Peiling: Kerncentrales openhouden?
- VincentVega
- VIP member

Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Hadden we maar een energiebron die dag en acht, zomer en winter … elektriciteit kon produceren, onafhankelijk van weer of wind

Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Die hebben we: DE ZON. We hebben hier de laatste 10 dagen geen sikkepit stroom verbruikt uit het net, alles van de zon (in tegendeel, nog watt stroom op het net gezet). 14 zonnepanelen, 10kWh batterijen en goede isolatie van de woning. Waar een wil is is een weg. Zagen en klagen en niet besparen.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- VIP member

Was dat ook zo in december?Spaarplan schreef: ↑19 april 2026, 19:38 Die hebben we: DE ZON. We hebben hier de laatste 10 dagen geen sikkepit stroom verbruikt uit het net, alles van de zon (in tegendeel, nog watt stroom op het net gezet). 14 zonnepanelen, 10kWh batterijen en goede isolatie van de woning. Waar een wil is is een weg. Zagen en klagen en niet besparen.![]()
![]()
Niet iedereen heeft de luxe om dezelfde investeringen te doen zoals jij, milieusnobje
Zonnepanelen kosten geen fortuin hoor. De meeste mensen kunnen dat betalen.
- VincentVega
- VIP member

14 panelen met ook nog eens 10 KWh aan batterijen en een goed geïsoleerde woning? Ik denk dat je een iets te optimistische mening hebt over “de meeste mensen”.
En dat allemaal voor een installatie die jou in de lente of zomer van genoeg elektriciteit kan voorzien maar wat in de winter? Dan moet je evengoed nog beroep doen op het elektriciteitsnet …
Dat is een persoonlijke micro "oplossing", maar kijk ook eens naar het groter geheel ipv je eigen huishouden te projecteren als de oplossing. Alle huishoudens samen verbruiken maar 21% van wat België aan elektriciteit verbruikt. Zelfs als al die huishoudens net als jij zonnepanelen en thuisbatterijen plaatsen gaat dat amper een paar procent opleveren, je produceert immers niet elke dag genoeg voor eigen verbruik en als er wel genoeg zon is, produceer je zelfs te veel en veroorzaak je overaanbod op het net.Spaarplan schreef: ↑19 april 2026, 19:38 Die hebben we: DE ZON. We hebben hier de laatste 10 dagen geen sikkepit stroom verbruikt uit het net, alles van de zon (in tegendeel, nog watt stroom op het net gezet). 14 zonnepanelen, 10kWh batterijen en goede isolatie van de woning. Waar een wil is is een weg. Zagen en klagen en niet besparen.![]()
![]()
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat is net een groot probleem. Als de zon schijnt zet IEDEREEN energie op het net, en moeten we op zoek naar manieren om die energie ervan af te nemen. In sommige gevallen betalen we onze buurlanden om de overschot op te nemen.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Precies. Je moet dit op macroschaal bekijken. De meesten kijken niet verder dan hun eigen belang, terwijl dit bij uitstek een collectief probleem is.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
Wat is dat, een "goed geïsoleerde woning". Die EPC A fetish vind ik ferm overdreven. Sommige pipo's betalen 200k extra om dat label te behalen. Ik ken iemand die zijn jaren 80 woning naar B heeft gebracht door spouwmuurisolatie met schuim. Kostprijs is 1.500 euro.VincentVega schreef: ↑19 april 2026, 22:3614 panelen met ook nog eens 10 KWh aan batterijen en een goed geïsoleerde woning? Ik denk dat je een iets te optimistische mening hebt over “de meeste mensen”.
En dat allemaal voor een installatie die jou in de lente of zomer van genoeg elektriciteit kan voorzien maar wat in de winter? Dan moet je evengoed nog beroep doen op het elektriciteitsnet …![]()
- VincentVega
- VIP member

Dat moet je aan Spaarplan vragen. Die heeft een goed geïsoleerde woning waardoor hij geen elektriciteit meer nodig heeft van het net (of toch niet als de zon genoeg schijntMoneyking schreef: ↑20 april 2026, 11:43Wat is dat, een "goed geïsoleerde woning". Die EPC A fetish vind ik ferm overdreven. Sommige pipo's betalen 200k extra om dat label te behalen. Ik ken iemand die zijn jaren 80 woning naar B heeft gebracht door spouwmuurisolatie met schuim. Kostprijs is 1.500 euro.VincentVega schreef: ↑19 april 2026, 22:36
14 panelen met ook nog eens 10 KWh aan batterijen en een goed geïsoleerde woning? Ik denk dat je een iets te optimistische mening hebt over “de meeste mensen”.
En dat allemaal voor een installatie die jou in de lente of zomer van genoeg elektriciteit kan voorzien maar wat in de winter? Dan moet je evengoed nog beroep doen op het elektriciteitsnet …![]()
O ja, een thuisbatterij van 10 KWh kost gemiddeld 600 tot 850 euro per KWh, dus in totaal een goede 6.000 tot 8.500 euro.
In de stad moet je zorgen dat je boven oude mensen woont. Die hebben altijd koud en stoken continu. Gratis vloerverwarming. Nadeel, bij 30° stoken ze nog altijd
.
- VincentVega
- VIP member

Dan moet je weer voor airco zorgen en ook dat verbruikt elektriciteit
Moneyking schreef: ↑19 april 2026, 22:08 Zonnepanelen kosten geen fortuin hoor. De meeste mensen kunnen dat betalen.
En een beetje tot mijn eigen schaamte en wel dankzij idiotie van de Sossen en Freya VD bossche: ik heb in 2010 22 zonnepanelen gelegd : dit gaf een belastingsvermindering gedurende 2j, ik kreeg een premie van mijn gemeente, toen en tot 2030 krijg ik certificaten twv 350E voor elke 1000kw, en ook terugdraaiende teller al die jaren. Zo heb ik dus al meerdere duizenden E verdiend en uitgespaard (tot mijn schaamte, maar ik kan giften doen...
Had Slimme Freya toen ieder wie het wou gratis zonnepanelen gegeven, dan had ons land nog meerzonne-energie en ook de minderbegoeden konden er van genietn. En de eindbalans zou voor de staat goedkoper geweest zijn..het eind
Wat denk je van twee batterijen van samen 2500 euro of 250 euro /kWh?VincentVega schreef: ↑20 april 2026, 12:30Dat moet je aan Spaarplan vragen. Die heeft een goed geïsoleerde woning waardoor hij geen elektriciteit meer nodig heeft van het net (of toch niet als de zon genoeg schijntMoneyking schreef: ↑20 april 2026, 11:43
Wat is dat, een "goed geïsoleerde woning". Die EPC A fetish vind ik ferm overdreven. Sommige pipo's betalen 200k extra om dat label te behalen. Ik ken iemand die zijn jaren 80 woning naar B heeft gebracht door spouwmuurisolatie met schuim. Kostprijs is 1.500 euro.) met zijn 10 KWh aan batterijen en zijn 14 zonnepanelen.
O ja, een thuisbatterij van 10 KWh kost gemiddeld 600 tot 850 euro per KWh, dus in totaal een goede 6.000 tot 8.500 euro.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
- VincentVega
- VIP member

Neen, dankjewel. Geen DIY voor mij. Ik kies voor zekerheid in plaats van voor geknutsel. Ik kies voor nucleaire elektriciteit via het netSpaarplan schreef: ↑1 mei 2026, 12:00Wat denk je van twee batterijen van samen 2500 euro of 250 euro /kWh?VincentVega schreef: ↑20 april 2026, 12:30
Dat moet je aan Spaarplan vragen. Die heeft een goed geïsoleerde woning waardoor hij geen elektriciteit meer nodig heeft van het net (of toch niet als de zon genoeg schijnt) met zijn 10 KWh aan batterijen en zijn 14 zonnepanelen.
O ja, een thuisbatterij van 10 KWh kost gemiddeld 600 tot 850 euro per KWh, dus in totaal een goede 6.000 tot 8.500 euro.![]()