VOF of eenmanszaak: zelfstandige in bijberoep
VOF of eenmanszaak: zelfstandige in bijberoep
Ik ben momenteel zelfstandige in bijberoep (eenmanszaak)
Ik verdien jaarlijks minder dan 25 000 euro, en ben dus niet BTW-plichtig.
Ik hou 1500 euro winst over, zodat ik vrij ben van sociale bijdragen.
Mijn vraag: welke voordelen én nadelen heb ik als ik overschakel naar een VOF (vennootschap onder firma)?
Ik maak nu namelijk absurde kosten en zou graag meer winst overhouden...
Of is het een optie om gewoon meer sociale bijdrage te betalen en dus zo meer winst over te houden?
Natuurlijk telt alles mee in mijn personenbelasting. Geldt dit ook voor VOF?
Ik verdien jaarlijks minder dan 25 000 euro, en ben dus niet BTW-plichtig.
Ik hou 1500 euro winst over, zodat ik vrij ben van sociale bijdragen.
Mijn vraag: welke voordelen én nadelen heb ik als ik overschakel naar een VOF (vennootschap onder firma)?
Ik maak nu namelijk absurde kosten en zou graag meer winst overhouden...
Of is het een optie om gewoon meer sociale bijdrage te betalen en dus zo meer winst over te houden?
Natuurlijk telt alles mee in mijn personenbelasting. Geldt dit ook voor VOF?
Re: VOF of eenmanszaak: zelfstandige in bijberoep
Winst (dus voor absurde kosten) is belastbaar aan 20 of 25% in een vennootschap. Dan om er een dividend uit te halen betaal je 15% (wanneer je aandelen minstens 4j in bezit hebt).
Dus worst case: 100 EUR winst - 25% VB = 75 EUR - 30% RV = 52.5 EUR netto.
Boekhouder kost ook wat, voor een simpele VOF waarschijnlijk vergelijkbaar met eenmanszaak. Na 3 jaar is er ook vennootschapsbijdrage te betalen (extra taks, steeds 347,5 EUR/jaar)
Dus worst case: 100 EUR winst - 25% VB = 75 EUR - 30% RV = 52.5 EUR netto.
Boekhouder kost ook wat, voor een simpele VOF waarschijnlijk vergelijkbaar met eenmanszaak. Na 3 jaar is er ook vennootschapsbijdrage te betalen (extra taks, steeds 347,5 EUR/jaar)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox