Vlaamse woonbonus bij aankoop tweede woning?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Vlaamse woonbonus bij aankoop tweede woning?
Gegroet,
Sinds 2008 bezit ik een enige en eigen woning die ik financierde met een hypothecair krediet dat ik afsloot in 2008. Hiervoor heb ik recht op de Vlaamse woonbonus en kreeg ik de eerste 10 jaar ook de verhoging. Dit jaar wil ik graag samen met mijn vriendin een woning aankopen. Ik zou graag mijn eigen woning behouden met het oog op verhuur. Wat heeft dit allemaal voor gevolgen op fiscaal vlak? Blijf ik de Vlaamse woonbonus voor de eerste woning behouden? Heb ik voor de tweede woning recht op de federale 'woonbonus'? Of sluit het ene het andere uit?
Sinds 2008 bezit ik een enige en eigen woning die ik financierde met een hypothecair krediet dat ik afsloot in 2008. Hiervoor heb ik recht op de Vlaamse woonbonus en kreeg ik de eerste 10 jaar ook de verhoging. Dit jaar wil ik graag samen met mijn vriendin een woning aankopen. Ik zou graag mijn eigen woning behouden met het oog op verhuur. Wat heeft dit allemaal voor gevolgen op fiscaal vlak? Blijf ik de Vlaamse woonbonus voor de eerste woning behouden? Heb ik voor de tweede woning recht op de federale 'woonbonus'? Of sluit het ene het andere uit?
Re: Vlaamse woonbonus bij aankoop tweede woning?
Afspraak maken bij een notaris en deze vraag voorleggen simpel en gratis + correcte info.ThomasDeeVee schreef: ↑26 juni 2020, 21:26 Gegroet,
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
m.i. is dat geen verplichte kennis voor de notaris
Wat hieronder gezegd wordt.
Ik had het verkeerd op, dacht dat je niet zelf in de nieuwe woning zou wonen...
Ik had het verkeerd op, dacht dat je niet zelf in de nieuwe woning zou wonen...

Laatst gewijzigd door TNTim op 27 juni 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Neen in deze situatie verliest u de woonbonus volledig voor uw eerste woning en uw tweede woning kan u ook niet fiscaal inbrengen. Uw eerste woning is niet meer uw enige en ook niet meer uw eigen woning. U verkrijgt enkel de federale woonbonus federale LT-sparen voor uw eerste woning, zie de brochure "Wegwijs in de Vlaamse personenbelasting voor uw vastgoed 2020" van maart 2020. Voor uw nieuwe woning, is uw eigen woning, verkrijgt u geen belastingvoordeel meer voor leningen vanaf 2020. Uw vriendin verkrijgt ook geen belastingvoordeel.ThomasDeeVee schreef: ↑26 juni 2020, 21:26 Gegroet,
Opm: Voor de Vlaamse belastingadministratie is uw eigen woning de woning waarin jezelf woont, wat u uw eigen woning noemt is voor hen uw eigendom. Uw tweede woning bezit u voor hen in mede-eigendom met uw vriendin.
Ja, als u het als volgt aanpakt. U gaat samenwonen met uw vriendin in uw oude woning ( = uw eigendom) en verhuurd de nieuwe woning. U blijft van de verminderde woonbonus (= basisbedrag) genieten omdat u er nog steeds woont. Daarnaast kan u uw afbetalingen voor uw gedeelte van de tweede woning ( = mede-eigendom) bij federale LT-sparen inbrengen omdat u die verhuurd. Uw vriendin verkrijgt nog steeds geen belastingvoordeel voor haar deel in de tweede woning.
Er is nog een derde mogelijkheid waarin u uw woonbonus behoudt en toch in de nieuwe woning woont maar dan moet u sociale omstandigheden kunnen aantonen, wat niet zo eenvoudig is als u nog geen kinderen hebt.
Ëdit: federale langetermijnsparen dankzij TNTim
Laatst gewijzigd door Tycoon op 27 juni 2020, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Aanvulling op Tycoon:
Eerste woning die verhuurd wordt, zal nog fiscaal voordeel geven.
Niet meer onder de Vlaamse of federale woonbonus, maar onder fiscaal langetermijnsparen.
Eerste woning die verhuurd wordt, zal nog fiscaal voordeel geven.
Niet meer onder de Vlaamse of federale woonbonus, maar onder fiscaal langetermijnsparen.
Een uitbreiding op de vraag van TNTim;
De afbetaling van eerste woning die ik wil verhuren gaat naar stelsel langetermijnsparen.
Ik wil een tweede woning kopen die ik zelf ga bewonen, onder welke registratierecht zal ik dan vallen? 6 of 10 procent?
De afbetaling van eerste woning die ik wil verhuren gaat naar stelsel langetermijnsparen.
Ik wil een tweede woning kopen die ik zelf ga bewonen, onder welke registratierecht zal ik dan vallen? 6 of 10 procent?
In Vlaanderen zal u 10% verkooprecht betalen. U heeft al een woning daarom is de vermindering naar 6% verkooprecht niet van toepassing.