Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Misschien sowieso een goed idee om een foto te nemen van je verzameling incl serienummers etc en digitaal archiveren met eid digital signature (bosa website, eid met long term validation: LTV, dat is beter dan met itsme handtekenen in adobe acrobat zonder ltv) of aangetekend opsturen zodat je in ieder geval kan aantonen wat je al had op 31/12/2025.
Ik heb de boel gedocumenteerd en gedigitaliseerd gekregen Paul. Was veel werk. Heel veel puzzelwerk. En dan nog meer werk. En een geluk bij een ongeluk dat ik nog rekening uittreksels had teruggevonden van 15+ jaar geleden. Sommige nog moeilijk leesbaar qua inkt maar het is gelukt. Nu dus digitaal en op een paar plaatsen digitaal opgeslaan.
Bij Zilver is BTW niet van toepassing op Eagles, Maples etc wel op bars. Ik heb beide.
Mijn aandelen documentatie krijg ik niet rond, uittreksels van aankopen in 1998 tot 2004… die heb ik al lang niet meer. Ga deze week wel e.e.a. verkopen. En we maken er een uitstapje van. Lekker gaan eten inbegrepen.
Bij Zilver is BTW niet van toepassing op Eagles, Maples etc wel op bars. Ik heb beide.
Mijn aandelen documentatie krijg ik niet rond, uittreksels van aankopen in 1998 tot 2004… die heb ik al lang niet meer. Ga deze week wel e.e.a. verkopen. En we maken er een uitstapje van. Lekker gaan eten inbegrepen.
Alleen digitaal opslaan is strict genomen niet voldoende aangezien je dit kunt wijzigen later. Het gaat erom dat de timestamp (datum) digitaal is onderschreven met je EID. Een gewone pdf kun je wijzigen en de datum is niet gegarandeerd. Daarom digitaal ondertekenen en dan het bestand niet meer wijzigen. Kan met EID kaartlezer via bosa website (signing.fts.bosa.belgium.be/sign?language=nl).
Je hoeft toch niet terug te gaan voor aandelen wanneer je die had gekocht decennia geleden ? Gewoon een overzicht per 31/12/2025. Historische aankoopbewijzen aandelen zijn toch alleen interressant voor historische aankoop borderellen aandelen indien gekocht aan hogere koers dan per 31/12/2025? Neem aan dat de koersen voor het jaar 2000 lager waren dan nu
Je hoeft toch niet terug te gaan voor aandelen wanneer je die had gekocht decennia geleden ? Gewoon een overzicht per 31/12/2025. Historische aankoopbewijzen aandelen zijn toch alleen interressant voor historische aankoop borderellen aandelen indien gekocht aan hogere koers dan per 31/12/2025? Neem aan dat de koersen voor het jaar 2000 lager waren dan nu
Laatst gewijzigd door schillet op 16 december 2025, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zal me benieuwen. QfG is in 1998 naar de beurs gekomen aan 25€. En zie nu, bijna een centjes aandeel. Option?
Kinepolis idem in 1998, weliswaar aandelen split etc. Als je investeringen in Belgisch risico kapitaal wil ontmoedigen moet je dgl maatregelen nemen (en de zakken verder vullen en filibusteren).
Ik denk dat de concrete implementatie van deze natte droom van linkse politici (en dat is de nieuwe dweil BDW inbegrepen) wel eens als een boemerang kan terugkomen. Fiscale advocaten wrijven zich in de handen met zo en prutsers aan het bewind.
Kinepolis idem in 1998, weliswaar aandelen split etc. Als je investeringen in Belgisch risico kapitaal wil ontmoedigen moet je dgl maatregelen nemen (en de zakken verder vullen en filibusteren).
Ik denk dat de concrete implementatie van deze natte droom van linkse politici (en dat is de nieuwe dweil BDW inbegrepen) wel eens als een boemerang kan terugkomen. Fiscale advocaten wrijven zich in de handen met zo en prutsers aan het bewind.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad, zonder verdere toelichting of hulp van de overheid moeten we dit zelf allemaal uitzoeken en archiveren, is niet normaal toch terwijl de wet nog niet eens is aangenomen in het parlement.
Ja die (fiscale) advocaten zijn wel gebaat bij deze koterij. Ben benieuwd hoeveel rechtszaken zullen volgen. Hoe kan men nu eisen dat alles perfect is gearchiveerd is per 31/12/2025 terwijl de finale wet pas ergens in q1 of q2 2026 wordt afgeklopt.VTEC schreef: ↑Gisteren 00:02 Het zal me benieuwen. QfG is in 1998 naar de beurs gekomen aan 25€. En zie nu, bijna een centjes aandeel. Option?
Kan iemand met abonnement op de tijd volgend artikel posten: hoe je nog snel geld uit vennootschap kan halen aan 15 procent.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Je kunt kiezen of je bank inhoudt of niet. Dat is de keuze tussen opt-in en opt-out. Bij opt-in kies je ervoor dat de bank inhoudt. Bij opt-out kies je ervoor dat de bank niets inhoudt.
Gewoon voor Opt-out kiezen bij je broker.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 13:50Je kunt kiezen of je bank inhoudt of niet. Dat is de keuze tussen opt-in en opt-out. Bij opt-in kies je ervoor dat de bank inhoudt. Bij opt-out kies je ervoor dat de bank niets inhoudt.
Waarschijnlijk bedoel je niet verkoopwaarde, maar meerwaarde.
Je moet het bij je aangifte inkomstenbelasting wel opgeven, maar je hoeft er niets over te betalen.
Bangmakerij. Copies van uittreksels van een Belgische bank zullen wel volstaan + copies van de facturen van de aankopen bvb bij de bank, bij AGB of bij The Silver Mountain etc. Denk dat 9 op de 10 - zoniet meer - daar nog niet eens aan geraken zeker voor “historische aankopen”. Lees : geërfd en niks aangegeven of gekocht met zwart of grijs geld. Of na 10 jaar die papieren rommel opgeruimd na gezaag van vrouwlief.schillet schreef: ↑15 december 2025, 23:50 Alleen digitaal opslaan is strict genomen niet voldoende aangezien je dit kunt wijzigen later. Het gaat erom dat de timestamp (datum) digitaal is onderschreven met je EID. Een gewone pdf kun je wijzigen en de datum is niet gegarandeerd. Daarom digitaal ondertekenen en dan het bestand niet meer wijzigen.
Een geluk bij een ongeluk is dat ik per toeval de meeste originele rekening uittreksels nog heb; gebundeld per jaar maar ze kleven deels aan elkaar en worden steeds slechter leesbaar. Ik heb ze nu luchtdicht en ver weg van alle mogelijke licht opgeborgen.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Je hebt dus beleggingen van zeer lang geleden, die nu minder waard zijn dan de aankoopprijs? Met een gecumuleerde inflatie van hoeveel? 40% 50%? Een goede belegging van zo lang geleden zou nu 5 of 10 keer zoveel waard moeten zijn.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Het probleem is de regularisatie ervan, als je geen aankoopbewijzen van lang geleden kunt voorleggen. En dan ga je het zeer moeilijk te gelde kunnen maken, zodra nodig.
Foto's maken van de originelen, lijkt me verstandig.
Foto's maken van de originelen, lijkt me verstandig.