Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Wat zou ik er dan niet van weten? Dat is gemakkelijk neer te zetten zo een uitspraak.vortex schreef: ↑15 april 2026, 18:42Zoals gezegd is er nog niks beslist, ook niet over welk type het wordt, dat SCK project is louter onderzoek naar een welbepaald type reactor, een snelle neutronen reactor. De kans is zelf onbestaande dat men voor dit type kiest om op korte termijn meerdere SMR's te bouwen, daarvoor zal men eerder naar LWR's kijken, die zijn een pak eenvoudiger en staan het verst qua ontwikkeling. Het type dat SCK wellicht gaat onderzoeken is iets voor de heel lange termijn, daarmee zou je zelfs kernafval als brandstof kunnen gebruiken. Je weet er alweer helemaal niks van, verloren tijd om met jou hierover een discussie te voeren.
Enfin. De kernsector zit met een groot probleem. Ofwel gaan ze door met klassieke PWR's maar die produceren veel hoog radioactief afval en consumeren veel uraniumerts.
Ofwel gaan ze naar snelle kweekreactoren waarbij er veel meer brandstof nuttig gebruikt wordt maar koeling met water onmogelijk is. Dus moeten ze vloeibaar Natrium of vloeibaar Lood gebruiken. Dat is op zijn zachtst gezegd exotisch en peperduur. Een ander punt is de aanmaak van Plutonium. Dat wordt ook wel weer verbrand maar wie ter kwader trouw is kan het gebruiken voor kernwapens.
Er zijn maw geen eenvoudige oplossingen in de kernsector. Bij deze.
Laatst gewijzigd door chesini op 15 april 2026, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
- VincentVega
- VIP member

Gemakkelijke uitspraken?chesini schreef: ↑15 april 2026, 19:21Wat zou ik er dan niet van weten? Dat is gemakkelijk neer te zetten zo een uitspraak.vortex schreef: ↑15 april 2026, 18:42
Zoals gezegd is er nog niks beslist, ook niet over welk type het wordt, dat SCK project is louter onderzoek naar een welbepaald type reactor, een snelle neutronen reactor. De kans is zelf onbestaande dat men voor dit type kiest om op korte termijn meerdere SMR's te bouwen, daarvoor zal men eerder naar LWR's kijken, die zijn een pak eenvoudiger en staan het verst qua ontwikkeling. Het type dat SCK wellicht gaat onderzoeken is iets voor de heel lange termijn, daarmee zou je zelfs kernafval als brandstof kunnen gebruiken. Je weet er alweer helemaal niks van, verloren tijd om met jou hierover een discussie te voeren.
Zoals deze:
Dat verdient een prentje:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Lees mijn antwoord aan Vortex en zeg mij wat er uit chatgpt dan wel zou komen?the_bishop schreef: ↑15 april 2026, 20:18Ja, zeg dat eens vortex.
Wat exact zou chesini er niet van weten![]()
...dan kan ie het in z'n prompt zetten om aan chatgpt te vragen![]()
- VincentVega
- VIP member

Het onderscheid tussen een reactor voor wetenschappelijk onderzoek (SCK project) en een reactor voor commerciële toepassing (SMR van het type LWR) gaat het petje van chesini te boven, vrees ik.vortex schreef: ↑15 april 2026, 18:42Zoals gezegd is er nog niks beslist, ook niet over welk type het wordt, dat SCK project is louter onderzoek naar een welbepaald type reactor, een snelle neutronen reactor. De kans is zelf onbestaande dat men voor dit type kiest om op korte termijn meerdere SMR's te bouwen, daarvoor zal men eerder naar LWR's kijken, die zijn een pak eenvoudiger en staan het verst qua ontwikkeling. Het type dat SCK wellicht gaat onderzoeken is iets voor de heel lange termijn, daarmee zou je zelfs kernafval als brandstof kunnen gebruiken. Je weet er alweer helemaal niks van, verloren tijd om met jou hierover een discussie te voeren.
- VincentVega
- VIP member

Je “vergeet” de SMR op basis van LWR, het type SMR dat het best voor commercieel gebruik geschikt ischesini schreef: ↑15 april 2026, 19:21Wat zou ik er dan niet van weten? Dat is gemakkelijk neer te zetten zo een uitspraak.vortex schreef: ↑15 april 2026, 18:42
Zoals gezegd is er nog niks beslist, ook niet over welk type het wordt, dat SCK project is louter onderzoek naar een welbepaald type reactor, een snelle neutronen reactor. De kans is zelf onbestaande dat men voor dit type kiest om op korte termijn meerdere SMR's te bouwen, daarvoor zal men eerder naar LWR's kijken, die zijn een pak eenvoudiger en staan het verst qua ontwikkeling. Het type dat SCK wellicht gaat onderzoeken is iets voor de heel lange termijn, daarmee zou je zelfs kernafval als brandstof kunnen gebruiken. Je weet er alweer helemaal niks van, verloren tijd om met jou hierover een discussie te voeren.
Enfin. De kernsector zit met een groot probleem. Ofwel gaan ze door met klassieke PWR's maar die produceren veel hoog radioactief afval en consumeren veel uraniumerts.
Ofwel gaan ze naar snelle kweekreactoren waarbij er veel meer brandstof nuttig gebruikt wordt maar koeling met water onmogelijk is. Dus moeten ze vloeibaar Natrium of vloeibaar Lood gebruiken. Dat is op zijn zachtst gezegd exotisch en peperduur. Een ander punt is de aanmaak van Plutonium. Dat wordt ook wel weer verbrand maar wie ter kwader trouw is kan het gebruiken voor kernwapens.
Quod erat demonstrandumVincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:50 Het onderscheid tussen een reactor voor wetenschappelijk onderzoek (SCK project) en een reactor voor commerciële toepassing (SMR van het type LWR) gaat het petje van chesini te boven, vrees ik.![]()
Euh, het Planbureau heeft SMR's al op de parking/pechstrook gezet. Maar steek gerust uw tijd verder in SMR's.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:55Je “vergeet” de SMR op basis van LWR, het type SMR dat het best voor commercieel gebruik geschikt ischesini schreef: ↑15 april 2026, 19:21
Wat zou ik er dan niet van weten? Dat is gemakkelijk neer te zetten zo een uitspraak.
Er zijn maw geen eenvoudige oplossingen in de kernsector. Bij deze.![]()
En het is niet een SMR op basis van LWR, dat is zoals zeggen een BMW obv Mercedes. Het is een SMR die in de klasse PWR valt. Gesnapt? Dank u Chesini.
Neenee. Leandrea een tussenstap-mijlpaal voor de echte commerciële Eagles300 SMR obv gesmolten lood. Te zwaar voor uw redeneringsvermogen?VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:50Het onderscheid tussen een reactor voor wetenschappelijk onderzoek (SCK project) en een reactor voor commerciële toepassing (SMR van het type LWR) gaat het petje van chesini te boven, vrees ik.vortex schreef: ↑15 april 2026, 18:42
Zoals gezegd is er nog niks beslist, ook niet over welk type het wordt, dat SCK project is louter onderzoek naar een welbepaald type reactor, een snelle neutronen reactor. De kans is zelf onbestaande dat men voor dit type kiest om op korte termijn meerdere SMR's te bouwen, daarvoor zal men eerder naar LWR's kijken, die zijn een pak eenvoudiger en staan het verst qua ontwikkeling. Het type dat SCK wellicht gaat onderzoeken is iets voor de heel lange termijn, daarmee zou je zelfs kernafval als brandstof kunnen gebruiken. Je weet er alweer helemaal niks van, verloren tijd om met jou hierover een discussie te voeren.![]()
Als er latijn bij komt kijken weet ik dat jij op het einde van je latijn bent.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:55Je “vergeet” de SMR op basis van LWR, het type SMR dat het best voor commercieel gebruik geschikt ischesini schreef: ↑15 april 2026, 19:21
Wat zou ik er dan niet van weten? Dat is gemakkelijk neer te zetten zo een uitspraak.
Quod erat demonstrandumVincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:50 Het onderscheid tussen een reactor voor wetenschappelijk onderzoek (SCK project) en een reactor voor commerciële toepassing (SMR van het type LWR) gaat het petje van chesini te boven, vrees ik.![]()
![]()
- VincentVega
- VIP member

Nope. Maar ik heb er al wel een werkdag opzitten. Om babyboomers zoals jij te onderhoudenchesini schreef: ↑15 april 2026, 21:30Als er latijn bij komt kijken weet ik dat jij op het einde van je latijn bent.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:55
Je “vergeet” de SMR op basis van LWR, het type SMR dat het best voor commercieel gebruik geschikt is
Quod erat demonstrandum![]()
Heb je de vertaling opgezocht via ChatGTP? Want iemand die nog geen correct Nederlands kan schrijven zal vermoedelijk ook wel moeite met Latijn hebben
Latijn daar steek ik geen tijd in. Kwestie van efficiënt te blijven. Stel dat ik in het Frans zou posten bvb. Wat een attitude toch. Maar loop gerust naast uw schoenen.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 22:07Nope. Maar ik heb er al wel een werkdag opzitten. Om babyboomers zoals jij te onderhouden![]()
Heb je de vertaling opgezocht via ChatGTP? Want iemand die nog geen correct Nederlands kan schrijven zal vermoedelijk ook wel moeite met Latijn hebben![]()
- VincentVega
- VIP member

Het onderscheid tussen een type kerncentrale en de koelingstechnologie voor de reactor is voor jou te hoog begrepen. Je vergelijking met een BMW en Mercedes slaat dan ook nergens opchesini schreef: ↑15 april 2026, 21:05Euh, het Planbureau heeft SMR's al op de parking/pechstrook gezet. Maar steek gerust uw tijd verder in SMR's.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 20:55
Je “vergeet” de SMR op basis van LWR, het type SMR dat het best voor commercieel gebruik geschikt is![]()
En het is niet een SMR op basis van LWR, dat is zoals zeggen een BMW obv Mercedes. Het is een SMR die in de klasse PWR valt. Gesnapt? Dank u Chesini.
SMR’s door het Planbureau op de parking gezet? Ik ga het niet opnieuw uitleggen (lees de vorige posts zelf maar over dit onderwerp) maar als SMR’s volgens jou op de parking staan, dan staan ze daar mooi naast installaties voor zonne-energie. Capiche?
- VincentVega
- VIP member

Ook in Nederlands heb je nooit veel tijd gestoken. Zoveel is duidelijk …chesini schreef: ↑15 april 2026, 22:16Latijn daar steek ik geen tijd in. Kwestie van efficiënt te blijven. Stel dat ik in het Frans zou posten bvb. Wat een attitude toch. Maar loop gerust naast uw schoenen.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 22:07
Nope. Maar ik heb er al wel een werkdag opzitten. Om babyboomers zoals jij te onderhouden![]()
Heb je de vertaling opgezocht via ChatGTP? Want iemand die nog geen correct Nederlands kan schrijven zal vermoedelijk ook wel moeite met Latijn hebben![]()
Net als in het geloof heb je ook in taal fundamentalisten, witgekalkte graven, pilarenbijters, en pragmatische mensen die bij de begrafenis zitten te kaarten en enkel ten offeren gaan. Gesnapt?VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 22:27Ook in Nederlands heb je nooit veel tijd gestoken. Zoveel is duidelijk …![]()
Trouwens, heb jij ooit al light water gekocht? LWR, wat een idiote term. Ik ken geen LWR, ik ken enkel een Pressured Water Reactor en een Boiling Water Reactor.VincentVega schreef: ↑15 april 2026, 22:26Het onderscheid tussen een type kerncentrale en de koelingstechnologie voor de reactor is voor jou te hoog begrepen. Je vergelijking met een BMW en Mercedes slaat dan ook nergens op![]()
![]()
![]()
SMR’s door het Planbureau op de parking gezet? Ik ga het niet opnieuw uitleggen (lees de vorige posts zelf maar over dit onderwerp) maar als SMR’s volgens jou op de parking staan, dan staan ze daar mooi naast installaties voor zonne-energie. Capiche?![]()
Dat je LWR gebruikt geeft aan dat je er niet veel van weet. De echte vakmensen met ervaring gebruiken PWR en BWR.
Als je me niet gelooft, ga naar de site van Engie:https://nuclear.engie-electrabel.be/nl/ ... ncentrales
Trouwens zelfde conclusie mbt Vortex: wie de term LWR gebruikt verraad zijn gebrek aan kennis van de internals.
Zonnecellen die liggen op mijn dak, niet op de parking.