Vlaamse regering: asociaal beleid?
Vlaamse regering: asociaal beleid?
De septemberverklaring van de vlaamse regering volgt straks. Ben ik de enige die de reeds uitgelekte maatregelen nogal asociaal vind?
Akkoord, het is een (liberaal)-rechtse regering. Maar zelfs als je dat in rekening brengt doen bepaalde maatregelen mijn wenkbrauwen fronsen.
Een (poging tot) lijstje van de bizarste* maartegelen:
-dienstencheques worden niet duurder | terwijl de sector zelf, studies besteld door de overheid zelf daarvoor pleitte, de actuele jaarlijkse kostprijs voor overheid = 1400 miljoen
-jobbonus komt er wel, ondank de hoge extra kostprijs + 350 miljoen
-kinderbijslag 1% ipv 2% indexeren, terwijl de inflatie recent net aantrekt -
miljoen (-40 miljoen per indexering)
-onderwijs word gevraagd in te leveren - 100 miljoen
=> Je moet maar eens de pech hebben om een kind te zijn, uit de lagere klasse, van wie de ouders hun job verliezen. Dan word er op jou 3x bespaard. Maar je klasgenootje zijn rijkere ouders worden gelukkig niet minder gesubsidieerd voor hun poetshulp
*er zijn andere maatregelen zoals registratierechten (verlaging 1e woning + verhoging 2e woning), doelgroepkortingen,... die logisch/verdedigbaarder zijn.
ps: ik maak zelf gebruik van dienstencheques.
Akkoord, het is een (liberaal)-rechtse regering. Maar zelfs als je dat in rekening brengt doen bepaalde maatregelen mijn wenkbrauwen fronsen.
-dienstencheques worden niet duurder | terwijl de sector zelf, studies besteld door de overheid zelf daarvoor pleitte, de actuele jaarlijkse kostprijs voor overheid = 1400 miljoen
-kinderbijslag 1% ipv 2% indexeren, terwijl de inflatie recent net aantrekt -

=> Je moet maar eens de pech hebben om een kind te zijn, uit de lagere klasse, van wie de ouders hun job verliezen. Dan word er op jou 3x bespaard. Maar je klasgenootje zijn rijkere ouders worden gelukkig niet minder gesubsidieerd voor hun poetshulp

*er zijn andere maatregelen zoals registratierechten (verlaging 1e woning + verhoging 2e woning), doelgroepkortingen,... die logisch/verdedigbaarder zijn.
Re: Vlaamse regering: asociaal beleid?
Kun je toelichten wat je daar precies asociaal aan vindt? Ik dacht dat die jobbonus net voor de allerlaagste inkomens gunstig was?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is het niet zo dat de toeslagen bij de kinderbijslag, waaronder sociale toeslagen voor gezinnen met een laag inkomen, buiten schot blijven? Zijn niet enkel gezinnen met lage inkomens die kinderbijslag krijgen,
Het komt wel de laagste beroepsinkomsten tegoed maar:
-op zich zijn die al zo laag dat ze !relatief! weinig belast zijn
-zijn de uitkeringen nog lager - waarbij je die jobbonus dus net niet krijgt
-het is fiscale koterij -nu op vlaams niveau - die het kluwen nog erger maakt.
=> dit is dus iets wat je aanpakt in het algemeen. Actueel is dat op federaal niveau op de belastingdruk op lage inkomsten - ongeacht de oorsprong.
Je hebt deels gelijk: het is geen algemene asociale maatregel. Maar:
- wel tov de nog lagere uitkeringsinkomsten.
- wel als je de kostprijs daarvan vergelijkt met die van kindergeldbesparing
Sommige mensen gaan precies wel ver om toch maar iets (Vlaams) asociaal te noemen...Lirec schreef: ↑27 september 2021, 11:14 De septemberverklaring van de vlaamse regering volgt straks. Ben ik de enige die de reeds uitgelekte maatregelen nogal asociaal vind?
-kinderbijslag 1% ipv 2% indexeren, terwijl de inflatie recent net aantrekt -miljoen (-40 miljoen per indexering)
=> Je moet maar eens de pech hebben om een kind te zijn, uit de lagere klasse, van wie de ouders hun job verliezen. Dan word er op jou 3x bespaard. Maar je klasgenootje zijn rijkere ouders worden gelukkig niet minder gesubsidieerd voor hun poetshulp![]()
![]()
- Dienstencheques worden niet duurder: dus het is asociaal dat betaalbare huishoudhulp niet duurder wordt ? Dat die mensen hun job kunnen behouden net omdat het betaalbaar is ? Had je liever een verdubbeling van de prijs zodat 2/3 van de klanten afhaken ? Ik ben akkoord dat die mensen meer mogen verdienen, en dat kan op verschillende manier geregeld worden.
- Jobbonus: (extra) gratis geld voor de laagste lonen is asociaal ?
- Kinderbijslag: mag voor mijn part afgeschaft worden, dus zolang het bestaat lijkt me dit heel sociaal. Natuurlijk dan weer geklaag over de grootte van de indexering. Mijn loonsindexering in de privé was dit jaar 0.79%, dus 1% voor de kinderbijslag is zelfs hoger.
- Onderwijs: geen info over.
Ik vind het pas asociaal dat er letterlijk tientallen zoniet honderden zaken zijn waaraan belastingsgeld wordt gespendeerd, terwijl er op zowat alle vlak mensen niet voldoende geholpen worden. Dit geldt zowel Vlaams als federaal. Maar schrappen op die uitgaven, kost stemmen en/of je nog-beter-betaald plekje in Europa.
Het typisch Belgisch beleid wordt eigenlijk gewoon verder gezet. Geen grote besparingen, zoals idd het afschaffen van het kindergeld, maar wat klooien met een procentje meer hier en eentje minder daar. Hoeveel keer hebben ze de laatste 10 jaar nu al aan de onroerende voorheffing zitten prutsen? 

Ook asociaal de verhoging registratierechten voor 2de of 3de woning? Verlaging registratierechten voor 1ste woning?
De bedoeling is om mensen te stimuleren om juist af te geraken van een uitkering. Dat lijkt me niet asociaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheidsval
Hier speelt een persoonlijk probleem lijkt me, vecht dat uit buiten het forum aub
Sociaal kun je het niet noemen; maar wat verwacht je van deze rechtse --KNIP--? Miljarden uitgedeeld aan de bedrijven tijdens de corona en wat moeten de bedrijven nu terug doen? Niks, de kindjes gaan het betalen.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb dat systeem van de kinderbijslag nooit begrepen. Ik zit nog in het oude systeem. Mocht ik een jaar later papa zijn geworden dan zat ik in het nieuwe systeem met dubbel zoveel aan kindergeld per maand. Ook dat is een een beslissing geweest van de Vlaamse regering. Verdeel en heers. Geleerd van de Romeinen en nu toegepast door de nieuwe Vlaamse edellieden. Ik zou graag eens willen horen van NV-A gezinden wat hun bijdragen eigenlijk zijn waarvoor we dankbaar mogen zijn dat het niet langer een federale bevoegdheid is. Die 1 of 2% indexering zal het niet maken voor de kinderbijslag. Als dit trouwens is voor de nieuwe generatie dan vind ik dat deze al meer dan genoeg in het leven krijgen.
Laatst gewijzigd door robinvandyck op 27 september 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik hoop het

Mijn mening over een maatregel hangt niet af van het "soort" regering dat aan de macht is.
Kan je ook uitleggen waarom je elk van deze maatregelen asociaal vindt ?Lirec schreef: ↑27 september 2021, 11:14 Een (poging tot) lijstje van de bizarste* maartegelen:
-kinderbijslag 1% ipv 2% indexeren, terwijl de inflatie recent net aantrekt -miljoen (-40 miljoen per indexering)
Hier mijn "directe zonder verder na te denken" bedenkingen (en zonder dat ik expert ben in de materie):
- dienstencheques: zouden beter volledig afgeschaft worden, maar daarvoor moet eerst "zwart werk" uitgeroeid of onmogelijk gemaakt worden
- jobbonus: mag gerust afgeschaft worden wanneer het verschil tussen werken en niet-werken voldoende groot is
- kinderbijslag (1): mag omhoog voor het 1ste kind als het verlaagd wordt voor het 2de en nog meer verlaagd wordt voor het 3de kind en afgeschaft wordt vanaf het 4de kind
- kinderbijslag (2): mag zelfs verlaagd worden voor het 1ste kind en nog meer verlaagd worden voor het 2de en 3de kind en afgeschaft wordt vanaf het 4de kind, om daarmee meer rechtstreeks te investeren in die kinderen ipv via de ouders
Er zijn wel meer dingen waar je pech kan hebben.
Maar om op dit concreet voorbeeld in te gaan: dat kind zal dan misschien *wel meer door "de maatschappij"* ondersteund worden ipv *niet door de ouders*, los van het kindergeld dat *de ouders* ontvangen, niet het kind ...
Maar die dingen zijn dan gewoon een voetnoot ?
Doet weinig terzake in een debat n.m.i.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 september 2021, 21:46, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat begrijp je daar niet aan ?robinvandyck schreef: ↑27 september 2021, 20:53 Ik heb dat systeem van de kinderbijslag nooit begrepen.
Hoe ik dat zie: de "maatschappij" in zijn geheel draagt bij in de kosten van kinderen, zodat niet enkel de ouders voor die kosten moeten opdraaien.
Ik wil dat gerust jammer vinden voor jou, maar jouw persoonlijke situatie is voor de rest niet echt interessant in een debat.robinvandyck schreef: ↑27 september 2021, 20:53 Ik zit nog in het oude systeem. Mocht ik een jaar later papa zijn geworden dan zat ik in het nieuwe systeem met dubbel zoveel aan kindergeld per maand.
Waarmee je wat wil zeggen ?robinvandyck schreef: ↑27 september 2021, 20:53 Ook dat is een een beslissing geweest van de Vlaamse regering. Verdeel en heers. Geleerd van de Romeinen en nu toegepast door de nieuwe Vlaamse edellieden.
Waarom enkel van "N-VA gezinden" ? Wat maakt dat uit ?robinvandyck schreef: ↑27 september 2021, 20:53 Ik zou graag eens willen horen van NV-A gezinden wat hun bijdragen eigenlijk zijn waarvoor we dankbaar mogen zijn dat het niet langer een federale bevoegdheid is.
Gelukkig mag ik (denk ik toch) reageren op een post op dit forum, los van mijn politieke of andere voorkeur

Dat lijkt mij ook. Waar het om gaat is waar we naartoe evolueren of willen evolueren.robinvandyck schreef: ↑27 september 2021, 20:53 Die 1 of 2% indexering zal het niet maken voor de kinderbijslag.
Daarbij is het n.m.i. wel nodig om een bepaalde maatregel niet op zichzelf te zien, maar in een geheel.
Ik wil bij deze graag mijn bewondering uitdrukken voor de creativiteit van de anti-NVA'ers. Zelfs een verdubbeling van het kindergeld (blijkbaar, heb ik niet gecheckt) kan worden voorgesteld als iets extreem negatief, met een duidelijk negatieve politieke agenda achter. Wow.robinvandyck schreef: ↑27 september 2021, 20:53 Mocht ik een jaar later papa zijn geworden dan zat ik in het nieuwe systeem met dubbel zoveel aan kindergeld per maand. Ook dat is een een beslissing geweest van de Vlaamse regering. Verdeel en heers. Geleerd van de Romeinen en nu toegepast door de nieuwe Vlaamse edellieden.
Alles laten betalen door "de rijken" is uiteraard niet verdeel en heers, toch ?
Wat mij betreft: geen kindergeld en echt gratis onderwijs!