voorschot op kantoorrekening van notaris.
voorschot op kantoorrekening van notaris.
Wie weet het???
Bij aankoop van onroerend goed is het gebruikelijk dat er een voorschot wordt betaald.
Nu verkoper en koper hebben elk hun eigen notaris.
vraag : Bij welke notaris moet het voorschot gestort worden
1/ Notaris van de verkoper
2/ Notaris van de koper.
Bij aankoop van onroerend goed is het gebruikelijk dat er een voorschot wordt betaald.
Nu verkoper en koper hebben elk hun eigen notaris.
vraag : Bij welke notaris moet het voorschot gestort worden
1/ Notaris van de verkoper
2/ Notaris van de koper.
Re: voorschot op kantoorrekening van notaris.
Het is beter een waarborg dan een voorschot te betalen
( overigens heeft dat het voordeel dat de koper gratis is verzekerd tegen brand, tot het verlijden van de akte , als het aan een notaris, ipv aan de tegenpartijd wordt betaald )
https://www.habitos.be/nl/kopen-huren/w ... schot-1979
Antwoord : aan de eigen notaris betalen, als het fout is dan is het zijn probleem om het op te lossen
Je kan best de eigen notaris met het antwoord opzadelen
( overigens heeft dat het voordeel dat de koper gratis is verzekerd tegen brand, tot het verlijden van de akte , als het aan een notaris, ipv aan de tegenpartijd wordt betaald )
Antwoord : aan de eigen notaris betalen, als het fout is dan is het zijn probleem om het op te lossen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ik heb steeds een voorschot van 10% aan mijn eigen notaris betaald.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Liefst eigen notaris
Zelf ook eens bij de notaris van de andere partij betaald. Maar alleen om omstandigheden.
Zelf ook eens bij de notaris van de andere partij betaald. Maar alleen om omstandigheden.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
mercie Paul voor de Tippaul schreef: ↑2 juli 2020, 06:53 Het is beter een waarborg dan een voorschot te betalen
Volgens vraag 58 op notaris.be is het afhankelijk of het een openbare of onderhandse verkoop is.
Bij een openbare verkoop is enkel de notaris van de verkopers bevoegd en betaal je het voorschot aan hem.
Bij de onderhandse verkoop zijn beide notarissen samen bevoegd en mag je kiezen. Meestal is dat je eigen notaris.
Toen ik mijn huis 16 jaar geleden onderhands kocht werd dat netjes tussen beide notarissen verdeeld:
a) compromis en voorschot bij notaris van de verkopers
b) verkoopakte en saldo bij mijn notaris.
Bij een openbare verkoop is enkel de notaris van de verkopers bevoegd en betaal je het voorschot aan hem.
Bij de onderhandse verkoop zijn beide notarissen samen bevoegd en mag je kiezen. Meestal is dat je eigen notaris.
Toen ik mijn huis 16 jaar geleden onderhands kocht werd dat netjes tussen beide notarissen verdeeld:
Ja ,maar ik volg de tip van Paul, geen voorschot ,maar waarborg, heb het nagevraagd aan mijn notaris.Tycoon schreef: ↑2 juli 2020, 09:45 Volgens vraag 58 op notaris.be is het afhankelijk of het een openbare of onderhandse verkoop is.
Voorschot wordt uitgekeerd aan de verkoper, waarborg bijft op de rekening staan bij de notaris tot akte + verzekering.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
^Absoluut. Zo staat het ook in mijn compromis: "Dit bedrag geldt als waarborg voor de goede uitvoering van de verbintenissen van de koper. Partijen zijn evenwel overeengekomen dat dit bedrag mag worden aangerekend op de prijs, en dus geldt als voorschot vanwege de koper, voor zover en op het ogenblik waarop de authentieke akte vaststellende de verkoop wordt verleden"
Zo blijft het bedrag op derdenrekening tot de akte verleden wordt. Zeer goede tip van Paul en terecht dat Ludo het zo in de compromis laat opnemen.
Zo blijft het bedrag op derdenrekening tot de akte verleden wordt. Zeer goede tip van Paul en terecht dat Ludo het zo in de compromis laat opnemen.
Interesant. ik ga dat nog eens vragen wanneer ik mogelijks nog eens een transactie uitvoer.
Bij mij noemde de notaris dat een "voorschot". Ik heb dat hier nog eens opgezocht in mijn mails. Er werd nooit iets uitgekeerd aan de verkoper, tot ondertekening van akte en de overdracht van de eigendom.
Je kan ook zeker aan de notaris een raming van de kosten vragen.