Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Gezien zilver maar in relatief 'kleine' hoeveelheden verwerkt zit in de afgewerkte producten zie ik dat mogelijk nog x5-x6 gaan (of hoger). Geen enkele producent gaat zijn productie stil leggen omwiile van de prijs. Dan kost een EV maar 700 of 800€ duurder. In oorlogstijd gaan ze d'er ook niet naar kijken dat een raket van 2.000.000$ plots 2.020.000€ kost.
Mijn verwachting van $100 tegen eind maart ( op 3 maanden) was een beetje voorzichtig ingeschat, 't was op 3,5 week.
De voorraden bij de handelaars zijn ook héél erg pover, ook hun C2C-producten. Héél weinig losse handjes. Iedereen is zich bewust van de tekorten op de zilvermarkt en dat dit niet snel gaat veranderen.
Shorters: Make them eat dirt
VTEC schreef: ↑23 januari 2026, 22:12 Zilver al ruim boven de 102$/oz. Waar is het plafond? Dat het zo makkelijk over en door de barrière van 100 zou gaan had ik niet gedacht. Er zullen een aantal shorters goed gezweet hebben deze week… ook geen smackdown Friday zoals we het noemen.
Crazy. Platina gaat eventueel (en dan nog) maar in de verkoop als de koers > is dan goud. Zo was het “vroeger”. Ik denk dat het terugkomt.
250 dollar is mogelijk als iedereen beseft welk enorm zilver tekort er (al jaren) is.
Dat klopt, er is al 5-6 jaar een structureel tekort aan zilver en zoals PV terecht opmerkt, dat er 1 gram of zo Zilver in een iPhone zit heeft quasi 0 impact op de kostprijs daarvan, ongeacht de koers van het edelmetaal.
Voor mij significant vorig jaar was :
(1) dat het is opgenomen in de lijst van critical metals / minerals. Dat trekt de aandacht van professionals & traders;
(2) dat Samsung in Q4 besloot in zee te gaan met de Canadese mijnbouwer Silver Storm Mining om zijn zilver toelevering veilig te stellen. Concreet gaat het over het La Parrilla-zilvermijncomplex in Mexico, dat sinds 2019 min of meer stillag - voor zover ik weet vanwege de lage zilverprijzen (ca. 17€ per ounce gemiddeld) - opnieuw op te starten.
Voor mij significant vorig jaar was :
(1) dat het is opgenomen in de lijst van critical metals / minerals. Dat trekt de aandacht van professionals & traders;
(2) dat Samsung in Q4 besloot in zee te gaan met de Canadese mijnbouwer Silver Storm Mining om zijn zilver toelevering veilig te stellen. Concreet gaat het over het La Parrilla-zilvermijncomplex in Mexico, dat sinds 2019 min of meer stillag - voor zover ik weet vanwege de lage zilverprijzen (ca. 17€ per ounce gemiddeld) - opnieuw op te starten.
Ze kunnen willen wat ze willen in Duitsland, maar dat goud is er niet (meer). Van die met veel tralala aangekondigde audit van DOGE / Trump / Musk van Fort Knox is niks in huis gekomen. Veel woorden, stoere taal, geen daden en Zzzzz, het lijkt Juan Jamon wel. "Wildegij FortKnox zien - awel daga de gij nie bepoalen" dat soort retoriek.
Waarom denk je nu zelf dat die audit een stille dood is gestorven?
Waarom denk je nu zelf dat die audit een stille dood is gestorven?
Wel, dan is het juist een zeer krachtig middel om Trump een toontje lager te laten zingen. In plaats van de holle woorden van Von der Leyen, een terug vordering van goud, als ze het niet (meer) hebben, dat ze dan maar aankopen op de markt, de prijs is perfect om de nodige pijn te veroorzaken
Geloof je dat nu echt zelf? Dan zal het eerder vroeg dan laat een pijnlijk hard ontwaken worden.
Desnoods annexeert ie Duitsland dan want het is een tandeloze tijger die economisch stevig op zijn retour is.
Desnoods annexeert ie Duitsland dan want het is een tandeloze tijger die economisch stevig op zijn retour is.
Als “Daddy” Iran aanvalt - en zelf acht ik die kans vrij groot - gaan we nog wat vuurwerk zien op de olie- gas- en edelmetaal markten. 30.000 doden (onbevestigd weliswaar) op 2 dagen bij burgerprotest, dat gaat niet zomaar passeren.
Als ie “narcoduro” op een paar minuten uit zijn Venezolaans paleis succesvol laat ontvoeren, kan die freaking ayatollah van Iran beter ook voor zijn hachje vrezen. Als ie al niet in Dubai of in Noord-Korea in ballingschap zit.
Als ie “narcoduro” op een paar minuten uit zijn Venezolaans paleis succesvol laat ontvoeren, kan die freaking ayatollah van Iran beter ook voor zijn hachje vrezen. Als ie al niet in Dubai of in Noord-Korea in ballingschap zit.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Hollandgold.nl heeft z’n premie op zilver vandaag verlaagd van 13% naar 7% als je verkoopt aan hen. Dat scheelt meer dan 200 euro per kilomunt.
Vorige donderdag nog een pakketje verkocht, zal de laatste keer zijn als dat zo blijft. Dat geven ze in Antwerpen ook.
Bij inkoopedelmetaal.nl geven ze nog 10%. Beste in de markt nu denk ik.
De inkopers worden bang dat ze te hoge prijzen gaan betalen.
Vorige donderdag nog een pakketje verkocht, zal de laatste keer zijn als dat zo blijft. Dat geven ze in Antwerpen ook.
Bij inkoopedelmetaal.nl geven ze nog 10%. Beste in de markt nu denk ik.
De inkopers worden bang dat ze te hoge prijzen gaan betalen.
Jan/2024 - zilver VK-prijs 33,6€ /ounce - iedereen Zzzzz
Jan/2025 : zilver VK-prijs 32,3€/ounce - iedereen nog meer Zzzzzzz
Jan/2026 : zilver VK-prijs 106€/ounce - en dan worden ze wakker -> Que pasa?
(Maple Leafs, Eagles zijn duurder)
Jan/2025 : zilver VK-prijs 32,3€/ounce - iedereen nog meer Zzzzzzz
Jan/2026 : zilver VK-prijs 106€/ounce - en dan worden ze wakker -> Que pasa?
(Maple Leafs, Eagles zijn duurder)
Ik volg de zilvermarkt in $, maar vannacht / vandaag was te zot voor worden. Swingen tussen 102 en net geen 118$ per ounce. Je kon bij de opening om middernacht al zien dat het een wilde rit zou worden.
Zou ik nu kopen? Tuurlijk niet. Shorten om winst veilig te stellen? Uiteraard!! Niet goedkoop momenteel, maar zie het als een verzekeringspremie. Als dat ten koste gaat van X% van mijn winst is dat maar zo.
Kan ik dat qua kosten eigenlijk recupereren bij die Pipo de Clown zijn meerwaarden belasting?
Zou ik nu kopen? Tuurlijk niet. Shorten om winst veilig te stellen? Uiteraard!! Niet goedkoop momenteel, maar zie het als een verzekeringspremie. Als dat ten koste gaat van X% van mijn winst is dat maar zo.
Kan ik dat qua kosten eigenlijk recupereren bij die Pipo de Clown zijn meerwaarden belasting?
Nee Pipo de Clown is de meerwaarde op zilver vergeten op te nemen.VTEC schreef: ↑26 januari 2026, 23:28 Ik volg de zilvermarkt in $, maar vannacht / vandaag was te zot voor worden. Swingen tussen 102 en net geen 118$ per ounce. Je kon bij de opening om middernacht al zien dat het een wilde rit zou worden.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
VTEC bedoelt waarschijnlijk dat ie via een afgeleid produkt short gaat op zilver.
En dat ie er niks mee inzit daar dan verlies op te moeten maken. Dat verkoop je eigenlijk aan de zilverprijs op het moment dat je short gaat en klik je die prijs vast zonder je fysiek zilver te moeten verkopen.
Ik ben daar ook over aan het denken, want ik ben stilaan uitverkocht met mijn fysiek zilver, de rest zijn de schoonste stukken en wil ik liever allemaal houden.
Om toch nog hoge prijzen vast te klikken is voor een deeltje short gaan met je fysiek als onderpand een goede strategie.
En verlies daarop zal je in mindering kunnen brengen van meerwaarden want het is een financieel produkt een zal niet aanzien worden als zilver
Ideaal instrument daarvoor is shorten van de SLV. Call opties daarop verkopen. Alleen spijtig dat het dan om 100 oz ineens gaat voor 1 optie…. da’s 3 kilo short. Als je voorraad groot genoeg is is dat natuurlijk geen probleem.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik ben vrij zeker dat dat wel gaat zijn. Trackers op zilver en zeker afgeleide produkten om zilver te shorten zullen vermoed ik wel onder die meerwaardebelasting vallen.
Verliezen met verkochte calls (puts kopen zou ik niet doen) moeten dan ook normaal gezien aftrekbaar zijn
Die Paepen met z’n fysical silver etf gaat mogen afdokken op z’n zilvermeerwaarde mijn gedacht.
Net als de hele bende rally chasers die daar nu massaal aan het opspringen zijn om mee te profiteren van het gratis geld dat zilver lijkt te zijn.
Als ze al meerwaarde gaan hebbe want iets dat zo hard stijgt trekt altijd een hoop naief volk aan. Op een bepaald moment gaan er klappen uitgedeeld worden.
Die daling van 117 naar 101 is al een voorproefje van wat er kan gebeuren.