Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Voorstel bankier mbt spaargeld

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Ranter the 2nd
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Ranter the 2nd
Verstuur privébericht

Voorstel bankier mbt spaargeld

• Citeer

Bericht door Ranter the 2nd » 28 december 2013, 11:22

Enkel dagen terug was ik bij mijn bank voor enkele zaken.
Aangezien we ondertussen de meeste "grote" kosten dit jaar achter de rug hebben en we in principe de komende jaren er geen voorzien, vroeg ik hem wat een "relatief veilig" alternatief zo zijn voor het tradionele spaarboekje.
Megawinst wil ik niet, enkel "iets" dat meer opbrengt dan een spaarboekje. Bij noodzaak zou we willen eraan kunnen.

Van aandelen en dergelijke ken ik helaas niks en wil me er niet aan wagen als jong koppel met kleine kinderen.
Vandaar ik louter en allen kan afgaan op mijn bankier.

Situatie : ca 25 à 30k dat we willen behouden op een spaarboekje (zoals de belg het wilt...in het geval dat :) )
ca 25k, 30k à 35k dat we op langere termijn zouden kunnen missen...

Hij deed enkele voorstellen (met deze zaken in gedachte : relatief veilig, bij noodzaak er ev een deel van kunnen over beschikken) :

-Lening deels vervroegd terugbetalen omwille van de financiële voordelen vond hij geen goeie optie
-Credisecure van credimo - Tak 21
-Ergo-life - Tak 21
-Variant van ergo-life : combinatie van tak 21 en tak 23 (fondsen), waarin maandelijks kan worden gestort
-Deposit - life van credimo, wat een soort gegarandeerde "spaarrekening" zou zijn als ik heb begrepen, tak 26

Zoals eerder aangegeven, ken ik er allemaal bijzonder weinig van.
Graag even jullie mening, alternatieven of voorstellen.

Alvast bedankt

Fredje_76
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Fredje_76
Verstuur privébericht

Re: Voorstel bankier mbt spaargeld

• Citeer

Bericht door Fredje_76 » 28 december 2013, 11:38

Ranter the 2nd schreef:-Lening deels vervroegd terugbetalen omwille van de financiële voordelen vond hij geen goeie optie
Is een mogelijkheid...
Ranter the 2nd schreef:-Credisecure van credimo - Tak 21
Je geld staat voor minstens 8 jaar vast, anders kosten bij uittreden...
Ranter the 2nd schreef:-Ergo-life - Tak 21
-Variant van ergo-life : combinatie van tak 21 en tak 23 (fondsen), waarin maandelijks kan worden gestort
Ergo = uw geld kwijt, dus afblijven. Geldt voor alle tak 23-producten als je 100% zeker wil zijn van een minimum aan opbrengst.

Kijk nog maar wat rond op dit forum en vertrouw niet teveel op je bankier. Die denken alleen maar aan hun eigen zakken te vullen ;)

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Yakamoz84
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door Yakamoz84 » 28 december 2013, 11:44

Voorstellen van bankiers kritisch benaderen... ik zit nooit in pensioensparen etc; de overheid kan altijd de doelpalen verplaatsen tijdens de wedstrijd (cfr. zonnepanelen = het meest bekende voorbeeld ma er zijn er nog). Maar zeker afblijven van ERGO.

Ik ben een economist van achtergrond en ik kijk altijd naar de feiten...ik heb eens een simulatie in excel gemaakt: pensioensparen 35 jaar of je geld in spaarboekje + obligatie. Je hebt op het einde van de rit 2% - 10% meer (naargelang de rente die je krijgt maar netto zijn de rentes dicht bij elkaar als je kijkt wat je aan vadertje staat moet afgeven bij pensioensparen op het einde en de allerhande kosten van de verzekeraars). Flexibel is spaarboekje + een deel in obligaties met goede opbrengst (check oblis). Met pensioensparen heb je risico wat je niet kan controleren... het andere is je eigen keuze. Veel succes.

Inmaken
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door Inmaken » 28 december 2013, 11:44

Ik blijf het raar vinden hoe "je lening vroegtijdig afbetalen" als iets negatief wordt gezien. Op dit forum zijn er een aantal topics over dit onderwerp waarbij een zeer groot deel van de antwoorden negatief is, meestal onder het motto "fiscaal voordeel".

Wil je een voordeel horen? Een voordeel is je maandelijkse vaste kost verminderen met 1000€ (of whatever je bedrag), minder gaan werken, minder in de file staan, tijd om je kinderen van school te halen en het allemaal wat kalmer aan doen.

Volgens mij zenden tv zenders subliminale boodschappen uit waardoor de meerderheid rondloopt als zombies die "schulden" ipv "brains" mompelen.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 28 december 2013, 12:21

Helemaal mee eens. Op dit forum wordt een lening aangaan voorgesteld als een manier om rijk te worden. In mijn ogen betekent geen schulden hebben: vrijheid, zekerheid en gemoedsrust.

Ikke1974
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ikke1974
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ikke1974 » 28 december 2013, 12:54

Is het altijd interessant om je lening vervroegd af te betalen? Wij moeten nog 4 jaar afbetalen en betalen 420 EUR. Ik heb al berekend dat we nu meer terugkrijgen van de belastingen dan de intresten ie we betalen.

Onze bankier is nogal voor tak 21, maar is wel voor 8 jaar hè want er zijn altijd uitstapkosten en als je vervroegt uitstapt moet je roerende voorheffing betalen op de opbrengst en de overheid rekent dat je opbrengst 4 procent is.

anonymous6

• Citeer

Bericht door anonymous6 » 28 december 2013, 13:16

Ranter the 2nd schreef:
Van aandelen en dergelijke ken ik helaas niks en wil me er niet aan wagen als jong koppel met kleine kinderen.
Met alle respect, maar dan ga je blijven rommelen in de marge (qua rendementen).
Ik pretendeer bijlange niet alles van elk bedrijf te kennen, maar op internet vind je massa's gratis informatie over alle aandelen en obligaties en fondsen.

Daarnet had ik m'n online banking openstaan. Hieronder de cijfers van mijn portefeuille dit jaar:
- de beste prestatie: Ageas: +40% sinds begin dit jaar. (nog zonder div.rendement)
- de slechtste prestatie: Carmignac Sécurité: +2,43% sinds begin dit jaar.

En dan heb ik dus al ferm grote kuis gehouden in m'n portefeuille omdat ik "hoogtevrees" kreeg, en alleen een paar grote namen overgehouden (en RTL bijgekocht; gekocht rond de 80 EUR 2 maand geleden, en nu al 94 EUr waard = 17.5% op 2 maand).

Ik zou zeggen: informeer u over aandelen, wacht tot er nog eens een correctie van 15 à 20% komt, en stap dan in aandelen.

Nakal
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Nakal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nakal » 28 december 2013, 13:44

Ranter the 2nd schreef: Megawinst wil ik niet, enkel "iets" dat meer opbrengt dan een spaarboekje. Bij noodzaak zou we willen eraan kunnen.

Alvast bedankt
Dus aandelen voorstellen aan ts is geen optie. Voor aandelen moet je het geld kunnen missen voor een lange tijd. Dat ts zich informeert op het internet is wel goed. Ik bezit ook aandelen, en ja als je enkel het laatste jaar bekijkt staan ze ongeveer allemaal groen. Maar als ik bekijk van aankoopdatum tot nu kom ik tot een andere vaststelling. Niet elk jaar is een goed beursjaar.

Sara
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Sara
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sara » 28 december 2013, 14:19

Ikke1974 schreef:Onze bankier is nogal voor tak 21, maar is wel voor 8 jaar hè want er zijn altijd uitstapkosten en als je vervroegt uitstapt moet je roerende voorheffing betalen op de opbrengst en de overheid rekent dat je opbrengst 4 procent is.
Het is zelfs 4,75%. En dat terwijl de huidige rentevoeten nog niet de helft zijn ???
En in begin is de fiscus al met 2% premietaks gaan lopen.

Dus inderdaad geen ideale belegging op korte termijn.

nestor1970
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer nestor1970
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nestor1970 » 28 december 2013, 15:37

Je vroeg advies bij je bankier, ik neem aan dat dit bij een grootbank is?
Moest je er niet uitgeraken zorg dan in ieder geval al voor een getrouwheidsrekening bij een internetbank,
waar je dan toch al rond de 2% zit op je spaarboekje en waarvan je desnoods altijd geld kan afhalen.

anonymous6

• Citeer

Bericht door anonymous6 » 28 december 2013, 16:35

Nakal schreef:
Voor aandelen moet je het geld kunnen missen voor een lange tijd.
Ben ik het niet mee eens. Behalve coöperatieve aandelen, zijn aandelen zowat het meest liquide wat er is. Je koopt en verkoopt wanneer je wil. Bon, eventueel moet je het verlies dan voor lief nemen. Op dat vlak zijn aandelen meer liquide dan TAK21 etc.

Trouwens, topic starter begint met te schrijven dat hij 25 à 30k€ op 'n spaarrekening wil houden, en een vergelijkbare som "anders" beleggen. Hij blijft dus altijd een goede liquiditeit hebben, want ik kan niet veel onverwachte kosten opnoemen waarbij je in één keer meer dan 30k€ nodig hebt.

Op een portefeuille van 50-60k€ vind ik het een gemiste kans als je daar 0,0% in aandelen hebt.
Zeker, zelfs voor een defensieve portefeuille, 10% (5k€) in aandelen, defensieve waarden met goed dividendrendement.

Dat dividend alleen al gaat u jaarlijks het dubbele opbrengen van een spaarboekje, en dan moet je u niet aantrekken wat de koers doet, gewoon bijhouden...

christofgh
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer christofgh
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door christofgh » 28 december 2013, 16:44

Indien je lening nog 10 jaar of meer loopt loont het zeker de moeite om een stuk van je lening af te betalen en in te korten. Je moet maar zelf eens de berekening maken hoeveel minder interesten je zal betalen.

Voor belastingsaftrek moet je het niet laten, want hetgene ge terugtrekt hebde gewoon betaald aan de bank als interest. Daarom dat de banken niet graag hebben dag ge inkort en vroeger afbetaald.

Lange termijn sparen vind ik beter, ge kunt dat ook aftrekken als je lening afgelopen is. Ok je krijt er maar 30% van terug, maar je hebt wel nog uw gespaarde som, bij je lening gaat het naar de interesten van de bank.

fropskottel
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer fropskottel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door fropskottel » 28 december 2013, 16:58

Ranter the 2nd schreef:Enkel dagen terug was ik bij mijn bank voor enkele zaken.
...
Hij deed enkele voorstellen (met deze zaken in gedachte : relatief veilig, bij noodzaak er ev een deel van kunnen over beschikken) :
...
-Ergo-life - Tak 21
Weet ge wat ik zou doen als mijn bankier mij ergo-producten voorstelt?
* onmiddellijk al mijn geld daar weghalen, met een brief naar zijn hoofdzetel erbij ter verklaring
* eventuele vrienden en kennissen die daar een rekening hebben waarschuwen voor de schobbejak(ken?) op dat kantoor
* het drukste bankmoment van het jaar uitzoeken en voor de deur foldertjes gaan uitdelen met Test-Aankoop-citaten over ergo

Bankiers die u eerlijk proberen adviseren zijn zeldzaam, maar ze bestaan. Bankiers die u eerlijk proberen adviseren én ergo-producten aanbevelen bestaan niet!

wim013
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer wim013
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door wim013 » 28 december 2013, 17:00

christofgh,

Voor de volledigheid mag je niet vergeten dat je van de hypotheek voor je eigen huis ook het kapitaal kan aftrekken van de belastingen. Dus de staat betaalt gewoon een deel van jouw kapitaal terug. Hierdoor is het zinvol je lening lang in de tijd uit te rekken, want er is een maximumbedrag per jaar! Juist daarom was het voor mij persoonlijk niet zinvol mijn lening versneld terug te betalen, maar heb ik ze nog verlengd in de tijd!

Bij langetermijnsparen niet vergeten dat men 10% van je kapitaal + geschatte opbrengst aan 4.75% afroomt als je 60 wordt.

christofgh
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer christofgh
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door christofgh » 28 december 2013, 17:33

Wim,

Reken eens uit hoeveel interest je betaals per jaar in vergelijking met het bedrag dat je effectief terugkrijgt omwille van die belastingsaftrek?

Bij langetermijnsparen word je 10% belast op een fictieve opbrengst van 4,75%, niet uw kapitaal

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy