiscale fiche moeten opstellen, wat de aangifte vergemakkelijkt.
Bovendien zal een Belgische broker een fiscale fiche moeten opstellen, wat de aangifte vergemakkelijkt.
-
- VIP member
- Contacteer:
Een Belgische broker is enkel ideaal voor wie het bevrijdende karakter van de voorheffing wil benutten.
Dit wil zeggen dat je af ziet van de vrijstelling, in ruil voor anonimiteit.
Dit wil zeggen dat je af ziet van de vrijstelling, in ruil voor anonimiteit.
Iemand artikel gelezen in "de tijd" over de meerwaardebelasting ? wat is jullie mening ?
Ik probeer het even kort samen te vatten:(voor wie het niet gelezen heeft...)
1/ De meeste beleggers kunnen wel leven met 10% meerwaardebelasting.
2/Hun grootste zorg is echter de inzage van de fiscus in hun transacties.
3/Daardoor gaan banken hun massaal in kapitaliserende fondsen steken,waarvan ze iedere jaar 10000 euro meerwaarde gaan afromen.
4/Banken bleten over de digitale rompslomp die ze van de overheid opgelegd krijgen. Maar het zijn krokodille tranen. Ze wrijven stiekem in hun handen omdat ze hun fondsen makkelijker gaan kunnen slijten.
5/Dus, inkomsten voor de staat gaan zwaar tegenvallen !
Mijn mening:
punt 1&2 : Daar lach ik de ballen mee uit mijn broek. Complete nonsens."de tijd" heeft geen voeling met beleggers
punt 3: Dat gaan ze zeker proberen...Maar is het gros van de bevolking met wat spaargeld echt zo dom om daar in te lopen?
punt 4&5 : Dat is compleet juist.
Ik probeer het even kort samen te vatten:(voor wie het niet gelezen heeft...)
1/ De meeste beleggers kunnen wel leven met 10% meerwaardebelasting.
2/Hun grootste zorg is echter de inzage van de fiscus in hun transacties.
3/Daardoor gaan banken hun massaal in kapitaliserende fondsen steken,waarvan ze iedere jaar 10000 euro meerwaarde gaan afromen.
4/Banken bleten over de digitale rompslomp die ze van de overheid opgelegd krijgen. Maar het zijn krokodille tranen. Ze wrijven stiekem in hun handen omdat ze hun fondsen makkelijker gaan kunnen slijten.
5/Dus, inkomsten voor de staat gaan zwaar tegenvallen !
Mijn mening:
punt 1&2 : Daar lach ik de ballen mee uit mijn broek. Complete nonsens."de tijd" heeft geen voeling met beleggers
punt 3: Dat gaan ze zeker proberen...Maar is het gros van de bevolking met wat spaargeld echt zo dom om daar in te lopen?
punt 4&5 : Dat is compleet juist.
-
- VIP member
- Contacteer:
Over 5/ denkt Anton van Zantbeek, fiscaal advocaat, heel anders.
Volgens hem gaan bijna alle beleggers de paar honderd euro meerwaardebelasting, die ze de eerste jaren maar zullen moeten betalen (omdat de teller pas start op 31/12/2025) gewoon blauw blauw laten, omwille van de anonimiteit...
Volgens hem gaan bijna alle beleggers de paar honderd euro meerwaardebelasting, die ze de eerste jaren maar zullen moeten betalen (omdat de teller pas start op 31/12/2025) gewoon blauw blauw laten, omwille van de anonimiteit...
Wat 1000,- euro is, wereldschokkende vrijstelling is dat nu ook niet. Als je wat keuze maakt in broker/bank betaal je veel meer in verschil.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 13:30 Over 5/ denkt Anton van Zantbeek, fiscaal advocaat, heel anders.
Volgens hem gaan bijna alle beleggers de paar honderd euro meerwaardebelasting, die ze de eerste jaren maar zullen moeten betalen (omdat de teller pas start op 31/12/2025) gewoon blauw blauw laten omwille van de anonimiteit...
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
De Tijd: vroeger een serieuze krant maar nu zuster van HLN en wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien.
Een serieuze krant zou marktonderzoek gedaan hebben, en dan de antwoorden analyseren en dan pas schrijven wat de beleggers denken. Nu schrijven ze om het even wat.
De beleggers zijn veel minder dom dan De Tijd denkt dat ze zijn. En veel minder dom dan De Tijd zelf is.
Bij kapitaliserende fondsen stel je gewoon de meerwaardebelasting uit tot later. Het is geen manier om de meerwaardebelasting te ontlopen.
En De Tijd denkt dat de beleggers hiervoor 2% kosten per jaar zouden betalen aan de bank.
Gemiddeld brengen aandelen op lange termijn 10% op. Bankfondsen met dezelfde asset allocatie 8% (want 2% kosten) (als ze het intrinsiek even goed doen; meestal doen ze het slechter).
100.000 aan 10% wordt in 30 jaar: 1,7 miljoen.
100.000 aan 8% wordt in 30 jaar: 1 miljoen.
De beleggers zijn veel slimmer dan De Tijd om te kiezen voor dat miljoen in 30 jaar.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- VIP member
- Contacteer:
Misschien wordt de Tijd betaald door de banksector om dit te schrijven?