Federale Arizona-regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Federale Arizona-regering
Moesten we niet besparen ipv nog meer uit te gevenchesini schreef: ↑17 september 2025, 20:53Op de brede jobbonus die de NVA en MR in hun programma staan hebben is het nog altijd wachten. Het zal wachten worden op Godot. Of op de lijnbus. Of op de S-trein.VincentVega schreef: ↑17 september 2025, 19:58
Zou je niet beter een bonus geven aan al diegenen die 20 jaar onafgebroken gewerkt hebben en niet alleen zichzelf onderhouden hebben maar nog eens die groep van werklozen?![]()

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Een van de belangrijkste doelstellingen van deze regering is - of is het intussen weeral was - het verlagen van de belastingdruk op arbeid. Ik wacht nog steeds op de wetgeving die dat onweerlegbaar vastlegt. Men belooft van alles maar men voert het tenslotte niet uit. Als men er als de kippen bij is om te snoeien in de pensioenen, in de uitkeringen, in de gezondheidszorg, wel dan moet men er ook als de kippen bij zijn om uiteindelijk eens te snoeien in het loonbeslag.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ach zo, je sprak eerst enkel over de jobbonus … maar dat is een Vlaamse maatregel en geen federale maatregel (ken je staatsstructuurchesini schreef: ↑17 september 2025, 23:07Een van de belangrijkste doelstellingen van deze regering is - of is het intussen weeral was - het verlagen van de belastingdruk op arbeid. Ik wacht nog steeds op de wetgeving die dat onweerlegbaar vastlegt. Men belooft van alles maar men voert het tenslotte niet uit. Als men er als de kippen bij is om te snoeien in de pensioenen, in de uitkeringen, in de gezondheidszorg, wel dan moet men er ook als de kippen bij zijn om uiteindelijk eens te snoeien in het loonbeslag.

Laatst gewijzigd door VincentVega op 18 september 2025, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
In het regeerakkoord is dat afgesproken en er bestaat een tijdspad om dit tegen 2029 te realiseren.chesini schreef: ↑17 september 2025, 23:07Een van de belangrijkste doelstellingen van deze regering is - of is het intussen weeral was - het verlagen van de belastingdruk op arbeid. Ik wacht nog steeds op de wetgeving die dat onweerlegbaar vastlegt. Men belooft van alles maar men voert het tenslotte niet uit. Als men er als de kippen bij is om te snoeien in de pensioenen, in de uitkeringen, in de gezondheidszorg, wel dan moet men er ook als de kippen bij zijn om uiteindelijk eens te snoeien in het loonbeslag.
En in het Zomerakkoord is al concreet het volgende overeengekomen (als je de moeite had gedaan om een beetje zoekwerk te verrichten dan had je het volgende zelf ook kunnen terugvinden

Meer nettoloon tegen 2029
De regering wil het verschil tussen werken en niet-werken vergroten. Tegen 2029 moet een gemiddelde werknemer zo’n €100 netto per maand extra overhouden. Dat gebeurt via:
Verhoging van de belastingvrije som: van €10.910 vandaag naar €15.300 in 2029. Vooral lagere inkomens profiteren hiervan.
Sterkere werkbonus: vooral voordelig voor de lagere inkomens.
Bijzondere bijdrage sociale zekerheid: De bijzondere sociale bijdrage wordt hervormd, waardoor alleenstaanden tot €365 per jaar extra overhouden.
Fiscale voordelen voor kinderen ten laste: de toeslag voor het eerste kind stijgt van €1.980 naar €2.650. Op termijn volgt een uniform bedrag per kind.
Fiscale stimulans voor gepensioneerden: bijverdienen wordt belast aan een vast tarief van 33% (nu tot 50%).
Belasting op leefloon en werkloosheidsuitkeringen. Vanaf 2026 wordt het leefloon als belastbaar inkomen behandeld. Daarnaast wordt de belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen geleidelijk afgebouwd. Deze maatregelen maken deel uit van een bredere strategie om werk te stimuleren.
Voor werknemers betekent dit dus meer koopkracht, voor werkgevers een mogelijke boost in motivatie en participatie.
Bovendien stijgt de maximale nominale waarde van de maaltijdcheque van 8 naar 10 euro, via een verhoogde werkgeversbijdrage (+2 euro).
Het gaat trouwens niet om de jobbonus, want dat is een Vlaamse maatregel, maar om de werkbonus. En dat is slechts 1 maatregel. Vooral de verhoging van de belastingvrije som moet er voor zorgen dat men netto meer overhoudt.
Raar wel iemand die steeds pleit voor meer belastingen (bij anderen welteverstaan) plots de grote pleitbezorger is voor een lastenverlaging

Gezien de hoge levensstandaard in dit land lijkt een belastingsverlaging niet echt nodig
-
- VIP member
- Contacteer:
Wat ik niet begrijp is het belastbaar maken van het leefloon
De belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen laten uitdoven, dat klopt maar het laatste vangnet is het leefloon en dat ligt onder de Europese armoedegrens.
Dan toch beter de overbodige extra's laten wegvallen maar die zijn niet ten laste van de Federale Overheid, dat betalen de gemeenten op eigen initiatief.
Nergens wordt echter in vraag gesteld of we de migranten moeten blijven onderhouden. Schijnbaar is dat wel normaal

De belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen laten uitdoven, dat klopt maar het laatste vangnet is het leefloon en dat ligt onder de Europese armoedegrens.
Dan toch beter de overbodige extra's laten wegvallen maar die zijn niet ten laste van de Federale Overheid, dat betalen de gemeenten op eigen initiatief.
Nergens wordt echter in vraag gesteld of we de migranten moeten blijven onderhouden. Schijnbaar is dat wel normaal

-
- VIP member
- Contacteer:
En de gedetineerden zouden hun kost en inwoon ook moeten betalen, vind ik of afbetalen via werk in de gevangenis.
Bitneuken is uw beste kwaliteit. Zoals eerder gezegd, u kan twee stenen doen vechten. Volgens mij ben jij een gepamperde Vlaamse ambtenaar die nog nooit zijn kop boven het maaiveld heeft uitgestoken. Jij verliest uw pad in de oeverloos complexe staatstructuur. Ga zo verder NVA. Ga zo verder BE.VincentVega schreef: ↑18 september 2025, 07:00Ach zo, je sprak eerst enkel over de jobbonus … maar dat is een Vlaamse maatregel en geen federale maatregel (ken je staatsstructuurchesini schreef: ↑17 september 2025, 23:07
Een van de belangrijkste doelstellingen van deze regering is - of is het intussen weeral was - het verlagen van de belastingdruk op arbeid. Ik wacht nog steeds op de wetgeving die dat onweerlegbaar vastlegt. Men belooft van alles maar men voert het tenslotte niet uit. Als men er als de kippen bij is om te snoeien in de pensioenen, in de uitkeringen, in de gezondheidszorg, wel dan moet men er ook als de kippen bij zijn om uiteindelijk eens te snoeien in het loonbeslag.).
Flexi jobbers rsz laten bijdragen of anders ze uitsluiten van sociale zekerheid.
Over belasting betalen op wat ze verdienen nog niet gesproken.
Het onbelast bijverdienen het nieuwe normaal hoe zouden putten in een begroting toch ontstaan.
Ieder draagt zijn steentje bij blijkbaar ook niet meer van toepassing heden.
Over belasting betalen op wat ze verdienen nog niet gesproken.
Het onbelast bijverdienen het nieuwe normaal hoe zouden putten in een begroting toch ontstaan.
Ieder draagt zijn steentje bij blijkbaar ook niet meer van toepassing heden.
Estate Guru believer.
Jij hebt blijkbaar nog nooit in je leven gewerkt voor een loon of voor je eigen zaak. Je hebt wellicht een erfenis van 100 miljoen euro. Logisch dat jij geen belastingsverlaging nodig hebt. Hoeveel Belgen zijn er in uw geval ?
Laatst gewijzigd door chesini op 19 september 2025, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
100 miljoen euro ? Waar haalt u dat ? Eerder 10 miljoen eurocent schat ik. Ik heb nu eenmaal geen behoefte aan overdreven luxe. Flexi jobbers laten bijdragen lijkt me evident. Waarom betaalt een gepensioneerde flexi jobber minder belastingen dan een reguliere arbeidskracht voor hetzelfde werk ?
U bent wel een mens naar mijn hart. By the way elke week komt er een miljard euro te saneren bij. Nu staat de teller al op 15 miljard svp.Brembos schreef: ↑18 september 2025, 18:19 100 miljoen euro ? Waar haalt u dat ? Eerder 10 miljoen eurocent schat ik. Ik heb nu eenmaal geen behoefte aan overdreven luxe. Flexi jobbers laten bijdragen lijkt me evident. Waarom betaalt een gepensioneerde flexi jobber minder belastingen dan een reguliere arbeidskracht voor hetzelfde werk ?
Terecht, iedereen moet zijn bijdragen betalen.Behalve de NVA en de MR. Die denken er anders over. Laat de sociale zekerheid maar leegbloeden aan firmawagens en cafetariaplannen. Ik ben benieuwd wat BDW nu weer uit zijn mouw gaat schudden om zijn vriendjes van VOKA en de plus 10K per maand uit de wind te zetten
.
"Du sfeerr ies nu niet zo koet". (c) Di Rupo
Dat Mahdi zich wat gaat uitlaten over een gezondheidsproblematiek van de vrouw van de premier is elke vorm van politiek en ander fatsoen ver voorbij. Doe dat in een bedrijf en je ligt buiten.
Dat Mahdi zich wat gaat uitlaten over een gezondheidsproblematiek van de vrouw van de premier is elke vorm van politiek en ander fatsoen ver voorbij. Doe dat in een bedrijf en je ligt buiten.
Nooit bijgedragen = Geen recht op enige uitkering. Dat zou al een heel stuk helpen. Als je je verzekering niet betaald krijg je ook niets als er iets gebeurt...chesini schreef: ↑17 september 2025, 15:12Denk je dat ? Ik zal uw redenering eens doortrekken: gooi iedereen die meer dan 2 jaar werkloos is onmiddellijk (dus 31/12) van de uitkeringen. Zonder nuances. Schaf de VDAB en de gelijknamige Brusselse en Waalse instituten helemaal af want ze slagen er niet in mensen aan het werk te helpen. Ze dienen enkel om ministers en hun schare vetbetaalde ambtenaren een mooie job te geven. Dat bespaart u 500 miljoen eur per maand of 6 miljard per jaar. Waar wacht je op ?B7H4long schreef: ↑17 september 2025, 15:01
Waarom denk je dat dit zou helpen.
Er bestaan al jaren lang een belastingskrediet voor laagverdieners en een jobbonus die veel hoger zijn dan de 250 euro die jij wil geven. 20 jaar lang heeft dat niet gewerkt, dus nu zal die 250 euro ook geen verschil maken.
Per gewerkte periode- bvb 5 jaar- een bepaalde tijd uitkeringen, bvb jaar
Uiteraard met uitzondering voor degenen die echt niet kunen werken door bvb ziekte of handikap. Die mogen ze voor mijn part een goed bedrag uitbetalen.