Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Ik heb een simpel, goedkoop ding (boiler) van Van Marcke uit de Gamma. Wel recent gekocht.
Ik vermoed dat er daar niet te veel elektronica in zit maar zeker weet ik dat niet. Ik probeer het eens na te kijken op technische fiches en anders.. opendoen dan maar zeker ?
Ik vermoed dat er daar niet te veel elektronica in zit maar zeker weet ik dat niet. Ik probeer het eens na te kijken op technische fiches en anders.. opendoen dan maar zeker ?
Waarschijnlijk enkel het verwarmingselement en de thermostaat. Je kan het verwarmingselement natuurlijk ook apart aansturen maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Een simpele boiler is meestal geen probleem.haelewyn schreef: ↑12 oktober 2025, 04:13 Ik heb een simpel, goedkoop ding (boiler) van Van Marcke uit de Gamma. Wel recent gekocht.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Als je de stroom van het toestel kan regelen (bvb met een UJT en een triac), kan je het vermogen van het toestel regelen.haelewyn schreef: ↑11 oktober 2025, 22:04 Is er hier iemand die een watt controller gebruikt op boilers ?
M.a.w. een toestel dat toelaat je boiler bv. 400 watt te geven ipv 1500 watt en zo je eigen verbruik in de winter te verhogen.
Ik wil vooral weten of je een simpele boiler op die manier kan beperken in zijn onmiddellijk verbruik.
En of je dat bv. ook kan doen met het opladen van een auto aan de gewone stekker.
Laat iemand zo'n eenvoudige schakeling maken en plaats dit tussen stopcontact en toestel.
Vermogen regelen is niet het punt, zo een fase snijder is de kost niet, bv deze is prima geschikt voor een boiler. De uitdaging is om die regelaar te automatiseren zodat de injectie naar nul geregeld wordt. Je moet daarvoor een injectie meting hebben, een controller (bv esp32, arduino,..) die een stuur signaal naar de vermogen regelaar stuurt, bij voorkeur een vermogen regelaar met PWM ingang en wat programmatie voor de berekeningen van dat signaal.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zoiets dus: https://community.home-assistant.io/t/e ... ers/726575 . In Vlaanderen kan je ook gewoon de p1-poort van je meter uitlezen. Dan kan je zien wat je op het net dreigt te zetten.vortex schreef: ↑12 oktober 2025, 15:40 Vermogen regelen is niet het punt, zo een fase snijder is de kost niet, bv deze is prima geschikt voor een boiler. De uitdaging is om die regelaar te automatiseren zodat de injectie naar nul geregeld wordt. Je moet daarvoor een injectie meting hebben, een controller (bv esp32, arduino,..) die een stuur signaal naar de vermogen regelaar stuurt, bij voorkeur een vermogen regelaar met PWM ingang en wat programmatie voor de berekeningen van dat signaal.
https://www.instructables.com/ESP32-Con ... ge-Heater/ heeft zijn eigen warmte-opslag georganiseerd in een 300l warmtebuffer. Knap projectje.
Ik zou al zeer tevreden zijn als ik mijn 1500 watt boiler gewoon kan terugschroeven naar 600 watt op zeer zonnige winterdagen en 300 watt op minder zonnige dagen.
Rekening houden met de injectie hoeft voor mij niet per se.
Rekening houden met de injectie hoeft voor mij niet per se.
Koop een dimmer van pakweg 2500watt. 1 diode (750w) is goedkoper, als je weet wat je doet.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Ik zal dat eens aan een elektricien vragen....
Ikzelf : neen.. ik ken daar niks van.
Ergens een draad onderbreken en er iets tussen plaatsen zou ik kunnen maar moeilijker dan dat mag het niet worden.