Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Gezien zilver maar in relatief 'kleine' hoeveelheden verwerkt zit in de afgewerkte producten zie ik dat mogelijk nog x5-x6 gaan (of hoger). Geen enkele producent gaat zijn productie stil leggen omwiile van de prijs. Dan kost een EV maar 700 of 800€ duurder. In oorlogstijd gaan ze d'er ook niet naar kijken dat een raket van 2.000.000$ plots 2.020.000€ kost.
Mijn verwachting van $100 tegen eind maart ( op 3 maanden) was een beetje voorzichtig ingeschat, 't was op 3,5 week.
De voorraden bij de handelaars zijn ook héél erg pover, ook hun C2C-producten. Héél weinig losse handjes. Iedereen is zich bewust van de tekorten op de zilvermarkt en dat dit niet snel gaat veranderen.
Shorters: Make them eat dirt
VTEC schreef: ↑23 januari 2026, 22:12 Zilver al ruim boven de 102$/oz. Waar is het plafond? Dat het zo makkelijk over en door de barrière van 100 zou gaan had ik niet gedacht. Er zullen een aantal shorters goed gezweet hebben deze week… ook geen smackdown Friday zoals we het noemen.
Crazy. Platina gaat eventueel (en dan nog) maar in de verkoop als de koers > is dan goud. Zo was het “vroeger”. Ik denk dat het terugkomt.
250 dollar is mogelijk als iedereen beseft welk enorm zilver tekort er (al jaren) is.
Dat klopt, er is al 5-6 jaar een structureel tekort aan zilver en zoals PV terecht opmerkt, dat er 1 gram of zo Zilver in een iPhone zit heeft quasi 0 impact op de kostprijs daarvan, ongeacht de koers van het edelmetaal.
Voor mij significant vorig jaar was :
(1) dat het is opgenomen in de lijst van critical metals / minerals. Dat trekt de aandacht van professionals & traders;
(2) dat Samsung in Q4 besloot in zee te gaan met de Canadese mijnbouwer Silver Storm Mining om zijn zilver toelevering veilig te stellen. Concreet gaat het over het La Parrilla-zilvermijncomplex in Mexico, dat sinds 2019 min of meer stillag - voor zover ik weet vanwege de lage zilverprijzen (ca. 17€ per ounce gemiddeld) - opnieuw op te starten.
Voor mij significant vorig jaar was :
(1) dat het is opgenomen in de lijst van critical metals / minerals. Dat trekt de aandacht van professionals & traders;
(2) dat Samsung in Q4 besloot in zee te gaan met de Canadese mijnbouwer Silver Storm Mining om zijn zilver toelevering veilig te stellen. Concreet gaat het over het La Parrilla-zilvermijncomplex in Mexico, dat sinds 2019 min of meer stillag - voor zover ik weet vanwege de lage zilverprijzen (ca. 17€ per ounce gemiddeld) - opnieuw op te starten.
Ze kunnen willen wat ze willen in Duitsland, maar dat goud is er niet (meer). Van die met veel tralala aangekondigde audit van DOGE / Trump / Musk van Fort Knox is niks in huis gekomen. Veel woorden, stoere taal, geen daden en Zzzzz, het lijkt Juan Jamon wel. "Wildegij FortKnox zien - awel daga de gij nie bepoalen" dat soort retoriek.
Waarom denk je nu zelf dat die audit een stille dood is gestorven?
Waarom denk je nu zelf dat die audit een stille dood is gestorven?
Wel, dan is het juist een zeer krachtig middel om Trump een toontje lager te laten zingen. In plaats van de holle woorden van Von der Leyen, een terug vordering van goud, als ze het niet (meer) hebben, dat ze dan maar aankopen op de markt, de prijs is perfect om de nodige pijn te veroorzaken
Geloof je dat nu echt zelf? Dan zal het eerder vroeg dan laat een pijnlijk hard ontwaken worden.
Desnoods annexeert ie Duitsland dan want het is een tandeloze tijger die economisch stevig op zijn retour is.
Desnoods annexeert ie Duitsland dan want het is een tandeloze tijger die economisch stevig op zijn retour is.