Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Vlaming in Brussel

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
82 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
centiem
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer centiem
Verstuur privébericht

Vlaming in Brussel

• Citeer

Bericht door centiem » 10 maart 2021, 08:48

Bruzz:
https://www.bruzz.be/gezondheid/opnieuw ... erode-2021
"De politie is dinsdagmiddag tussengekomen bij een discussie tussen een Nederlandstalige man en het personeel van testdorp Merode in Etterbeek. De man wenste in het Nederlands geholpen te worden, maar niemand van de stewards kon daarvoor zorgen. Toen de man voet bij stuk hield, belde het personeel de politie."

Als je in het 'tweetalige' Brussel Nederlands wil spreken dan haalt men er de politie bij en wordt je beschuldigd van racisme.
Benieuwd of onze Vlaamse politici en onze Vlaamse media dit oppikken...

Niemand ligt hier nog wakker van het verdwijnen van het Nederlands en de gedwongen assimilatie van de Vlamingen in Brussel.

amturingas
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

Re: Vlaming in Brussel

• Citeer

Bericht door amturingas » 10 maart 2021, 09:29

centiem schreef: ↑10 maart 2021, 08:48 Bruzz:
https://www.bruzz.be/gezondheid/opnieuw ... erode-2021
"De politie is dinsdagmiddag tussengekomen bij een discussie tussen een Nederlandstalige man en het personeel van testdorp Merode in Etterbeek. De man wenste in het Nederlands geholpen te worden, maar niemand van de stewards kon daarvoor zorgen. Toen de man voet bij stuk hield, belde het personeel de politie."

Als je in het 'tweetalige' Brussel Nederlands wil spreken dan haalt men er de politie bij en wordt je beschuldigd van racisme.
Benieuwd of onze Vlaamse politici en onze Vlaamse media dit oppikken...

Niemand ligt hier nog wakker van het verdwijnen van het Nederlands en de gedwongen assimilatie van de Vlamingen in Brussel.
Waarmee de Vlaming nog maar eens zijn onverdraagzaamheid heeft bewezen, zijn arrogantie, zijn misprijzen voor alles wat niet wit-Vlaams is.

De mensen in het testcentrum zijn vrijwilligers. Daar de koppige onverdraagzame ezel uithangen, tja.

Ik hoop inderdaad dat de Vlaamse politici hierop springen om de arrogante, irritante, onverdraagzame Vlaming wat redelijkheid bij te brengen.

Waarschijnlijk ben je zelf nog nooit van zijn leven in Brussel geweest ...

Of heb je alles van horen zeggen van 50 jaar geleden toen het inderdaad anders was.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 10 maart 2021, 09:34

Ik heb jaren in Brussel gewoond. Dit verbaast mij niets.
In Zaventem zullen er wel zijn die Nederlands praten, maar let op, zeker niet iedereen daar in het testcentrum.

Als ik vroeger in Kraainem ging winkelen spraken ze me in het Frans aan als ik dan Nederlands bleef praten schakelden ze soms over naar het Duits.
Kraainem = Vlaanderen.

Maarja als je dan iets zegt dan ben je een racist dus, zover is het in Vlaanderen dus gekomen. Voor de politie, voor fora, voor iedereen, behalve voor het Vlaams Belang, dat weer eens wat stemmers bijkrijgt door deze berichten.
Binnenkort iedereen verbaast als ze richting de 40 procent gaan, hoe ze het toch komen. Tja...

centiem
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer centiem
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centiem » 10 maart 2021, 09:45

amturingas schreef: ↑10 maart 2021, 09:29
centiem schreef: ↑10 maart 2021, 08:48
Waarmee de Vlaming nog maar eens zijn onverdraagzaamheid heeft bewezen, zijn arrogantie, zijn misprijzen voor alles wat niet wit-Vlaams is.

De mensen in het testcentrum zijn vrijwilligers. Daar de koppige onverdraagzame ezel uithangen, tja.

Ik hoop inderdaad dat de Vlaamse politici hierop springen om de arrogante, irritante, onverdraagzame Vlaming wat redelijkheid bij te brengen.

Of heb je alles van horen zeggen van 50 jaar geleden toen het inderdaad anders was.
Quod erat demonstrandum :D

SparSpaar
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door SparSpaar » 10 maart 2021, 09:49

centiem schreef: ↑10 maart 2021, 09:45
amturingas schreef: ↑10 maart 2021, 09:29

Quod erat demonstrandum :D
Centiem, antwoord toch niet op die man ! Hij is ziek ! Plaats hem op je negeerlijst.

dreaZ
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer dreaZ
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dreaZ » 10 maart 2021, 09:57

Bij de bakker in een Vlaams-Brabantse gemeente, grens provincie Antwerpen ... een oudere man die hardnekkig Frans praat, er kan zelfs geen "ja" of "nee af, 't zijn de anderen die zich moeten aanpassen -en de winkeljuffrouw antwoordt in het Nederlands, traag en met enige empathie ("dit?" "dat?") maar in het Nederlands.
Nadien feliciteer ik haar daarmee en ze zegt: ik ken hem; hij woont al 30 jaar hier. Tegen zijn vrouw praat hij vlot Nederlands, maar met ons alleen Frans.

Ayhrual
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Ayhrual
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ayhrual » 10 maart 2021, 10:00

Jarenlang gewoond in Brussel. 4 verhuizingen meegemaakt van Brussel centrum naar Schaerbeek dan naar Etterbeek dan naar Elsene. 4 maals ben ik bij de lokale gemeente geweest om mij in orde te brengen. 4 maals de papieren in het VL ingevuld en duidelijk getoond dat ik vlaming was. 4 maals heb ik de papieren teruggekregen in het frans. Was dus ingeschreven als franstallig in Brussel. Ze kunnen achteraf dus gemakkelijk beweren dat er niet veel vlamingen zijn in Brussel .....

evita
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer evita
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door evita » 10 maart 2021, 10:04

Etterbeek behoort tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en behoort dus tot het officieel tweetalig deel van België.
Een officiële gebeurtenis zoals een vaccinatie moet dan toch tweetalig kunnen verlopen, niet?

Dixit
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Dixit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dixit » 10 maart 2021, 10:12

Pijnlijk verhaal.

Als het gaat over gezondheidszorg, dan wil je inderdaad zeker in je eigen taal worden geholpen.

Aan de andere kant lijkt het, dat 'Wim' wel precies en doelbewust een paar ongeletterde Gemeenschapswachten te pakken had. Dan kan je op je kop gaan staan - die spreken geen Nederlands. En ook hun Frans is nogal dubieus.

Als die politie-inspecteurs dan toch ter plaatse waren: hadden die niet even als tolk kunnen optreden en Wim bij de daadwerkelijke verpleegster afleveren ?

amturingas
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door amturingas » 10 maart 2021, 10:15

evita schreef: ↑10 maart 2021, 10:04 Etterbeek behoort tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en behoort dus tot het officieel tweetalig deel van België.
Een officiële gebeurtenis zoals een vaccinatie moet dan toch tweetalig kunnen verlopen, niet?
Klopt. Maar wat is belangrijker: het principiële recht van de Vlaming, of geholpen worden?

De centra worden voor een groot deel bemand door vrijwilligers. Ga je enkel tweetalige vrijwilligers toelaten?

Als Vlamingen ook vrijwilliger zouden zijn, dan ben ik niet zeker dat ze beter Frans zouden kunnen, gezien het niveau van de Franse taal bij de Vlamingen de laatste jaren.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 10 maart 2021, 10:22

Dixit schreef: ↑10 maart 2021, 10:12 Als die politie-inspecteurs dan toch ter plaatse waren: hadden die niet even als tolk kunnen optreden en Wim bij de daadwerkelijke verpleegster afleveren ?
Niettegenstaande politie-inspecteurs in Brussel geacht worden tweetalig te zijn en er zelfs een premie voor krijgen indien geslaagd voor het Selor examen is het bij deze diensten ook zeer triestig gesteld met de kennis van het Nederlands.
Ik moet regelmatig eens telefonisch contact opnemen met een politiedienst in Brussel. Vrijwel altijd wordt de telefoon opgenomen in het Frans. Als je dan vraagt naar een Nederlandstalig lid moeten ze minutenlang op zoek om dan dikwijls terug te komen met de melding dat de enige persoon die Nederlands spreekt net het bureel uit is :D .
Ik kan dan twee dingen doen. Zelf Frans gaan spreken of de telefoon dichtgooien. Indien ik kies voor de laatste optie dan heb ik geen antwoord op mijn vraag.
Laatst gewijzigd door anonymous op 10 maart 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 10 maart 2021, 10:33

Enkele 'anekdotes' uit mijn tijd in Brussel.

Ik ga mij aanmelden aan het loket om mij in te schrijven. 'de vrouw die Nederlands praat werkt nooit op woensdag'. Geen probleem, ik pas mij wel wat aan. Dan komt het tot een discussie over mijn wagen, die op naam ouders staat inzake verzekering enzo, ze willen geen parkeerkaart geven. Half uurtje inpraten op bediende dat ik contact genomen had maar dat men mij niet verstond en mij dit nooit verklaard heeft. Volledig in orde gekomen.

Ik kreeg elke 3 maanden een boekje over de gemeente, volledig in het Frans.

De Nederlandstalige bieb was een containertje ergens verscholen in een bos. de Franstalige bieb was een gebouw gelijke het SMAK, maar dan wat kleiner. Ik ging daar altijd studeren, was wel leuk + de man die er werkte sprak Nederlands en kwam vaak zijn Nederlands wat oefenen :D

Ik krijg in Etterbeek een parkeerboete van 40,00 euro omdat ik daar maar een half uur mocht staan en er langer stond. Mailtje naar parkeerbedrijf met een uitleg van 2 a4'tjes dat ik wel degelijk een parkeerkaart heb (van een andere gemeente maar dat zei ik niet) en een hoop gezver. Kreeg een mail terug: 'Ok'. Nooit nog iets van vernomen.

Dan lees ik dat er een bewoner in Brussel tegengehouden wordt, positief blaast, bijna 2 promille. Hij tekent PV en alles wat je wil in het Frans. Dag erop staat hij met zijn advocaat voor de rechter, PV in het Frans, maar hij is eigenlijk Nederlandstalig. Procedurefout, rechten van de verdediging en bla bla, hij gaat vrijuit.
Zalig toch!

Dan hoor ik een verhaal op de radio van een Franstalig in Overijse. Ze kan daar geen sociale woning krijgen wegens Franstalig, maar haar ex woont daar en de kinderen gaan daar naar school. Ze krijgt een woning in Waals-Brabant, maar daar kunnen haar kinderen niet naar school gaan. Hoederecht gaat naar de ex.

Er loopt vanalles mis in Brussel en het is leuk om propaganda te verspreiden met 'tussen Vlaanderen en Wallonië ligt Brussel', maar de politici doen 3x niets eraan. Wat op tv komen lullen over een politieactie die eens gelukt is en zwaar door de mand vallen omdat ze eigenlijk de juiste cijfers niet gecommuniceerd hebben aan de minister, dat dan weer wel.

evita
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer evita
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door evita » 10 maart 2021, 10:35

amturingas schreef: ↑10 maart 2021, 10:15
evita schreef: ↑10 maart 2021, 10:04 Etterbeek behoort tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en behoort dus tot het officieel tweetalig deel van België.
Klopt. Maar wat is belangrijker: het principiële recht van de Vlaming, of geholpen worden?

De centra worden voor een groot deel bemand door vrijwilligers. Ga je enkel tweetalige vrijwilligers toelaten?

Als Vlamingen ook vrijwilliger zouden zijn, dan ben ik niet zeker dat ze beter Frans zouden kunnen, gezien het niveau van de Franse taal bij de Vlamingen de laatste jaren.
Ik heb respect voor mensen die de moed hebben in soms moeilijke omstandigheden op te komen voor hun rechten.
Ik word dan boos, wanneer zulke mensen worden bestempeld als arrogant/onverdraagzaam!

amturingas
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door amturingas » 10 maart 2021, 11:07

evita schreef: ↑10 maart 2021, 10:35
amturingas schreef: ↑10 maart 2021, 10:15

Ik heb respect voor mensen die de moed hebben in soms moeilijke omstandigheden op te komen voor hun rechten.
Ik word dan boos, wanneer zulke mensen worden bestempeld als arrogant/onverdraagzaam!
Die 'Wim' die de "moed heeft om ..." bestaat niet. Hij is niet echt. Hij is fictief.

Bruzz.be wil een bepaald probleem aankaarten, en verzint een verhaaltje om de situatie concreet te maken, en fleurt het op met details.

Het resultaat is dat de lezer zeer verontwaardigd is, niet over de situatie die bruzz.be wil aankaarten, maar over die arme 'Wim'.

Ardennois
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Ardennois
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ardennois » 10 maart 2021, 11:22

Vrees dat het hopeloos is om de meeste Walen tweetalig te maken. Een minderheid doet inspanningen, maar de meerderheid wil gewoon geen Nederlands leren, het interesseert hun gewoon niet.
Wat onze tweetalige kinderen hier in de basisschool meemaken qua Nederlands is onvoorstelbaar. Beeld je eens in dat je als lerares door een 10-jarig kind verbeterd wordt ;D . Ik zou als leerkracht doodbeschaamd zijn want je hebt toch enige beroepseer mag ik aannemen?
Het ergste is nog dat ze de kinderen echt moedwillig foute uitspraak aanleren.
De lerares: "twientiek"
mijn zoon: "het is twintig"
De lerares: "ik weet het, maar dat is té moeilijk voor de andere kinderen, dus twientiek is correct" :o
Het begint al met het woordje "iek" ipv "ik". Hoe wil je dan dat die kinderen correct Nederlands leren en zich verstaanbaar kunnen uitdrukken als het al van aan de basis verkloot wordt?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

82 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy