Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
+1.MeneerParmentier schreef: ↑2 januari 2026, 15:39 Inderdaad. De huidige EVs zijn eigenlijk eerste generatie producten. Duur, weinig keuze, lelijk, en vaak ondermaats afgewerkt en ZEKER geen reden om een ICE-auto voor weg te doen (mocht je dat wel doen, dan rijdt die gewoon verder in een warm land - dus wat schiet het op?).
Binnen een jaar of 10 zul je veel meer keuze hebben (bvb breaks, of compactere wagens), zal de laadinfrastructuur beter op punt staan, zullen de auto's modernere technologie hebben met kortere laadtijden, grotere autonomie etc. Ik vind het niet nodig om beta-tester te zijn voor deze technologie.
In 2027 komt er bijvoorbeeld een elektrische BMW 3-serie op de weg. Die zal je in break-vorm kunnen kopen, en belooft behalve betaalbaar en voldoende ruim ook bijzonder goed te rijden (o.a. zelfde ondersteltechniek als iX3), een hoge autonomie, 800V techniek etc.
In datzelfde jaar, of een jaar later zal ook Audi met een concurrent komen, een elektrische Audi A4. Misschien tegen dan ook een nieuwe Tesla M3 of M2?
Dat biedt keuze en concurrentie. Vanaf dan wordt het interessant om eens naar een EV te kijken. Maar vandaag? Not so much. Rijden jullie maar in jullie Dacia Spring, Chinese auto's, en lompe SUVs tot de kinderziektes eruit zijn.
De Vehicle to grid technologie en bidirectionele laadpalen staan ook nog in de kinderschoenen. Het lijkt me beter om je EV te gebruiken als thuisbatterij dan een belachelijk dure batterij te moeten kopen die amper je nachtverbruik kan opvangen.
Dit is allemaal toekomstmuziek. Wie nu nog een goed rijdende ICE heeft rijdt hem inderdaad beter op.
Noorwegen is idd een ideaal scenario obv het artikel. In BE zal het een stuk langer duren. Iedereen zal zelf moeten beslissen wanneer hij/zij instapt. Tenzij de regering het zo aantrekkelijk maakt als in Noorwegen. Maar de kassa is leeg.Trivium schreef: ↑2 januari 2026, 16:42 EV's in Noorwegen zijn zo populair omdat de overheid ze zwaar promoot. Gratis op de ferry en mogelijkheid tot laden op de ferry, gratis parkeren, geen tol betalen, geen btw en belasting betalen, enz.
Aan de andere kant worden fossiele auto's er keihard belast.
Noorwegen heeft ook een enorm uitgebreid laadnetwerk.
Kortom, je kan er als consument bijna niet anders dan een EV kopen.
https://ekizenergie.com/noorwegen-leide ... KuL7kN4rW-
De prijzen om een EV op te laden in Noorwegen zijn ook veel goedkoper dan de benzineprijs aldaar en op sommige plaatsen kun je zelfs (een beperkte tijd) gratis laden.
Op de meeste plaatsen mag je ook maar 80 rijden wat natuurlijk goed is voor je actieradius. Er zijn amper autosnelwegen.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -noorwegen
En tot slot. Noorwegen haalt quasi al zijn electriciteit uit waterkracht terwijl ze hun olie en gas exporteren en daarmee schatrijk worden en dat geld gebruiken om groene energie te promoten. Dus, fossiel verkopen om zelf groen te worden![]()
Dus het zal een overgangsscenario worden op 2 benen, een EV-been en een ICE-been. Niet evident voor de automobielsector, je moet 2 platformen in de lucht houden. Lijkt mij ook duurder tov een enkel platform.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Noorwegen is 1 van de grootste exporteurs van ruwe aardolie ter wereld. Dat land is schatrijk dankzij olie. Met de opbrengst subsidiëren ze dan EVs en groene energie voor jun eigen volk. Inderdaad, raar volk die Noren.chesini schreef: ↑2 januari 2026, 16:29 Het is dan wel raar dat in Noorwegen in 2025 95,9% van alle nieuwe wagens EV's zijn. In Noorwegen heeft men blijkbaar veel minder last van de problemen en hindernissen waar men in BE nog steeds meent mee te kampen te hebben.
Raar volk die Noren. Of is het eerder andersom: raar volk die Belgen ?
BMW i4 eDrive35. In de zomer bereik van 470km, nu in de winter met de vriestemperaturen zo een 400km.
Rijervaring is top. Afwerking is top. EV rijdt comfortabel en stil. Trekt snel op owv grote koppel. Teruggaan naar ICE ? Nee, laat maar zo.
Rijervaring is top. Afwerking is top. EV rijdt comfortabel en stil. Trekt snel op owv grote koppel. Teruggaan naar ICE ? Nee, laat maar zo.
Als jij graag zoveel geld spendeert aan een stuk blik omdat er BMW op staat, is dat jouw zaak.
Als je op die BMW i4 niet minimaal 10K - of beter nog 15K - aan opties stukslaat, is het gewoon een ronduit trieste plastic / fantastic auto, zowel binnen en buiten. Die dingen zijn standaard zo kaal als de neten. Welkom bij BMW!
Maar het rijdt wel top en ziet er goed uit.
Maar het rijdt wel top en ziet er goed uit.
Met een nick als VTEC kan je je misschien wel vinden in de Hyundai Ioniq 5 N? Ik lees daar toch goede dingen over als het gaat over een "driver's car".
Dat is een oude nickname, de auto in kwestie is al lang naar de eeuwige roestvelden, de 2.2 VTEC motor (Honda) was toen nog springlevend en het 4 wielstuursysteem ook. Zalige auto, mooie tijden. Na Porsche is Honda mijn lievelingsmerk. Beide sukkelen ze met EVs en hebben ze foute keuzes gemaakt in deze. Porsche te drastisch en te snel en zo alles en iedereen schofferen en Honda doet eigenlijk weinig tot niks qua EV dat relevant is.
Heb niet zoveel met Hyundai, maar dat ze goede auto’s maken wil ik erg graag geloven.
Heb niet zoveel met Hyundai, maar dat ze goede auto’s maken wil ik erg graag geloven.
Ik vind BMW ook te duur voor wat ik in een auto zoek, maar in die (prijs)klasse zijn er toch al genoeg alternatieven?
De Xpeng P7 (de ultra die vorig jaar in China op de markt gekomen is en hier normaal dit jaar) en G9 laden zo'n 300 km bij in 10 minuten, gaan in grofweg 4 seconden naar 100 en hebben een WLTP van 600 en 500 km. Ik vrees dat China de volledige energietransitie en alles wat ermee te maken heeft overgenomen heeft / aan het overnemen is. Nu al worden er in Europa zo goed als geen zonnepanelen meer gemaakt, binnen 10 jaar ook geen auto's meer.
De Vehicle to Grid (of to Home) lijkt me toch een loze belofte met te veel nadelen en te weinig voordelen:Trivium schreef: ↑2 januari 2026, 16:47 De Vehicle to grid technologie en bidirectionele laadpalen staan ook nog in de kinderschoenen. Het lijkt me beter om je EV te gebruiken als thuisbatterij dan een belachelijk dure batterij te moeten kopen die amper je nachtverbruik kan opvangen.
Dit is allemaal toekomstmuziek. Wie nu nog een goed rijdende ICE heeft rijdt hem inderdaad beter op.
- Er beginnen standaarden op te komen, maar het zal nog jaren duren voor auto's / laadpalen / sturing in de praktijk goed zullen samenwerken. Home-to-vehicle is met een goede laadpaal nu zowat fool-proof, maar daar is ook 5 tot 10 jaar over gegaan.
- V2H laadpalen zijn een pak duurder. Waarmee kan je die prijs terugverdienen?
- Met een kleine huisbatterij van 5 kWh heb ik nu al 6 maanden per jaar geen verbruik en weinig verbruik in maanden 7 en 8. Het beste wat een grotere batterij (zoals die van onze auto's) me zou kunnen bieden is 2 extra maanden geen verbruik, maar dat haal ik net zo goed met een investering van minder dan 2k in 5 extra kWh.
- Bij een autobatterij wil je zo weinig mogelijk gewicht en zoveel mogelijk vermogen opladen/ontladen (> 500 kW). Bij een huisbatterij spelen die beide factoren nauwelijks een rol, terwijl ze net wel voor een veel hogere prijs zorgen. Op termijn zorgt dat voor een compleet verschillende technologie.
- In welk realistisch scenario zie je enig nut voor een batterij voor particulier gebruik met een capaciteit van 10 tot 100 kWh gegeven dat je ook een EV met een capaciteit van 50 - 100 kWh hebt? In de zomer is die van 10 kWh nooit leeg en in de winter is ze nooit vol.
Trekt snel op. Wat ben je daarmee in een land waar je nog amper meer dan 70 mag rijden en meer in de file staat dan rijdt.
Idd, het is saai geworden. Maar de EV laat de meeste ICE achter zich bij het optrekken. Dat brengt en houdt wat leven in de brouwerij.
- VincentVega
- Hero Member

... maar dat is wel heel slecht voor het batterijverbruik 
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Maximaal optrekken vermijdt je best met zowel Ev als Ice. Ik doe dat nooit met de Dacia en heb daarom ook een mooi verbruik.