Belastingen op obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Belastingen op obligaties
Ik heb 2 vragen over belastingen i.v.m. een aangekochte obligatie.
Ik koop in 2023 voor 20.000 euro een obligatie die loopt van 2021 tot 2026;de uitgifteprijs in 2021 was 99.675% en de terugbetalingsprijs op vervaldag in 2026 is 100%.
Hoeveel belasting zal ik moeten betalen wanneer de obligatie op vervaldag uitbetaald wordt?
De bovenvermelde obligatie koop ik in 2023 aan een koers van 92.98%
Op 31/12/2025 is de koers van de obligatie 98.60%
Vermits voor de meerwaarde de koers van 31/12/2025 telt stel ik me de vraag welke meerwaarde die aangekochte obligatie heeft op vervaldag in 2026.
Ik koop in 2023 voor 20.000 euro een obligatie die loopt van 2021 tot 2026;de uitgifteprijs in 2021 was 99.675% en de terugbetalingsprijs op vervaldag in 2026 is 100%.
Hoeveel belasting zal ik moeten betalen wanneer de obligatie op vervaldag uitbetaald wordt?
Op 31/12/2025 is de koers van de obligatie 98.60%
Vermits voor de meerwaarde de koers van 31/12/2025 telt stel ik me de vraag welke meerwaarde die aangekochte obligatie heeft op vervaldag in 2026.
Re: Belastingen op obligaties
30% op het verschil van de uitgifteprijs en de terugbetalingsprijs; geen verandering hier.
10% op het verschil van de fotoprijs ( aankoopprijs indien aangekocht na 1/1/2026) en de uitgifteprijs (want het verschil uitgifteprijs en terugbetaling is reeds hierboven belast)
10% op het verschil van de fotoprijs ( aankoopprijs indien aangekocht na 1/1/2026) en de uitgifteprijs (want het verschil uitgifteprijs en terugbetaling is reeds hierboven belast)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is volgens mij nog niet beslist dat die 10% verschuldigd zal zijn op vervaldag, wel bij een verkoop.B7H4long schreef: ↑3 januari 2026, 04:54 30% op het verschil van de uitgifteprijs en de terugbetalingsprijs; geen verandering hier.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
In het wetsontwerp staat: bij 'ontvreemding (uit het vermogen) ten bezwarende titel' dwz mits tegenprestatie (in geld), dus niet alleen bij vrijwillige verkoop maar ook bij beëindiging van een (spaar- of beleggings)contract.
Er werd wel een uitzondering in de Wet gezet als het om pensioensparen gaat.
'Ontvreemding om niet', zoals schenkingen en erfenissen, vallen er dus per definitie buiten.
Bij de berekening is de meerwaarde het positieve verschil tussen de uitbetalingsprijs en het foto-moment (in tegenstelling tot wat @B7H4long hierboven schrijft), met dienverstaande dat de 'verdoken intrest' (die al langer belast wordt bij obligaties onder pari) van de meerwaarde wordt afgetrokken, omdat daar al 30% RV op geheven wordt.
In een ander topic heb ik @jos48 dit al tot in het kleinste detail duidelijk gemaakt maar hij wil schijnbaar nog andere meningen horen...
'Ontvreemding om niet', zoals schenkingen en erfenissen, vallen er dus per definitie buiten.
Bij de berekening is de meerwaarde het positieve verschil tussen de uitbetalingsprijs en het foto-moment (in tegenstelling tot wat @B7H4long hierboven schrijft), met dienverstaande dat de 'verdoken intrest' (die al langer belast wordt bij obligaties onder pari) van de meerwaarde wordt afgetrokken, omdat daar al 30% RV op geheven wordt.
In een ander topic heb ik @jos48 dit al tot in het kleinste detail duidelijk gemaakt maar hij wil schijnbaar nog andere meningen horen...
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 3 januari 2026, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Op deze obligatie zal geen meerwaarde belasting van toepassing zijn, meerwaarde is (ruim) lager dan 10000euro.
meerwaardebelasting wordt berekent op de som van alle meerwaarden van al je verkopen over het volledige jaar (min 10k vrijstelling min minwaarden)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Tuurlijk wel - lees het wetsontwerp.Barryke schreef: ↑3 januari 2026, 10:20Het is volgens mij nog niet beslist dat die 10% verschuldigd zal zijn op vervaldag, wel bij een verkoop.B7H4long schreef: ↑3 januari 2026, 04:54 30% op het verschil van de uitgifteprijs en de terugbetalingsprijs; geen verandering hier.
Ga ervan uit dat alle meerwaarde op dendert welke financiële assets onderworpen zal zijn aan de meerwaardebelasting.
Behalve die assets die expliciet uitgesloten zijn in de wet en de meerwaarden waar je reeds belastingen op betaalt.
Dit stond nochtans in De Tijd nadat het wetsontwerp gepubliceerd werd B7…
Wie obligaties koopt onder de terugbetalingsprijs (onder pari) en ze op eindvervaldag laat aflopen, realiseert in principe een winst. Ook wie producten koopt met een eindvervaldag kan op die vervaldag winst realiseren. De vraag is of het hier om belastbare meerwaarden gaat, aangezien de belegger het product technisch niet verkoopt, maar gewoon laat aflopen.
Op die vraag is er vandaag nog geen eenduidig antwoord. ‘Daarvoor zal product per product een analyse nodig zijn’, luidt het op het kabinet van minister van Financiën Jan Jambon (N-VA).
Wie obligaties koopt onder de terugbetalingsprijs (onder pari) en ze op eindvervaldag laat aflopen, realiseert in principe een winst. Ook wie producten koopt met een eindvervaldag kan op die vervaldag winst realiseren. De vraag is of het hier om belastbare meerwaarden gaat, aangezien de belegger het product technisch niet verkoopt, maar gewoon laat aflopen.
Op die vraag is er vandaag nog geen eenduidig antwoord. ‘Daarvoor zal product per product een analyse nodig zijn’, luidt het op het kabinet van minister van Financiën Jan Jambon (N-VA).
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Product per product nakijken, dan hebben ze wel een echt slechte wet gemaakt, natuurlijk.
Maar voor mij kan men niet rond het begrip 'vervreemding ten bezwarende titel'.
Is er sprake van een vervreemding, wanneer je obligatie gewoon afloopt?spaarfreakje schreef: ↑3 januari 2026, 18:17 Product per product nakijken, dan hebben ze wel een echt slechte wet gemaakt, natuurlijk.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
'Vervreemding' is het omgekeerde van 'verkrijging' en houdt dus meer in dan 'verkopen' en 'kopen".
Het is een algemene term om aan te geven dat iets uit of in uw vermogen komt.
MAAR...
nu zie ik toch wel dat ze die notie 'vervreemding' niet gebruikt hebben in de tekst.
Nochtans staat er "... verkregen prijs (bij verkoop) of waarde (bvb de overgedragen 100% waarde van een afgelopen obligatie?)"
Zie bijlage voor hun definitie van 'meerwaarde' (op p 185 van de .pdf).
Het is een algemene term om aan te geven dat iets uit of in uw vermogen komt.
MAAR...
nu zie ik toch wel dat ze die notie 'vervreemding' niet gebruikt hebben in de tekst.
Nochtans staat er "... verkregen prijs (bij verkoop) of waarde (bvb de overgedragen 100% waarde van een afgelopen obligatie?)"
Zie bijlage voor hun definitie van 'meerwaarde' (op p 185 van de .pdf).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
In de linkse kolom staat er enkel 'prijs'. Ze gaan daar dus nu 'waarde' aan toevoegen.
Dus meer dan alleen 'verkopen' maar ook 'het activa teruggeven in ruil voor geld'.
Wel nogal vitterij
Dus meer dan alleen 'verkopen' maar ook 'het activa teruggeven in ruil voor geld'.
Wel nogal vitterij
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 3 januari 2026, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Nog anders uitgelegd:
een obligatie is toch een vordering (en dus een activa) die in uw vermogen komt en bij afloop omgezet wordt in geld (= de overgedragen 100% waarde ervan).
De hoofdsom van de obligatie (lening) wordt teruggegeven in geld.
een obligatie is toch een vordering (en dus een activa) die in uw vermogen komt en bij afloop omgezet wordt in geld (= de overgedragen 100% waarde ervan).
De hoofdsom van de obligatie (lening) wordt teruggegeven in geld.
Ik heb een vraag over de meerwaardebelasting i.v.m. een aangekochte obligatie.spaarfreakje schreef: ↑3 januari 2026, 13:06 In het wetsontwerp staat: bij 'ontvreemding (uit het vermogen) ten bezwarende titel' dwz mits tegenprestatie (in geld), dus niet alleen bij vrijwillige verkoop maar ook bij beëindiging van een (spaar- of beleggings)contract.
Ik koop in 2023 voor 20.000 euro een obligatie die loopt van 2021 tot 2026.
Op 31/12/2025 is de koers van de obligatie 98.60%;het is deze koers die telt voor de meerwaardebelasting
Vermits voor de meerwaarde de koers van 31/12/2025 telt stel ik me de vraag welke meerwaarde die aangekochte obligatie tbv 20.000 euro heeft op vervaldag in 2026.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
[EDIT:]
De meerwaarde is 20000*(98,60%-92,98%) = 20000*5,62% = 1124€
20000*(100%-98,60%) = 20000*1,40% = 280€
maar daar moet de verdoken intrest van afgetrokken worden.
Die is 20000*(100%-99,675%) = 20000*0,325% = 65€
Dus de meerwaarde is maar 1124 - 65 = 1059€
280-65 = 215€
Hoewel die 65 misschien maar in verhouding tot de periode van in bezit hebben zou mogen afgetrokken worden (wat niet duidelijk is).
Dus slechts 3/5de ervan of 65 * 3 / 5 = 39€
De gecorrigeerde (veilige) meerwaarde is dus 1124 - 39 = 1085€
280 - 39 = 241€
Wat minder is dan de 10000€ vrijstelling, dus geen meerwaardebelasting verschuldigd.
Wel bij opt-in een terugvorderbare RV van 108,50€ 24 10€, bovenop de 30% RV op de verdoken intrest van 30%*65 = 19,50€ (eigenlijk maar 30%*39 = 11,70€).
De meerwaarde is 20000*(98,60%-92,98%) = 20000*5,62% = 1124€
20000*(100%-98,60%) = 20000*1,40% = 280€
maar daar moet de verdoken intrest van afgetrokken worden.
Die is 20000*(100%-99,675%) = 20000*0,325% = 65€
Dus de meerwaarde is maar 1124 - 65 = 1059€
280-65 = 215€
Hoewel die 65 misschien maar in verhouding tot de periode van in bezit hebben zou mogen afgetrokken worden (wat niet duidelijk is).
Dus slechts 3/5de ervan of 65 * 3 / 5 = 39€
De gecorrigeerde (veilige) meerwaarde is dus 1124 - 39 = 1085€
280 - 39 = 241€
Wat minder is dan de 10000€ vrijstelling, dus geen meerwaardebelasting verschuldigd.
Wel bij opt-in een terugvorderbare RV van 108,50€ 24 10€, bovenop de 30% RV op de verdoken intrest van 30%*65 = 19,50€ (eigenlijk maar 30%*39 = 11,70€).
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 4 januari 2026, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.