Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Een broker start met de uitvoering van de wet voor al zijn klanten op een door de broker gekozen moment vanaf 10 dagen na de publicatie van de wet.Marcel1 schreef: ↑24 december 2025, 15:50Ik denk ook dat wachten met de keuze sowieso juist is. Er wordt standaard voor opt-in gekozen omdat het interessanter is voor de staat en veiliger voor de broker, niet voor jouw gemak.spaarfreakje schreef: ↑24 december 2025, 12:39 KAN, als gij zo zot bent om hem voor 30 juni daar toestemming voor te geven...
maar het is nogal contradictorisch geformuleerd.
Afwachten tot de DEFINITIEVE tekst uit het SB en dus... wachten met uw keuze.
Als je niet kiest wanneer je broker daarom vraagt, dan is voor jou gewoon de default keuze van toepassing.
Eigenlijk is er dus helemaal geen mogelijkheid om te "wachten met je keuze" ...
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
[EDIT:] Sommige banken zijn van plan reeds eind januari die keuze aan hun klanten te vragen.
Dat is niet ok.
Het initiatief komt trouwens niet toe aan de bank maar aan de klant/titularis(sen).
En hoe kan je nu kiezen, als je nog niet weet wat er in de uiteindelijk gestemde wet staat?
Mijn oplossing:
Als de banken de datum mogen kiezen tussen 10d na publicatie in BS tot uiterlijk 30 juni 2026, lijkt het me simpeler dat iedereen pas start op 1 juli met als default opt-in.
Dan hebben de titularis(sen) tenminste tijd tussen de publicatie in BS en 30 juni om een andere keuze aan de bank te laten weten: opt-out of opt-in met terugwerkende kracht tot 1/1/2026.
Dat is niet ok.
Het initiatief komt trouwens niet toe aan de bank maar aan de klant/titularis(sen).
En hoe kan je nu kiezen, als je nog niet weet wat er in de uiteindelijk gestemde wet staat?
Mijn oplossing:
Als de banken de datum mogen kiezen tussen 10d na publicatie in BS tot uiterlijk 30 juni 2026, lijkt het me simpeler dat iedereen pas start op 1 juli met als default opt-in.
Dan hebben de titularis(sen) tenminste tijd tussen de publicatie in BS en 30 juni om een andere keuze aan de bank te laten weten: opt-out of opt-in met terugwerkende kracht tot 1/1/2026.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Nog simpeler is dat de default opt-out zou zijn (geen onderscheid binnenlandse en buitenlandse brokers, wat onwettig is volgens Europa).
De evt. keuze voor opt-in met terugwerkende kracht kan dan door de titularis(sen) aan de broker bekend gemaakt worden tot 30 juni (ook voor buitenlandse brokers, die daartoe bereid zijn).
De evt. keuze voor opt-in met terugwerkende kracht kan dan door de titularis(sen) aan de broker bekend gemaakt worden tot 30 juni (ook voor buitenlandse brokers, die daartoe bereid zijn).
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
Ik verkoop op zijn zachtst gezegd geen aandelen mee met winst totdat de wet definintief is ( en nadien ook niet meer). Hopelijk steken er veel mensen hun vinger naar de roverheid op. Ik wacht tot ze de wetgeving van Cooreman- Declerck terug invoeren vanuit de jaren tachtig van vorige eeuw : bij aankoop van aandelen kan men die fiscaal aftrekken tegen de marginale aanslagvoet tot 40 000 BEF (+10 000 BEF per persoon ten laste ) .spaarfreakje schreef: ↑26 december 2025, 12:56 [EDIT:] Sommige banken zijn van plan reeds eind januari die keuze aan hun klanten te vragen.
Dat is niet ok.
Mijn oplossing:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Eigenlijk heeft de Wet Cooreman-Declerck een blijvend vervolg gekregen in het pensioensparen (derde pijler).
En wat met kunst?politiciverkwisten schreef: ↑1 januari 2026, 12:39Of als het bedrag wat groter is: dure whiskyflessen kopen als belegging.
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
Of je focust je verkopen op de dividend aristocrats in je portefeuille waarbij je uiteraard gebruik maakt van de vrijstelling van 10000 euro en met de opbrengst koop je niet-geregistreerde kapitaliserende trackers met de bedoeling die eeuwig in de familie te houden. Afhankelijk van de hoogte en het tijdstip van het dividend, is de kans groot dat de schatkist op minder dan 1 jaar tijd meer verliest aan roerende voorheffing, dan wat er wordt verdiend met de TOB op die verkoop en aankoop.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Akkoord maar ik ga toch ni in mijn eigen voet schieten.
Als het aangewezen is om te verkopen, ga ik dat doen. Trouwens de eerste jaren zit er nog niet veel meerwaarde op.
Ik ga wel onder de 10 000 blijven maar dat beetje TOB (à 0,12%) krijgt de Staat nog van mij... om goeie dingen mee te doen natuurlijk
Gingen de wijze leiders de BTW op kunst niet naar 6% brengen (zomerakkoord) , zo bleef hun regeringsvisie overeind . De frietjes naar 12% ....zo blijft hun tax-idee overeind : Massa is kassa.Marcel1 schreef: ↑1 januari 2026, 18:16En wat met kunst?politiciverkwisten schreef: ↑1 januari 2026, 12:39
Of als het bedrag wat groter is: dure whiskyflessen kopen als belegging.
The many pay, the wealthy play
- VincentVega
- VIP member

Al eens nagedacht over mijn vraag of je liever een vlaktaks van 20% hebt in de Personenbelasting dan die oplopende marginale tarieven van 0 tot 50% (+ gemeentebelasting)?
Want je was toch een grote fan van “iedereen gelijk belasten” en “iedereen hetzelfde”?
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
LOL , clickbaitVincentVega schreef: ↑2 januari 2026, 09:22Al eens nagedacht over mijn vraag of je liever een vlaktaks van 20% hebt in de Personenbelasting dan die oplopende marginale tarieven van 0 tot 50% (+ gemeentebelasting)?
Want je was toch een grote fan van “iedereen gelijk belasten” en “iedereen hetzelfde”?![]()
Heb er nog een paar :
“The rich optimize. The masses subsidize.”
“Can’t afford a lawyer? You’ll fund the state.”
“Tax justice ends where wealth begins.”
Toepasbaar?
Staafjes van 50 en 100 gram zijn praktischer.politiciverkwisten schreef: ↑1 januari 2026, 23:27Als je kluis vol met staven van 12,5kg hebt, is kunst waarschijnlijk praktischer dan whiskyflessen.![]()
Ik had gehoopt op hoge slotkoersen op 31/12, maar zie nu...+2%, +3.5%, +4.5%... Heb wel voor nieuwjaar van de hand gedaan wat ik niet echt wilde houden, moet ik in het eerste halfjaar niks verkopen, en dan zien we weer.