Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Een broker start met de uitvoering van de wet voor al zijn klanten op een door de broker gekozen moment vanaf 10 dagen na de publicatie van de wet.Marcel1 schreef: ↑24 december 2025, 15:50Ik denk ook dat wachten met de keuze sowieso juist is. Er wordt standaard voor opt-in gekozen omdat het interessanter is voor de staat en veiliger voor de broker, niet voor jouw gemak.spaarfreakje schreef: ↑24 december 2025, 12:39 KAN, als gij zo zot bent om hem voor 30 juni daar toestemming voor te geven...
maar het is nogal contradictorisch geformuleerd.
Afwachten tot de DEFINITIEVE tekst uit het SB en dus... wachten met uw keuze.
Als je niet kiest wanneer je broker daarom vraagt, dan is voor jou gewoon de default keuze van toepassing.
Eigenlijk is er dus helemaal geen mogelijkheid om te "wachten met je keuze" ...
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
[EDIT:] Sommige banken zijn van plan reeds eind januari die keuze aan hun klanten te vragen.
Dat is niet ok.
Het initiatief komt trouwens niet toe aan de bank maar aan de klant/titularis(sen).
En hoe kan je nu kiezen, als je nog niet weet wat er in de uiteindelijk gestemde wet staat?
Mijn oplossing:
Als de banken de datum mogen kiezen tussen 10d na publicatie in BS tot uiterlijk 30 juni 2026, lijkt het me simpeler dat iedereen pas start op 1 juli met als default opt-in.
Dan hebben de titularis(sen) tenminste tijd tussen de publicatie in BS en 30 juni om een andere keuze aan de bank te laten weten: opt-out of opt-in met terugwerkende kracht tot 1/1/2026.
Dat is niet ok.
Het initiatief komt trouwens niet toe aan de bank maar aan de klant/titularis(sen).
En hoe kan je nu kiezen, als je nog niet weet wat er in de uiteindelijk gestemde wet staat?
Mijn oplossing:
Als de banken de datum mogen kiezen tussen 10d na publicatie in BS tot uiterlijk 30 juni 2026, lijkt het me simpeler dat iedereen pas start op 1 juli met als default opt-in.
Dan hebben de titularis(sen) tenminste tijd tussen de publicatie in BS en 30 juni om een andere keuze aan de bank te laten weten: opt-out of opt-in met terugwerkende kracht tot 1/1/2026.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Nog simpeler is dat de default opt-out zou zijn (geen onderscheid binnenlandse en buitenlandse brokers, wat onwettig is volgens Europa).
De evt. keuze voor opt-in met terugwerkende kracht kan dan door de titularis(sen) aan de broker bekend gemaakt worden tot 30 juni (ook voor buitenlandse brokers, die daartoe bereid zijn).
De evt. keuze voor opt-in met terugwerkende kracht kan dan door de titularis(sen) aan de broker bekend gemaakt worden tot 30 juni (ook voor buitenlandse brokers, die daartoe bereid zijn).