Voorwaarde in notariële akte hypothecaire lening
TIP
Voorwaarde in notariële akte hypothecaire lening
Hallo,
In mijn notariële akte staat dat ik een bepaald percentage krijg (in 2010), voor hypothecaire lening en dat één van de voorwaarden is dat er minstens 10.000 euro op mijn spaarrekening blijft staan.
Dit jaar wordt mijn lening herzien 10-5-5.
Wat gebeurd er als ik mijn spaarcenten gebruik voor andere doeleinden ? (oa. wat extra om te gebruiken in verbouwing, 1 à 2 maanden onbetaald verlof wegens coronavirus).
Gaat dit verschil maken bij de herziening
Tweede vraag ... Hoe werkt zo een herziening
Is er ook nog discussie mogelijk omtrent de rentevoet, .. of is de rentevoet dat zij voorstellen de enige mogelijkheid ?
Alvast bedankt.
In mijn notariële akte staat dat ik een bepaald percentage krijg (in 2010), voor hypothecaire lening en dat één van de voorwaarden is dat er minstens 10.000 euro op mijn spaarrekening blijft staan.
Dit jaar wordt mijn lening herzien 10-5-5.
Wat gebeurd er als ik mijn spaarcenten gebruik voor andere doeleinden ? (oa. wat extra om te gebruiken in verbouwing, 1 à 2 maanden onbetaald verlof wegens coronavirus).
Gaat dit verschil maken bij de herziening

Tweede vraag ... Hoe werkt zo een herziening

Alvast bedankt.
Re: Voorwaarde in notariële akte hypothecaire lening
Allereerst: Jij bent 10 jaar geleden een lening aangegaan. Je hebt dus een contract getekend dat over (waarschijnlijk) veel geld gaat. En je weet niet wat alles betekent dat daarin staat?
Wat denk je nu zelf?
* De bank geeft je een interessantere rentevoet ALS je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
* Jij wil die voorwaarden schenden? Dan is het gevolg....
=> Je kan wél eens met je bank gaan praten. In deze tijden dat spaargeld hen veel geld kost, kan het zijn dat ze die voorwaarde kunnen laten vallen, zonder implicatie.
Als je een variabele rentevoet hebt, dan wordt die op bepaalde momenten herzien. Die herziening ligt vast volgens bepaalde regels en is inderdaad niet te onderhandelen. De bank kan die ook niet zomaar naar eigen goeddunken aanpassen.
Hier heb je meer info:
https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-e.html
Kijk eerst na in welke maand het zal herzien worden en dan kan je al +/- een idee vormen wat het gaat geven.

Wat denk je nu zelf?
* De bank geeft je een interessantere rentevoet ALS je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
* Jij wil die voorwaarden schenden? Dan is het gevolg....
=> Je kan wél eens met je bank gaan praten. In deze tijden dat spaargeld hen veel geld kost, kan het zijn dat ze die voorwaarde kunnen laten vallen, zonder implicatie.
Als je een variabele rentevoet hebt, dan wordt die op bepaalde momenten herzien. Die herziening ligt vast volgens bepaalde regels en is inderdaad niet te onderhandelen. De bank kan die ook niet zomaar naar eigen goeddunken aanpassen.
Hier heb je meer info:
https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-e.html
Kijk eerst na in welke maand het zal herzien worden en dan kan je al +/- een idee vormen wat het gaat geven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Voorwaarde in notariële akte hypothecaire lening
Toch wel streng anonymous. Hoeveel mensen weten precies wat er in de notariële akte staat? Als je de woordenschat tenminste al begrijpt. Ok je krijgt het vooraf opgestuurd maar eens bij de notaris gaat het vlug. Deze leest het diagonaal door en vraagt enkele parafen te zetten. Wie durft op dit moment nog vragen stellen over mogelijke onduidelijkheden? Op dit forum velen misschien maar dat is niet de maatstaf denk ik.
Ab12 dit lijkt me iets van record/ING. Ik weet niet hoe het er bij jou juist instaat maar bij mij. 10000€ op spaarrekening bij handtekening akte. Dus nadien geen verplichting meer wat toen ook bevestigd werd door filiaalhouder.nooit geen problemen gehad.
Herziening 10/5/5 moet je met hen bespreken maar je hebt een beperkte bewegingsvrijheid en aanbod zal niet zo scherp zijn als tarieven van anderen omdat ze weten dat je niet wegkunt zonder extra kosten.
Succes.
Ab12 dit lijkt me iets van record/ING. Ik weet niet hoe het er bij jou juist instaat maar bij mij. 10000€ op spaarrekening bij handtekening akte. Dus nadien geen verplichting meer wat toen ook bevestigd werd door filiaalhouder.nooit geen problemen gehad.
Herziening 10/5/5 moet je met hen bespreken maar je hebt een beperkte bewegingsvrijheid en aanbod zal niet zo scherp zijn als tarieven van anderen omdat ze weten dat je niet wegkunt zonder extra kosten.
Succes.