Opbrengt basisrente zichtrekening
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Opbrengt basisrente zichtrekening
Beste forumleden,
Ik ben mijn financiële planning aan het optimaliseren en zoek naar wat advies van de ervaren spaarders hier. Mijn doel:
Ik wil overtollig geld van mijn zichtrekening (bij Keytrade) overhevelen naar een rekening met een hogere basisrente. Het moet wel liquide blijven: als ik onverwacht extra geld nodig heb, moet ik dit via een instant overschrijving kunnen terugboeken naar mijn zichtrekening.
Mijn huidige plan:
Ik zat zelf te kijken naar de NIBC spaarrekening. Ik ben me ervan bewust dat ik bij een afhaling een deel van de(getrouwheid)premie verlies, maar dat neem ik voor lief zolang ik enkel geld afhaal dat al lang genoeg op de rekening staat.
Het advies dat ik kreeg:
Nu krijg ik van verschillende kanten het advies om niet voor NIBC te kiezen, maar specifiek voor de Izola Bank Saver Account. Volgens hen zou dit de enige manier zijn om mijn rendement te maximaliseren zonder dat ik me zorgen hoef te maken over het "aantasten" van mijn opgebouwde getrouwheidspremies bij tussentijdse opnames.
Mijn vragen aan jullie:
Klopt deze redenering? Is Izola Bank inderdaad superieur voor dit specifieke doel (flexibiliteit gecombineerd met een hoge basisrente)?
Zijn er nog andere banken of constructies die ik over het hoofd zie voor een "buffer-rekening" die ik regelmatig aanspreek?
Ik hoor graag jullie visie of ervaringen!
Ik ben mijn financiële planning aan het optimaliseren en zoek naar wat advies van de ervaren spaarders hier. Mijn doel:
Ik wil overtollig geld van mijn zichtrekening (bij Keytrade) overhevelen naar een rekening met een hogere basisrente. Het moet wel liquide blijven: als ik onverwacht extra geld nodig heb, moet ik dit via een instant overschrijving kunnen terugboeken naar mijn zichtrekening.
Mijn huidige plan:
Ik zat zelf te kijken naar de NIBC spaarrekening. Ik ben me ervan bewust dat ik bij een afhaling een deel van de(getrouwheid)premie verlies, maar dat neem ik voor lief zolang ik enkel geld afhaal dat al lang genoeg op de rekening staat.
Het advies dat ik kreeg:
Nu krijg ik van verschillende kanten het advies om niet voor NIBC te kiezen, maar specifiek voor de Izola Bank Saver Account. Volgens hen zou dit de enige manier zijn om mijn rendement te maximaliseren zonder dat ik me zorgen hoef te maken over het "aantasten" van mijn opgebouwde getrouwheidspremies bij tussentijdse opnames.
Mijn vragen aan jullie:
Klopt deze redenering? Is Izola Bank inderdaad superieur voor dit specifieke doel (flexibiliteit gecombineerd met een hoge basisrente)?
Zijn er nog andere banken of constructies die ik over het hoofd zie voor een "buffer-rekening" die ik regelmatig aanspreek?
Ik hoor graag jullie visie of ervaringen!
Re: Opbrengt basisrente zichtrekening
Kies een rekening met een hoge basisrente, dat heb je per dag dat het geld op de rekening staat, volgens spaargids geeft MeDirect Essential met 1,3% de hoogste basis rente. Deze rekening geeft ook nog eens 0,7% getrouwheidspremie, dat maakt 2% voor geld dat één jaar blijft staan of 1,3% als je het toch nodig hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@Fietslab
Ik denk dat je enkele benamingen verwart.
-Een "basis"rente (+getrouwheidspremie) krijg je alleen bij gereglementeerde spaarrekeningen.
-De term "Instant"overschrijvingen is alleen voor zichtrekeningen.
Ik denk dat je enkele benamingen verwart.
-Een "basis"rente (+getrouwheidspremie) krijg je alleen bij gereglementeerde spaarrekeningen.
-De term "Instant"overschrijvingen is alleen voor zichtrekeningen.
Ik weet niet of dit beperkend is voor de TS, maar deze rekening heeft een limiet van max € 25.000;vortex schreef: ↑20 april 2026, 18:40 Kies een rekening met een hoge basisrente, dat heb je per dag dat het geld op de rekening staat, volgens spaargids geeft MeDirect Essential met 1,3% de hoogste basis rente. Deze rekening geeft ook nog eens 0,7% getrouwheidspremie, dat maakt 2% voor geld dat één jaar blijft staan of 1,3% als je het toch nodig hebt.
MeDirect Essential is geen optie vanwege de vermelde reden van de vorige poster.
Er is ook medirect Dynamic met 1,1% basis. Mss komt de combinatie met essential voordeliger uit dan NIBC maar niets houdt u tegen om bij beide klant te worden natuurlijk. Santander is er ook nog trouwens voor Belgische spaarders..
'k zou evtl. gaan voor termijnrekeningen op 3 md. Gestaffeld. Kan je zowat om de 2 weken aan een deel van je geld. Ook een manier.
Geen getrouwheidspremie, maar wel erg duidelijk wanneer je geld kan opnemen.
Geen fiscale limiet op verkregen rente per jaar.
Geen getrouwheidspremie, maar wel erg duidelijk wanneer je geld kan opnemen.
Geen fiscale limiet op verkregen rente per jaar.
Dat zou wel straf zijn, hij schreef immers:veje schreef: ↑20 april 2026, 19:24Ik weet niet of dit beperkend is voor de TS, maar deze rekening heeft een limiet van max € 25.000;vortex schreef: ↑20 april 2026, 18:40 Kies een rekening met een hoge basisrente, dat heb je per dag dat het geld op de rekening staat, volgens spaargids geeft MeDirect Essential met 1,3% de hoogste basis rente. Deze rekening geeft ook nog eens 0,7% getrouwheidspremie, dat maakt 2% voor geld dat één jaar blijft staan of 1,3% als je het toch nodig hebt.
En als het werkelijk waar is, dan nog is die Me rekening voor de eerste €25.000 al een goeie bestemming die voldoet aan de door Fietslab gestelde vereisten.Ik wil overtollig geld van mijn zichtrekening (bij Keytrade) overhevelen naar een rekening met een hogere basisrente.
Idd. Je kan eenvoudig 25K daar parkeren en als er meer overtollig zou zijn, bestaan er nog andere opties die dicht in de buurt komen.vortex schreef: ↑21 april 2026, 09:56Dat zou wel straf zijn, hij schreef immers:En als het werkelijk waar is, dan nog is die Me rekening voor de eerste €25.000 al een goeie bestemming die voldoet aan de door Fietslab gestelde vereisten.Ik wil overtollig geld van mijn zichtrekening (bij Keytrade) overhevelen naar een rekening met een hogere basisrente.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Is dat geen buitenlandse rekening voor de Belgische fiscus?
De 30% RV wordt niet aan de bron ingehouden en moet ge zelf aangeven in je belastingaangifte.
Maltese depositogarantiestelsel... is dat solvabel genoeg bij evt. faillissement?
Dan lijkt me Trade Republic beter, omdat hun bruto-rente gelijk is aan de ECB-rente (momenteel 2%), wat neerkomt op 1,40% netto én gedekt door het soliede Duitse depositogarantiestelsel.
Wel beperkt tot 50 000 €
Of door de Ierse als ze je geld bij Citibank bewaren... Ze hebben verschillende partnerbanken, als dat belangrijk voor je is, kijk je dit best eens na. Die info is makkelijk te vinden in de app (ik denk op de naam van de partnerbank klikken)spaarfreakje schreef: ↑21 april 2026, 11:12... én gedekt door het soliede Duitse depositogarantiestelsel.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb als partnerbank J.P. Morgan SE en die is Duits maar inderdaad Citibank (met het even soliede Ierse depositogarantiestelsel) komt ook veel voor.
Klopt.
Klopt.
Koop gewoon Spaanse staatsobligaties op 9,33 maanden met een rente van 2,35% op jaarbasis.
Aankoopkosten 3 euro en geen T.O.B.
Heb je geld nodig dan verkoop je een deel. Verkoopkosten 3 euro.
Ook als het orders zijn van 500.000 of 1.000.000.
Aankoopkosten 3 euro en geen T.O.B.
Heb je geld nodig dan verkoop je een deel. Verkoopkosten 3 euro.
Ook als het orders zijn van 500.000 of 1.000.000.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Simpel en brengt het meeste op.
En een klein deel op een gewone spaarrekening laten staan als hij dan toch instant wil kunnen overschrijven voor iets onverwacht. Een mens kan dat toch min of meer inschatten.