Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Omdat het sentiment kan keren waardoor je 10k plots weg is tegen het einde van het jaar en dan heb je voor niets verkocht.Sint1 schreef: ↑14 december 2025, 20:39Als je na 4 maand al 10.000 meerwaarde hebt kan je dan toch al verkopen? Waarom wachten tot 30/12?Wimble schreef: ↑14 december 2025, 16:05 ja maar als je een portefeuille hebt van een paar 100k die gemiddeld tussen de 50k en de 100k winst geeft per jaar is de vrijstelling van 20k per jaar toch interessant om mee te pakken?
In dat geval lijken kopen en verkopen op 30/12 en 1/1 mij toch de meest optimale data?
Ja beter wachten. Stellen brokers je niet de vraag of je opt-in of opt-out kiest? Tegen wanneer moet je dit laten weten eigenlijk?
Sowieso wint de overheid altijd dus wat, extra tob of extra meerwaardebelastingen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik denk toch ni dat ik jullie ga volgen hoor.
Eind dec verkopen en dag erna aan dezelfde prijs terugkopen, doe ik absoluut niet.
Ik zal IWDA wel verkopen als de Kerstrally de boel flink opgepookt heeft. Dat is meestal eerste helft van januari en een maand ofzo later krijgen we wel een correctie van -10% en dan koop ik terug.
Mij zullen ze geen 33% in mijn nek draaien voor speculatief gedrag zeh.
Veel succes.
We spreken mekaar later nog
BTW: de Kerstrally moet dit jaar nog beginnen...
Eind dec verkopen en dag erna aan dezelfde prijs terugkopen, doe ik absoluut niet.
Ik zal IWDA wel verkopen als de Kerstrally de boel flink opgepookt heeft. Dat is meestal eerste helft van januari en een maand ofzo later krijgen we wel een correctie van -10% en dan koop ik terug.
Mij zullen ze geen 33% in mijn nek draaien voor speculatief gedrag zeh.
Veel succes.
We spreken mekaar later nog
BTW: de Kerstrally moet dit jaar nog beginnen...
Als de "lieve overheid" dat allemaal zou aannemen , dan is het goed.KleineSpaarder schreef: ↑14 december 2025, 16:43Als je verkoopt en direct weer koopt, is dat geen speculatie. Dat is goed beheer om meerwaardetaks te vermijden. Je mag steeds kiezen voor de minst belaste weg. Maar je moet inderdaad niet wachten tussen aan- en verkoop of het is speculatie. Maar dan nog: als je 33% moet betalen op een meerwaarde van 1% is het nog geen ramp.spaarfreakje schreef: ↑14 december 2025, 16:36 Niet vergeten:
er moet minstens 1 volle maand tussen verkoop en terugkoop zitten of ge riskeert 33% speculatietaks vanaf de 1ste euro meerwaarde.
Zou in dat geval het niet best zijn op eerste ex-dividenddatum te verkopen ?
Dan zou men per saldo ' slechts' 20 % rv betalen i.p.v. 30 % , doordat er op dat gedeelte dan 10 % minder meerwaardetaks wordt betaald.
Laatst gewijzigd door paul op 15 december 2025, 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
spaarfreakje schreef: ↑14 december 2025, 16:36 Niet vergeten:
er moet minstens 1 volle maand tussen verkoop en terugkoop zitten of ge riskeert 33% speculatietaks vanaf de 1ste euro meerwaarde.
Mogelijk is dat zo, maar staat dat ergens in een wettekst of een parlementair antwoord of zo ?
algemene fiscale anti-misbruikbepaling: volgens mij moet je kunnen aantonen bij verkoop op 30 december en terug aankoop op 2 januari dat er andere dan fiscale motieven zijn, lijkt me alleszins zeer moeilijk te zijn.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dat werkt inderdaad. Maar dan moet je de discipline hebben om direct weer te kopen. De verleiding zal groot zijn om te wachten tot er een daling van 10% geweest is, die er misschien niet komt. Of die er pas komt nadat er eerst een stijging van 20% geweest is.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb dat eens gelezen in een artikel van een fiscalist, misschien was het wel Maus?paul schreef: ↑15 december 2025, 07:06spaarfreakje schreef: ↑14 december 2025, 16:36 Niet vergeten:
Mogelijk is dat zo, maar staat dat ergens in een wettekst of een parlementair antwoord of zo ?
Het is wel logisch, want daytraden of swingtraden is het dan alvast niet meer.
Direct terugkopen aan dezelfde prijs is dat ook niet maar @simonvb merkt terecht op dat ge dan in het vizier komt van de algemene fiscale anti-misbruikbepaling.
Na minstens een maand wachten zijn dat ook vijgen na pasen.
Je zou wel gek zijn, kost enkel maar TOB en transactiekosten plus het risico dat je hoger moet terug kopen. Voor de meerwaarden die je tot nu toe hebt opgebouwd heeft het sowieso geen zin, daarvoor wordt de teller op 1/1/2026 gereset en begint dan vanaf nul te lopen. Idem voor de eventuele minwaarden die je tot nu hebt, ook die worden op 1/1/2026 gereset.spaarfreakje schreef: ↑14 december 2025, 21:49 Ik denk toch ni dat ik jullie ga volgen hoor.
Zoals iemand hier eerder ook al correct aanhaalde: vergeet het effect van onderbroken compounding niet. Wanneer je verkoopt en weer aankoopt dan maak je een deeltje meerwaarde wel belastingsvrij, maar de extr TOB die je betaalt betaal je meteen. Maw dit deeltje kan niet verder compounden.
En uiteraard gaat dit pas over 2026. In 2025 nog verkopen en weer aankopen is compleet dom want je wint er niets mee.
En uiteraard gaat dit pas over 2026. In 2025 nog verkopen en weer aankopen is compleet dom want je wint er niets mee.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
de drie grootste BEL20 stijgers deze voormiddag waren sofina, d'ieteren en aedifica met vlot +2%
niet toevallig de top 3 van tips in enquete de tijd
in deze is de belegger zijn gedrag dan toch nog niet veranderd als anticipatie op de taks
niet toevallig de top 3 van tips in enquete de tijd
in deze is de belegger zijn gedrag dan toch nog niet veranderd als anticipatie op de taks
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
eigenlijk heeft een grotere portefeuille niet eens een vrijstelling op zijn winst
die moet gewoon op de eerste 10.000€ tobintaks geen meerwaardebelasting betalen
wat in feite de logica zelfve zou moeten zijn
die moet gewoon op de eerste 10.000€ tobintaks geen meerwaardebelasting betalen
wat in feite de logica zelfve zou moeten zijn
Ik snap het plaatje nog niet helemaal. Teksten wel grondig gelezen, meermaals. Ik blijf het “haken en ogen” vinden.
Als ik vanaf nu elk jaar een deel van mijn assets liquideer en ik blijf qua verkoopwaarde onder de 10.000€, wat dan? Moet ik iets aangeven? Houdt mijn bank iets in?
Is er al iets gezegd over fysiek zilver (die vaak nog steeds een theoretische / nominale waarde hebben in het betalingsverkeer)? Platina? Juwelen uit een erfenis? Verrekening van minderwaarden?
Arizona is precies even erg of nog erger als De Croo zijn bende. Maar hij zit wel in NY met 20K belastingvrij per maand voor wat handjes te schudden, lintjes te knippen, wining dining and wiving.
Als ik vanaf nu elk jaar een deel van mijn assets liquideer en ik blijf qua verkoopwaarde onder de 10.000€, wat dan? Moet ik iets aangeven? Houdt mijn bank iets in?
Is er al iets gezegd over fysiek zilver (die vaak nog steeds een theoretische / nominale waarde hebben in het betalingsverkeer)? Platina? Juwelen uit een erfenis? Verrekening van minderwaarden?
Arizona is precies even erg of nog erger als De Croo zijn bende. Maar hij zit wel in NY met 20K belastingvrij per maand voor wat handjes te schudden, lintjes te knippen, wining dining and wiving.
ZILVer geen meewaardebelasting, wel btw
Goud wel meerwaardebelasting, dat gaat echt wel een ramp en klucht worden, aankoopbewijzen.
https://www.hln.be/mijn-geld/johans-vro ... ~a6151b97/
Goud wel meerwaardebelasting, dat gaat echt wel een ramp en klucht worden, aankoopbewijzen.
https://www.hln.be/mijn-geld/johans-vro ... ~a6151b97/