Meerwaardetaks op TAK21
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Meerwaardetaks op TAK21
Je mag van mijn part gerust naar Hitler verwijzen (om een of andere reden durf je zijn naam niet te vernoemen). Maar je lijstje is nogal kort en ook heel selectief: je vergeet Stalin, Mao en nog wat andere linkse heerschappen. Veel mensen volgden hen zonder na te denken (dat moest ook wel of je verloor lettelijk je hoofd of kwam ergens in één of andere "heropvoedingskamp" terechtLukske schreef: ↑24 september 2025, 08:22ik wilde gewoon een vergelijking maken van politici die het goed kunnen/konden zeggen en uitleggen zoals Trump, Dewever, de man met de snor,....Veel mensen geloven gewoon wat die kerels zeggen/zegden zonder na te denken; daarvoor moet je kunnen denken uiteraard. En de brute arrogantie van de de partijen van zo'n politici is ook vergelijkbaar. Dat je nooit meer mag verwijzen naar de mag met de snor is uiteraard een dooddoener om elke discussie in de kiem te smoren. Het toont aan de je je nog moeilijk kan verweren.

Verwijzen naar Hitler voor zaken die niks met Hitler te maken hebben (zoals meerwaarde taks op TAK21 producten) toont vooral de armoede aan in de argumentatie van diegene die naar Hitler verwijst. De verwijzing wordt gebruikt door zij die onvoldoende inhoudelijke elementen hebben om hun punt duidelijk te maken

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Het lijkt me absurd dat een spaarverzekering ook onder de meerwaardebelasting zou vallen, terwijl er al een instaptaks van 2% wordt geheven.. Wie gaat dat product nog kopen?spaarfreakje schreef: ↑22 september 2025, 14:01 Inderdaad. Oorspronkelijk was het de bedoeling daarom die verzekeringstaks te verminderen van 2% naar 1,25% maar werd tegengehouden door Conner omdat de inkomsten er uit zekerder zijn voor de staat, dan die uit de meerwaardebelasting![]()
Het zijn types die vooral geloven in een totalitaire staat.Lukske schreef: ↑24 september 2025, 08:22ik wilde gewoon een vergelijking maken van politici die het goed kunnen/konden zeggen en uitleggen zoals Trump, Dewever, de man met de snor,....Veel mensen geloven gewoon wat die kerels zeggen/zegden zonder na te denken; daarvoor moet je kunnen denken uiteraard. En de brute arrogantie van de de partijen van zo'n politici is ook vergelijkbaar. Dat je nooit meer mag verwijzen naar de mag met de snor is uiteraard een dooddoener om elke discussie in de kiem te smoren. Het toont aan de je je nog moeilijk kan verweren.
Deze quote is me ook altijd bijgebleven en werkelijkheid geworden:
"When fascism comes to America, it will not be in brown and black shirts. It will not be with jack-boots. It will be Nike sneakers and Smiley Face shirts waving the flag with a trademark printed in the corner." - George Carlin
-
- VIP member
- Contacteer:
1) het begrip 'goede huisvader' is recent in de wetgeving vervangen door het genderneutrale 'voorzichtig en redelijk persoon'MJF schreef: ↑24 september 2025, 09:02Ik zou graag ergens de exacte regels lezen ivm "speculatief belegge"n, want het is nogal onduidelijk. Vb 1% van je portefolio is crypto; ben je dan plots een speculatieve belegger? Zelfde voor het begrip "goede huisvader", wat is dat? Verwarrend allemaal. Wat is het verschil tussen iemand die elke week vb 20€ op de lotto speelt of iemand die dat zelfde bedrag (jaarlijks 1040€) in bitcoin belegt? Op je eventuele uiterst speculatieve lottowinst betaal je geen belasting, terwijl dat zelfde bedrag in bitcoin belegd zwaar belast wordt?

2) de enige verwijzing in de wet naar het niet belastbaar zijn (als diverse inkomsten) van het 'normaal beheer van privé-vermogen', is het art 90 1° WIB 92 (zie bijlage)
3) het grondwettelijk hof heeft enkele jaren geleden beslist dat de link van 'normaal beheer' aan de 'handelingen' van een 'voorzichtig en redelijk persoon' voldoende zijn als verduidelijking
-begrijpe wie kan-
4) het hof wijst er op dat men vooraleer een geplande handeling uit te voeren, aan de Fiscus kan vragen of zij ze als 'normaal beheer' aanziet of niet
-straf!-
5) in de praktijk is o.a. duidelijk dat een 'voorzichtig en redelijk persoon' geen lening zou aangaan om te beleggen
6) ook de aard van de gekochte producten (opties, cryptomunten) wordt bekeken
7) de frekwentie van aan- en verkopen geeft dan weer een aanduiding dat er enige vorm van beroepsactiviteit van toepassing is (day- en swingtrading) of alleszins een soort bijverdienste; de frekwentie eerder zelfs dan het bedrag van de zo verkregen inkomsten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat staat op paargids.B7H4long schreef: ↑22 september 2025, 08:16Waarom?spaarfreakje schreef: ↑21 september 2025, 21:18 Let op: als je kiest voor een opt out moet die gelden voor alle financiële instellingen waar je klant bij bent of nog gaat worden.
En waar heb je dit gevonden?
https://www.easyvest.be/articles/nl_NL/ ... 00iI7LEIA0
Als de overheid:belastingsdienst in de toekomst AI systemen gaat gebruiken om al onze rekeningen uit te pluizen zal er nogal wat naar boven komen. Regels zijn onduidelijk en kunnen in elke richting geinterpreteerd worden. Nieuwe wetten worden gemaakt, aangescherpt, elke dag een beetje meer. Brave onderdanige burgers dat willen we, de goede huisvader die steeds op nieuw gedwee zn geldbeugeltje opent, wetjes gemaakt; mensjes gestroopt.spaarfreakje schreef: ↑24 september 2025, 11:261) het begrip 'goede huisvader' is recent in de wetgeving vervangen door het genderneutrale 'voorzichtig en redelijk persoon'MJF schreef: ↑24 september 2025, 09:02
Ik zou graag ergens de exacte regels lezen ivm "speculatief belegge"n, want het is nogal onduidelijk. Vb 1% van je portefolio is crypto; ben je dan plots een speculatieve belegger? Zelfde voor het begrip "goede huisvader", wat is dat? Verwarrend allemaal. Wat is het verschil tussen iemand die elke week vb 20€ op de lotto speelt of iemand die dat zelfde bedrag (jaarlijks 1040€) in bitcoin belegt? Op je eventuele uiterst speculatieve lottowinst betaal je geen belasting, terwijl dat zelfde bedrag in bitcoin belegd zwaar belast wordt?![]()
2) de enige verwijzing in de wet naar het niet belastbaar zijn (als diverse inkomsten) van het 'normaal beheer van privé-vermogen', is het art 90 1° WIB 92 (zie bijlage)
3) het grondwettelijk hof heeft enkele jaren geleden beslist dat de link van 'normaal beheer' aan de 'handelingen' van een 'voorzichtig en redelijk persoon' voldoende zijn als verduidelijking
-begrijpe wie kan-
4) het hof wijst er op dat men vooraleer een geplande handeling uit te voeren, aan de Fiscus kan vragen of zij ze als 'normaal beheer' aanziet of niet
-straf!-
5) in de praktijk is o.a. duidelijk dat een 'voorzichtig en redelijk persoon' geen lening zou aangaan om te beleggen
6) ook de aard van de gekochte producten (opties, cryptomunten) wordt bekeken
7) de frekwentie van aan- en verkopen geeft dan weer een aanduiding dat er enige vorm van beroepsactiviteit van toepassing is (day- en swingtrading) of alleszins een soort bijverdienste; de frekwentie eerder zelfs dan het bedrag van de zo verkregen inkomsten
-
- VIP member
- Contacteer:
Uit de gegevens die de overheid rechtstreeks van de financ instellingen krijgt, kan de fiscus niet opmaken of ge 'handelingen' als 'voorzichtige en redelijke persoon' gebruikt bij het beheer van uw vermogen of niet, hoor.
De grootte van uw (roerend) vermogen (af te leiden uit het CAP) is immers niet doorslaggevend.
MAAR... door wat ge zelf via de belastingaangifte jaar na jaar aan info aan de fiscus gaat geven i.v.m. het terugvragen van teveel afgehouden meerwaardebelasting en het evt. in mindering brengen van minwaarden, kan de fiscus wel iets te weten komen.
Je zal immers aan- en verkoopborderellen beschikbaar moeten houden als staving!
De verborgen agenda van Conner zit in het feit dat velen die dus niet gaan (durven) terugvragen en anderen zichzelf verdacht gaan maken en 33% belasting op diverse inkomsten extra zullen moeten betalen.
De grootte van uw (roerend) vermogen (af te leiden uit het CAP) is immers niet doorslaggevend.
MAAR... door wat ge zelf via de belastingaangifte jaar na jaar aan info aan de fiscus gaat geven i.v.m. het terugvragen van teveel afgehouden meerwaardebelasting en het evt. in mindering brengen van minwaarden, kan de fiscus wel iets te weten komen.
Je zal immers aan- en verkoopborderellen beschikbaar moeten houden als staving!
De verborgen agenda van Conner zit in het feit dat velen die dus niet gaan (durven) terugvragen en anderen zichzelf verdacht gaan maken en 33% belasting op diverse inkomsten extra zullen moeten betalen.
Moest die 10% meerwaardetaks; eerder "solidariteitsbijdrage" genoemd, ECHT naar de minst begoeden gaan, naar daklozenopvang, voedselbedeling, ed. dan zou ik die niet terugvragen. Nu gaat dat geld dienen om bodemloze putten te vullen, en wapens te kopen, schande.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Zo werkt het systeem niet. Als belastingbetaler kan je nu eenmaal niet bepalen voor welke doelen jouw belastingsgeld mag gebruikt worden. Ik weet anders ook nog wel enkele doeleinden die ik liever niet steun ....MJF schreef: ↑24 september 2025, 13:08 Moest die 10% meerwaardetaks; eerder "solidariteitsbijdrage" genoemd, ECHT naar de minst begoeden gaan, naar daklozenopvang, voedselbedeling, ed. dan zou ik die niet terugvragen. Nu gaat dat geld dienen om bodemloze putten te vullen, en wapens te kopen, schande.
Een doctoraatsthesis over speculatieve meerwaarden ( art 90 WIB )
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf
ik weet er eentje. De immo-ijver van de volkspartij Niks Voor een Ander, ja en ook de PS. Want ik ben heus geen linkse rakker waarvan je mij verdenkt.VincentVega schreef: ↑24 september 2025, 13:44Zo werkt het systeem niet. Als belastingbetaler kan je nu eenmaal niet bepalen voor welke doelen jouw belastingsgeld mag gebruikt worden. Ik weet anders ook nog wel enkele doeleinden die ik liever niet steun ....MJF schreef: ↑24 september 2025, 13:08 Moest die 10% meerwaardetaks; eerder "solidariteitsbijdrage" genoemd, ECHT naar de minst begoeden gaan, naar daklozenopvang, voedselbedeling, ed. dan zou ik die niet terugvragen. Nu gaat dat geld dienen om bodemloze putten te vullen, en wapens te kopen, schande.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vermoed dat je het over de partijdotaties hebt: één van jouw stokpaardjesLukske schreef: ↑24 september 2025, 14:26ik weet er eentje. De immo-ijver van de volkspartij Niks Voor een Ander, ja en ook de PS. Want ik ben heus geen linkse rakker waarvan je mij verdenkt.VincentVega schreef: ↑24 september 2025, 13:44
Zo werkt het systeem niet. Als belastingbetaler kan je nu eenmaal niet bepalen voor welke doelen jouw belastingsgeld mag gebruikt worden. Ik weet anders ook nog wel enkele doeleinden die ik liever niet steun ....

Over de zin en onzin van partijdotaties is al veel geschreven: gebruik anders eens de zoekfunctie maar in het kort komt het er op naar dat men indertijd de financiering van politieke via overheidsgeld heeft willen regelen om te vermijden dat ze hun toevlucht zouden zoeken bij sponsoring door privé-bedrijven (zoals in o.a. de USA gebeurt).
Goed, je vernoemt 2 partijen maar je vergeet de immo-ijver van de Partij Van De Afgunst: zij hebben veel centen om te investeren want zij passeren immers 2x langs de kassa: ze krijgen een partijdotatie (hoewel ze tegen dotaties zijn of zo beweren ze toch) en ze krijgen ook nog eens een deel van het loon van hun mandatarissen (hoewel ze tegen de hoge verloning van mandatarissen zijn of zo beweren ze toch)

De laatste jaren hebben ze - omwille van goede verkiezingsuitslagen en dus meer zetels in parlementen - flink wat meer dotaties en loon van mandatarissen ontvangen en dat dan ook in immo geïnvesteerd. Niet slecht voor een communistische partij

https://www.demorgen.be/nieuws/nieuw-an ... gle.com%2F
PVDA - Nieuw Antwerps hoofdkwartier van PVDA kost 1,25 miljoen euro
Interessant, het gaat hier ondermeer over de " Goede huisvader !" die blijkbaar toch iets minder passief en braaf mag zijn dan ik gevreesd had.paul schreef: ↑24 september 2025, 14:19 Een doctoraatsthesis over speculatieve meerwaarden ( art 90 WIB )
De moeite om even door te lezen.
Nog een doctoraatsthesis over "speculatie"MJF schreef: ↑24 september 2025, 17:49Interessant, het gaat hier ondermeer over de " Goede huisvader !" die blijkbaar toch iets minder passief en braaf mag zijn dan ik gevreesd had.paul schreef: ↑24 september 2025, 14:19 Een doctoraatsthesis over speculatieve meerwaarden ( art 90 WIB )
De moeite om even door te lezen.
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
Pagina 407 ; De fiscus heeft immers geen informatie over beleggingen op de beurs.paul schreef: ↑24 september 2025, 22:45Nog een doctoraatsthesis over "speculatie"
https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/p ... duyckt.pdf
Is dit heden ten dage nog steeds zo?
Ze kunnen via je TOB toch weten hoeveel je belegd hebt, en verkocht, of worden er geen exacte transactiegegevens doorgegeven door de broker, maar enkel een totaal bedrag einde van het jaar?