Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
Re: Aardgas en elektriciteit: vast of variabel?
Maandelijks kijk ik gewoon naar de nieuwe prijzen voor vaste contracten bij mijn huidige leveranciers.
Daar kan ik vlot naar het tarief van de huidige maand overschakelen als dat lager is dan dat van mijn huidige contracten. 1 keer per jaar kijk ik op VREG om te zien of ik nog goed zit bij die leveranciers.
Zo doe ik het ook alhoewel de eventuele aanpassing nu wel op zich zal laten wachten 
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
De prijs in mijn contract is maandelijks aanpasbaar.
Als de gasprijs teveel stijgt gaat de kraan dicht op 1 april.
Ik heb dan nog amper verwarming nodig en de airco zal de taak wel op zich nemen.
Zo veel mogelijk overdag verwarmen met gratis energie van de panelen... dan zijn die ook weer voor iets nuttig.
Als de gasprijs teveel stijgt gaat de kraan dicht op 1 april.
Ik heb dan nog amper verwarming nodig en de airco zal de taak wel op zich nemen.
Zo veel mogelijk overdag verwarmen met gratis energie van de panelen... dan zijn die ook weer voor iets nuttig.
Inderdaad. Waar slaat het op om je nu zorgen te gaan maken over de gasprijs? Het is buiten 18 graden en de zon schijnt.
Dat keine stukje dat je eventueel moet bijverwarmen vervalt in het niets in vergelijking met wat je in december, januari en februari verstookt. Wacht gerust tot in augustus om eens je contract te bekijken.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
Het kan mogelijk wel een conflict worden wat langer dan een paar maanden kan duren en de toekomst oogt sowieso onzeker zolang Trump president is. Niemand heeft een glazen bol om te voorspellen of we voor een langere periode vertrokken zijn voor hogere energieprijzen.JustSpike schreef: ↑5 maart 2026, 13:42Inderdaad. Waar slaat het op om je nu zorgen te gaan maken over de gasprijs? Het is buiten 18 graden en de zon schijnt.
Dat keine stukje dat je eventueel moet bijverwarmen vervalt in het niets in vergelijking met wat je in december, januari en februari verstookt. Wacht gerust tot in augustus om eens je contract te bekijken.
De tarieven waren nu ook laag, dus kun je nog aan vrij goedkope prijzen een vast contract vastleggen voor 1 à 2 jaar, aangezien de tarieven voor een vast contract (geldig bij intekening in maart) zijn vastgelegd eind februari toen er nog geen sprake was van de huidige problemen. Dus nu voor een vast contract gaan, vind ik niet dom, ook al betaal je volgende winter een beetje meer dan met een variabel contract als er tegen dan geen problemen meer zijn in het midden oosten of in andere regio's.
Vraan aan diegenen die VAST contract regelmatig switchen naar lager vast bij dezelfde leveracier:
- bij welke leverancier doet u dit
- blijven de promoties eerste 12 maand behouden?
- wat met vaste vergoeding
- bij welke leverancier doet u dit
- blijven de promoties eerste 12 maand behouden?
- wat met vaste vergoeding
Voorlopig deed ik dit altijd bij dezelfde leverancier, geen kortingen, uiteraard nieuwe vaste vergoeding indien ze het aanpassen.
Laatst gewijzigd door Indalo op 6 maart 2026, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Als je bij dezelfde leverancier van tarief wisselt, wordt de vaste vergoeding pro rata aangetekend. Je betaalt de vergoeding dus maar 1 keer volledig per jaar. Geen issue dus.
Is het niet logischer om gewoon elk jaar van leverancier te veranderen, met welkomstkortingen? (Die toch na een jaar vervallen).
Maar tijdens je leverancier van tarief veranderen... dan mis je toch de kortingen?
Maar tijdens je leverancier van tarief veranderen... dan mis je toch de kortingen?
Misschien kan je zo voordeliger uitkomen maar dat is helemaal niet zeker denk ik.
De berekening die je ook elke keer moet maken om alles deftig te vergelijken en op tijd te veranderen is me de mogelijke kleine besparing nu ook niet waard.
Bij vergelijken op de VREG website, vink ik het kortingsvakje ook altijd uit.
Ik ook, geen kortingen, ik kijk vooral dat de prijs lager wordt, energie kwh.
Bij Liminus heb ik met BasicFix Online geen problemen gehad om via My Liminus iedere keer van tariefkaart te veranderen, wanneer de tarieven voordeliger werden. De vaste vergoeding werd pro rata verrekend. Nu ben ik bij Mega sinds zij terug vast contracten aanbieden, zelfs tot 3 jaar lang.
Bij elke leverancier in de kleine lettertjes gaan nalezen, kan overal wat anders zijn, zelf bij dezelfde leverancier kunnen contracten verschillende bepalingen hebben. Wees vooral op uw hoede bij contracten met hoge welkomskorting, dat zijn doorgaans contracten met een vrij hoge basisprijs en vaste vergoeding, de korting kun je vervolgens bv verliezen door geen vol jaar te blijven of zelfs door een laattijdige betaling. Wat dus eerst een goedkoop contract leek, kan uitdraaien op een dure aangelegenheid als je niet alles volgens de kleine lettertjes opvolgt.
Ik doe er de moeite niet meer voor, heb nu een variabel on-line contract met maandelijkse afrekening, gas volgende maand wat duurder, geen probleem, stoken we wat meer met hout. Andere contracten vast of variabel met jaar afrekening gaan die prijsverhoging ook betalen, misschien niet onmiddellijk maar uiteindelijk wordt het toch doorgerekend in maand of jaar prijzen.
Ik hou me er niet mee bezig, gewoon een standaard contract bij Engie voor E+G. Ik heb betere (as in of leuker of lucratiever) dingen te doen dan me hiermee bezig te houden. Als er een huis dat ik verhuur vrijkomt - gelukkig gebeurt dat niet vaak - heb ik zo een rothekel aan de overdracht van die freaking tellers. Tijdverlies.
Zelf zit ik bij EnergyKnights, en dit is mijn ervaring:
- Klantendienst die eerlijk advies geeft en snel reageert
- Lage jaarlijkse vaste kost
- Vlotte overschakeling tussen tariefkaarten
Voor gas zit ik bij energie.be, omdat zij de laagste jaarlijkse vaste kost aanbieden.
- Klantendienst die eerlijk advies geeft en snel reageert
- Lage jaarlijkse vaste kost
- Vlotte overschakeling tussen tariefkaarten
Voor gas zit ik bij energie.be, omdat zij de laagste jaarlijkse vaste kost aanbieden.