Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
OK, volgende punt, op welke perfecte dag van het jaar is deze aanname gebaseerd? Lijkt mij weinig waarschijnlijk dat op alle 365 dagen in een jaar er identiek evenveel zon en wind is en dat er elke dag exact evenveel verbruik is.
Proficiat!

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Omdat ik op verschillende locaties 'bezig ben', dacht ik eraan om een aanhanger met zonnepanelen en batterij aan te schaffen ( of op maat te laten maken). Zo zouden de batterijen van mijn tuinmachines, de gator en de wagen kunnen opladen. Nu wordt alles door het elektriciteitsnet opgeladen en heb ik een diesel aggregaat. Voor verhuur bestaat er al wat maar meestal is het een combi van zonnepanelen en een aggregaat.
@Spaarplan: heb jij daar enige ervaring mee of info over? Thnx.
Stel die vraag liever aan een verdeler van mobilhome (toebehoren) daar zijn die systemen veel gebruikt. Zaken zoals welk zonnepaneel met welke bevestiging is geschikt om op een voertuig te monteren, ik zou er niet zomaar van uit gaan dat een +2m² standaard paneel en bevestiging de wind en schokbelasting op een aanhanger aan kan.
Dat is idd een begin, Vortex.
De aanhangers die ik online zag zijn met dichtklapbare panelen. Bij verplaatsing is er dus minder windweerstand en minder kans op schade. Idealiter zijn de panelen snel te demonteren zodat ik ook enkel met de accu naar de bossen kan.
De aanhangers die ik online zag zijn met dichtklapbare panelen. Bij verplaatsing is er dus minder windweerstand en minder kans op schade. Idealiter zijn de panelen snel te demonteren zodat ik ook enkel met de accu naar de bossen kan.
2000 wh met een draagbare batterij (genre Bluetti) of een plug-in batterij (bv Marstek) van 5 kwh op een aanhanger, thuis opgeladen, zou niet voldoende zijn voor je gebruik @pukkie ?
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Thuis laden is duur, wegens geen zonnepanelen (bosgebied), Destereir. Maar ik heb wel stukken waar ik een aanhanger met zonnepanelen kan plaatsen. Van die vouwbare, mobiele paneeltjes ga ik geen gator of auto hunnen laden, me thinks.
Een klassiek zonnepaneel levert iets van 200W/m² als het perfect is uitgericht op de zon, reken praktisch met 150W/m² met minder ideale positie en conversie verliezen erbij. Voor 15kWh heb je dan met 5 standaard panelen (ong. 10m²) een uur of 10 nodig. Geen chalet of zo waar je panelen kunt opleggen...
Vele voorbeelden van solar trailers op youtube, als je een beetje handig bent goed te doen imho. Denk wel aan de kosten en baten...pukkie007 schreef: ↑23 april 2026, 09:42 Omdat ik op verschillende locaties 'bezig ben', dacht ik eraan om een aanhanger met zonnepanelen en batterij aan te schaffen ( of op maat te laten maken). Zo zouden de batterijen van mijn tuinmachines, de gator en de wagen kunnen opladen. Nu wordt alles door het elektriciteitsnet opgeladen en heb ik een diesel aggregaat. Voor verhuur bestaat er al wat maar meestal is het een combi van zonnepanelen en een aggregaat.
vb: https://www.youtube.com/watch?v=VG0mTnOWV-8
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
10m² kan perfect op een aanhanger.vortex schreef: ↑Gisteren 12:16Een klassiek zonnepaneel levert iets van 200W/m² als het perfect is uitgericht op de zon, reken praktisch met 150W/m² met minder ideale positie en conversie verliezen erbij. Voor 15kWh heb je dan met 5 standaard panelen (ong. 10m²) een uur of 10 nodig. Geen chalet of zo waar je panelen kunt opleggen...
Op elk perceel een chalet met zonnepanelen is niet rendabel.
Thuis krijg ik enkel een vergunning als de panelen op het dak geplaatst worden.
Thnx 4 the input.
Die zijn bijna allemaal met een diesel aggregaat erbij. Die hoef ik niet.Spaarplan schreef: ↑Gisteren 16:32Vele voorbeelden van solar trailers op youtube, als je een beetje handig bent goed te doen imho. Denk wel aan de kosten en baten...pukkie007 schreef: ↑23 april 2026, 09:42 Omdat ik op verschillende locaties 'bezig ben', dacht ik eraan om een aanhanger met zonnepanelen en batterij aan te schaffen ( of op maat te laten maken). Zo zouden de batterijen van mijn tuinmachines, de gator en de wagen kunnen opladen. Nu wordt alles door het elektriciteitsnet opgeladen en heb ik een diesel aggregaat. Voor verhuur bestaat er al wat maar meestal is het een combi van zonnepanelen en een aggregaat.
vb: https://www.youtube.com/watch?v=VG0mTnOWV-8
De modellen met uitklapbare panelen zijn wel interessant.
Kosten en baten: Het zou vooral super handig zijn om overal (op elke eigendom) elektriciteit op te wekken. Zo kan de gator bijgeladen worden en kan de overschot thuis aangewend worden. Panelen op het dak leggen is geen optie, maar ik zou de aanhanger met panelen wel vooraan op de oprit kunnen zetten. De aanhanger zou ook door buren, vrienden, familie gebruikt kunnen worden. Verhuren ga ik niet doen, doorverkopen kan later natuurlijk wel. In die optiek lijkt de balans positief te worden.
Een trailer met zonnepanelen, een EV en V2L. Niet echt een goedkope optie maar misschien een oplossing? Als je geen zp kan plaatsen zijn de opties dun.
- VincentVega
- VIP member

Maar dat is toch allemaal quasi gratis (“de zon schijn voor niks”)?
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Klopt. De zon schijnt voor niks.VincentVega schreef: ↑Gisteren 22:05Maar dat is toch allemaal quasi gratis (“de zon schijn voor niks”)?![]()
De gator is elektrisch, die moet dan de aanhanger met zonnepanelen verzetten/trekken. Een extra EV ga ik me er niet voor aanschaffen.
Het totale gewicht van de aanhanger moet ook beperkt blijven, voor het verbruik van de gator en het maximale trekgewicht.
Het totale gewicht van de aanhanger moet ook beperkt blijven, voor het verbruik van de gator en het maximale trekgewicht.