Balustrades privatief in basisakte – verzekering en aansprakelijkheid?
-
Mazinger999
- Newbie

- Contacteer:
Balustrades privatief in basisakte – verzekering en aansprakelijkheid?
In mijn appartementsgebouw zijn de balustrades volgens de basisakte privatief eigendom. Ik hoor echter van enkele mede-eigenaars dat dit niet echt gebruikelijk is, en dat een persoonlijke (familiale) verzekering in bepaalde gevallen mogelijk niet tussenkomt.
Bijvoorbeeld: stel dat er een stuk van een balustrade naar beneden valt en iemand verwondt. Mag ik ervan uitgaan dat mijn familiale verzekering dit soort schade dekt? Of is het inderdaad problematisch dat de balustrades als privatief worden beschouwd en zou dit voor aansprakelijkheid/verzekering tot issues kunnen leiden?
Ik hoor graag hoe dit normaal geregeld is en of iemand hier ervaring mee heeft.
Bijvoorbeeld: stel dat er een stuk van een balustrade naar beneden valt en iemand verwondt. Mag ik ervan uitgaan dat mijn familiale verzekering dit soort schade dekt? Of is het inderdaad problematisch dat de balustrades als privatief worden beschouwd en zou dit voor aansprakelijkheid/verzekering tot issues kunnen leiden?
Re: Balustrades privatief in basisakte – verzekering en aansprakelijkheid?
Veel kans dat het juridisch forum deze vraag beter kan beantwoorden.
Of vraag het gewoon aan je familiale en je brandverzekering die stormschade dekt.
Ongelukjes met versleten balustrades die gebreken vertoonden zullen, nooit gedekt zijn.
Of vraag het gewoon aan je familiale en je brandverzekering die stormschade dekt.
Ongelukjes met versleten balustrades die gebreken vertoonden zullen, nooit gedekt zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Gebruikelijk of niet, als in de basisakte staat dat ze privatief zijn, is het voor uw BA-verzekering.
In het andere geval voor de gemeenschappelijke blokpolis.
In het andere geval voor de gemeenschappelijke blokpolis.
Als ze privatief is de balustrade kan je er dus mee doen wat je wil, en is eenvormigheid van uitzicht niet van toepassing.Mazinger999 schreef: ↑1 mei 2026, 18:30
Werp dit maar eens op en zie welke reactie er op komt.
Estate Guru believer.
-
Mazinger999
- Newbie

- Contacteer:
Het enkele feit dat men exclusief eigenaar is van een goed, ontslaat niet van enige verplichting.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat is bvb ook het geval met de evt. verplichting om witte tule-gordijnen aan de straatramen te hangen. Die worden zelden gemeenschappelijk aangekocht en zeker nooit door de gemeenschap onderhouden, gereinigd of hersteld.
Idem voor zonnewering en horren.
Idem voor zonnewering en horren.