Keyplan vs ETF
TIP
Keyplan vs ETF
Beste
Graag even jullie mening over Keyplan vs ETF. Als ik mijn YTD van dit jaar vergelijk met vriend van mij die gemengde ETF-portefeuille heeft, ligt dat heel dicht bij elkaar, bijna 17% winst. Ik twijfel om ofwel meer in dat Keyplan te investeren ofwel in ETF in te stappen en dat Keyplan te verkopen. Ik las dat de echte kosten verstopt zitten in de beheerskosten etc van de fondsen zelf. Klopt dit? Is een Keyplan hierdoor daadwerkelijk minder interessant dan rechtstreeks in ETF's beleggen? Bedankt voor jullie mening!
Alvast bedankt om mij wat wijzer te maken
.
Groeten
Thomas
Graag even jullie mening over Keyplan vs ETF. Als ik mijn YTD van dit jaar vergelijk met vriend van mij die gemengde ETF-portefeuille heeft, ligt dat heel dicht bij elkaar, bijna 17% winst. Ik twijfel om ofwel meer in dat Keyplan te investeren ofwel in ETF in te stappen en dat Keyplan te verkopen. Ik las dat de echte kosten verstopt zitten in de beheerskosten etc van de fondsen zelf. Klopt dit? Is een Keyplan hierdoor daadwerkelijk minder interessant dan rechtstreeks in ETF's beleggen? Bedankt voor jullie mening!
Alvast bedankt om mij wat wijzer te maken
Groeten
Thomas
Re: Keyplan vs ETF
Fondsen zijn inderdaad vrijwel altijd oninteressant omdat het bedrijf a) kosten maakt (administratie en beheerder) en b) er zelf aan wil verdienen.Tomasz schreef: ↑4 november 2025, 21:18 Beste
Alvast bedankt om mij wat wijzer te maken.
Groeten
Thomas
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
.... en nog een procentje aan Keytrade geeft omdat ze een klant hebben aangeleverd.
Fondsen zijn interessant als de beheerder goed is, goed genoeg om de meerprijs van een fonds boven een ETF te compenseren. Ze impliceren allemaal dat ze dat kunnen, maar ik twijfel daaraan.
Waarom zou je ,je beleggingsvisie,laten beperken tot 40 fondsen !!???
Waaronder dan nog een deel obligatiefondsen en mixfondsen. Waar je de laatste jaren het zout in uwe soep niet mee verdient hebt. En naar mijn mening de komende jaren ook nog niet! Tjaa,hier vaak gelezen destijds op het forum ,die heilige mixfondsen met hun superieure fondsbeheerders gingen wel op tijd hun obligatiegedeelte terugdraaien en de mooie rendementen uit het verleden verderzetten, nietwaar Alfonds en Robokat ?
Ze hebben juist niks of veel te weinig,met de zeer lage rendementen tot gevolg!
Maar ik dwaal af... terug naar je vraag.
Ik raad je aan om het artikel op curvo ééns te lezen (curvo.be/keyplan). Daar krijg een mooi en uitgebreid antwoord op je vraag.
Ik wens je veel succes in je nieuwe beleggingsstrategie.
Grtjes Divi
Waaronder dan nog een deel obligatiefondsen en mixfondsen. Waar je de laatste jaren het zout in uwe soep niet mee verdient hebt. En naar mijn mening de komende jaren ook nog niet! Tjaa,hier vaak gelezen destijds op het forum ,die heilige mixfondsen met hun superieure fondsbeheerders gingen wel op tijd hun obligatiegedeelte terugdraaien en de mooie rendementen uit het verleden verderzetten, nietwaar Alfonds en Robokat ?
Ik raad je aan om het artikel op curvo ééns te lezen (curvo.be/keyplan). Daar krijg een mooi en uitgebreid antwoord op je vraag.
Grtjes Divi
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok.
Keyplan is een methode om automatisch maandelijks te investeren in een beperkt aantal geselecteerde mutual funds.
ETF zijn fondsen die op een beurs verhandeld worden.
Daat gaat het verschil eigenlijk over!
Maar goed, gaat het in beide gevallen bv. over 100% accumulerende aandelen fondsen ?
Mooi resultaat YTD.
Is dat zonder handelen of met handelen ? (zowel voor jou als voor jouw vriend)
Wat bedoel je juist met "gemengde ETF-portefeuille" ?
Waarom zou je jezelf beperken tot die mogelijkheden ?
Niet noodzakelijk.
Graag gedaan!
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Leek me interessant.
Maar dat geeft momenteel blijkbaar een redirect naar https://curvo.eu/ (zonder keyplan path en eu ipv be tld)
Ook dat is "interessant" ...
Curvo gem. rendement 13,1% sinds oktober 2021, mooi! daar wil ik voor tekenen.
Dag DiviDivi schreef: ↑5 november 2025, 14:18 Waarom zou je ,je beleggingsvisie,laten beperken tot 40 fondsen !!???
Grtjes Divi
Voornamelijk uit tijdsgebrek, drukke job, jong gezin... Ik wil ook maar in een drietal ETF's beleggen, kwestie van het duidelijk en overzichtelijk te houden. Ik heb het artikel op Curvo gevonden, https://curvo.eu/nl/artikel/keyplan-review voor de geïnteresseerden, ik lees het vanavond eens na, bedankt alvast. Curvo is natuurlijk ook geen zuiver objectieve bron, maar ik heb precies ook wel een goed gevoel bij hen.
Groeten
Thomas
Bedankt alvast voor jouw hulp!EarthNvstr1 schreef: ↑5 november 2025, 19:01Ik zit in een agressief Keyplan, dus 100% in aandelen. Gezien mijn beleggingshorizon, zou ik voor ETF's gaan die vol voor aandelen gaan.Ok.
Keyplan is een methode om automatisch maandelijks te investeren in een beperkt aantal geselecteerde mutual funds.
ETF zijn fondsen die op een beurs verhandeld worden.
Daat gaat het verschil eigenlijk over!
Maar goed, gaat het in beide gevallen bv. over 100% accumulerende aandelen fondsen?
Zonder handelen, ik ben wel maandelijks automatisch ingestapt via Keyplan, die vriend van me koopt zelf elke maand wat ETF's afhankelijk van beschikbaar kapitaal. Hij heeft wel al 13 ETF's in portefeuille, dit vind ik teveel en niet overzichtelijk naar spreiding en overlapping toe.Mooi resultaat YTD.
Is dat zonder handelen of met handelen ? (zowel voor jou als voor jouw vriend)
Wat bedoel je juist met "gemengde ETF-portefeuille" ?
Ik weet niet of er veel andere mogelijkheden zijn. Voor losse aandelen heb ik te weinig tijd en momenteel te weinig kennis.Waarom zou je jezelf beperken tot die mogelijkheden ?
Waarom zou een Keyplan dan interessanter zijn? De kosten liggen toch daadwerkelijk hoger?Niet noodzakelijk.
Graag gedaan!
Op de site staat er 12,3%: https://curvo.eu/nl/onze-cijfers
Op zich is dat inderdaad niet slecht, denken jullie dat manueel investeren in een beperkt aantal ETF's op termijn meer zal opbrengen?
Ik heb meer dan 6 jaar een keyplan lopen met 1 fonds: US Opportunities. Dat heeft tot vandaag jaarlijk 10% opgebracht. Niet slecht, maar iwda doet beter, om maar iets te noemen. Het nut van een keyplan zit em in de optie om maandelijks, automatisch te beleggen met lage bedragen aan een sterk rendement. Niet elk keyplan en al zeker geen mix van vanalles en nog wat. Als je de mogelijkheid hebt om via een broker grotere bedragen te beleggen waardoor de kost laag blijft, koop dan een etf. Anders is keyplan een goeie optie.
Buy bitcoin
Dag Thomas,
Op dit moment heb ik 2 Keyplannen lopen, en een paar maanden terug heb ik mezelf dezelfde vraag gesteld. Het was uiteindelijk de bedoeling om enkele fondsen te behouden, maar samenvoegen bleek niet mogelijk. De fondsen die ik wou verkopen zijn begin september getransfereerd naar mijn beursrekening en ben ik aan het verkopen (1 is al verkocht, gisteren een verkoop ingegeven voor 2 fondsen, en dan nog 2 of 3 te verkopen).
Aangezien ik bewust voor DIS-fondsen gekozen heb met een laag dividend (toch een aantal), betaal je bij de verkoop geen beurstaks meer !
De fondsen die ik wou behouden, worden gewoon maandelijks bijgekocht.
Het rendement op je Keyplan is inclusief kosten. Dus ook al zijn die hoger, als dat beter of vergelijkbaar is met een ETF, kan je het ook houden. De enige site die ik ken om fondsen en ETF's op grafiek met mekaar te vergelijken, is FT.com.
Is een ETF beter qua rendement ? Veel zal nl. afhangen van waar je je ETF's gaat kopen en welke kosten je daarvoor betaalt. Want die kosten worden wel aangerekend en moet je ook betalen en meenemend in je berekening.
Veel succes !
Hoe wil jij tekenen voor in het verleden behaalde resultaten?!
Vraag maar eens of ze je voor de toekomst 5% netto willen garanderen als ze de rest zelf mogen houden.
Het antwoord zal nee zijn.
Laatst gewijzigd door JOKER247 op 10 november 2025, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok. Duidelijk.
Kwestie van appelen met appelen te vergelijken.
Dat hoeft inderdaad helemaal niet. Je kan perfect "de hele wereld" qua aandelen afdekken met 1 ETF (zoals bv. IE00B3YLTY66).Tomasz schreef: ↑6 november 2025, 17:12 Zonder handelen, ik ben wel maandelijks automatisch ingestapt via Keyplan, die vriend van me koopt zelf elke maand wat ETF's afhankelijk van beschikbaar kapitaal. Hij heeft wel al 13 ETF's in portefeuille, dit vind ik teveel en niet overzichtelijk naar spreiding en overlapping toe.
Je zou bv. voorlopig je keyplan kunnen laten staan zonder er meer in te steken en met je "vers" kapitaal iets anders doen.
De kosten zijn anders en dat is ook slechts 1 aspect.