Vouwfiets of elektrische step
-
- Newbie
- Berichten: 0
- Lid geworden op: 19 mei 2019
- Contacteer:
Re: Vouwfiets of elektrische step
Ik probeer mijn steentje bij te dragen om minder met de wagen te rijden en heb in een folieke 3 jaar geleden een monowiel gekocht. Ik heb intussen beseft dat dit niet het ideaal verviermiddel is zoals ik oorspronkelijk in gedachte had en heb sinds kort zowel een elektrische plooifiets en een autoped en beiden hebben hun voordelen. De plooifiets weegt 17 kg en kan je dus al moeilijk meenemen op tram, bus en trein zeker niet door mijn vrouw. De ped weegt een pak minder en is prima voor afstanden tot max 10 km en liefst zo vlak mogelijk. Het is dus een en/en verhaal. Aangezien ze in Brussel volop rondrijden denk ik dat we nuet moeten wachten op nieuwe reglementeringen. Fietspad is prima, kasseien natuurlijk iers minder maar toch veel handiger dan monowiel waar ik enkele keren mee tegen de grond gegaan ben wegens putten en te hoge banddruk. Als je natuurlijk wil doorfietsen zoals op een klassieke fiets dan besef je wel snel dat 25 km eigenlijk niet snel is. Vroeger reed uedereen met een klassueke fiets regelmatig sneller dan 25 en geen haan die er naar kraaide. Met de opkomst vd spedelectric hebben de politiekers weer geld geroken. Dat er meer ingelukken gebeuren is logisch als er meer zijn.
Re: Vouwfiets of elektrische step
" klassueke fiets regelmatig sneller dan 25 en geen haan die er naar kraaide"
men mag er normaal 40 km per uur mee doen volgens het verkeersreglement, dus kan er geen haan naar kraaien
zeker omdat het met een klassieke fiets niet zo gevaarlijk is
men mag er normaal 40 km per uur mee doen volgens het verkeersreglement, dus kan er geen haan naar kraaien
zeker omdat het met een klassieke fiets niet zo gevaarlijk is
Re: Vouwfiets of elektrische step
Er zijn best wel wat vouwfietsen die van goede kwaliteit zijn, k heb lang rond gereden met ne Ori of ne Brompton. Later overgeschakeld op een flyer electrische vouwfiets top kwaliteit ! En een hovding gekocht voor de veiligheid
. K heb electrische step uitgeprobeerd maar was niet echt mijn ding , goed voor als een baan heel strak ligt er weinig voetgangers in de buurt zijn





Re: Vouwfiets of elektrische step
Er zijn best wel wat vouwfietsen die van goede kwaliteit zijn, k heb lang rond gereden met ne Ori of ne Brompton. Later overgeschakeld op een flyer electrische vouwfiets top kwaliteit ! En een hovding gekocht voor de veiligheid
. K heb electrische step uitgeprobeerd maar was niet echt mijn ding , goed voor als een baan heel strak ligt er weinig voetgangers in de buurt zijn





Re: Vouwfiets of elektrische step
Als het 20 minuten stappen is, dan lijkt me een fiets iets handiger dan een step.
We hebben zelf Dahons met 16inch velgen die ik regelmatig meeneem op de trein. Compact of niet, het blijft toch een gewicht om mee te sleuren. Qua fietsgedrag en afwerkingskwaliteit zijn dat dan weer prima fietsjes.
Maar als je een fulltime gebruiker zou kunnen zijn dan moet je de investering in een Brompton (met bagagedrager en wieletjes) overwegen. Niet dat ze zoveel lichter zijn, maar dat plooimechanisme is toch iets handiger om de fiets mee te nemen op de trein. Met een Brompton kan je eigenlijk nooit verkeerd doen. Betaal nu een vrij hoge prijs, onderhoudt hem goed, en verkoop hem binnen enkele jaren aan een zeer hoge prijs. Op zich valt dat dus wel mee.
We hebben zelf Dahons met 16inch velgen die ik regelmatig meeneem op de trein. Compact of niet, het blijft toch een gewicht om mee te sleuren. Qua fietsgedrag en afwerkingskwaliteit zijn dat dan weer prima fietsjes.
Maar als je een fulltime gebruiker zou kunnen zijn dan moet je de investering in een Brompton (met bagagedrager en wieletjes) overwegen. Niet dat ze zoveel lichter zijn, maar dat plooimechanisme is toch iets handiger om de fiets mee te nemen op de trein. Met een Brompton kan je eigenlijk nooit verkeerd doen. Betaal nu een vrij hoge prijs, onderhoudt hem goed, en verkoop hem binnen enkele jaren aan een zeer hoge prijs. Op zich valt dat dus wel mee.
Re: Vouwfiets of elektrische step
Toevallig kwam ik op deze oude discussie via Google.
Ik zou nog een derde optie in de discussie gooien: een step, maar zonder motor. Ik heb zelf de Oxelo Town 9 V2 Easyfold van Decathlon.
Het ding is binnen de seconde op te vouwen (vandaar "Easyfold") met een grote *klak* en vervolgens schuif je hem bovenin het koffervak. Je hoeft het ding dus niet ergens op een balkon te installeren.
Aangezien dit een step is voor volwassenen - en precies met pendelaars in gedachte - kan je vrij snel steppen. Zo'n 15 km/h. Als vuistregel kan je in de stad de tijd van de voetganger halveren (verkeerslichten beperken je winst). Dus een wandeling van 20 minuten is nu zo'n 8 à 10 minuten. Je kan tot zo'n 2.5 km rijden zonder compleet uit te moeten hijgen.
Fietspaden gaan prachtig, stoepen met betonstenen gaan ook heel mooi. Alle 'mooie' en 'historische' wegdekken, zoals in Antwerpen Centrum zijn irritant tot zelfs onbegaanbaar.
Natuurlijk kan je plat op je plaat gaan. Zoals de gebruiksaanwijzing zegt: de eerste maand zijn de valpartijen het ergst. De drie keer dat ik op mijn gezicht ben gegaan (waarvan twee binnen de eerste maand) waren inderdaad omdat het wieltje in een oneffenheid bleef steken. De step stopt, maar jij niet.
De duurzaamheid is misschien een uitdaging (ook al zag hij er stevig uit bij aankoop). De treeplank ligt laag bij de grond - dat moet ook om comfortabel te steppen. Er staan al heel wat krassen op. De step maakte sinds de eerste week een rammelend geluid. Maar dat is niet erger geworden.
Echter, als ik er twee jaar mee kan doen - en dat is eigenlijk genant weinig - dan nog zou ik het de investering waard vinden. Het is een hele mooie manier om met de trein te reizen en dan de laatste km te doen.
Hoe dan ook: zelfs mét schade hoef ik niet bang te zijn, dat de accu van het ding ooit mijn huis in de fik steekt. Want geen accu. Ik kan jullie als brandexpert zeggen, dat accu's echt een gevaarlijke zaak zijn (inderdaad... zeker die uit China, met of zonder CE-keurmerk).
Waar ik hem ook voor gebruik is dat hij mee achterin de auto is. Als ik dan ergens zou moeten parkeren waar het een gedonder is (de campus van een ziekenhuis, een historisch centrum...), dan parkeer ik de auto ergens anders op 2 km van de bestemming vandaan en dan step ik heen en weer.
Zoals jullie hebben kunnen lezen: we gaan er ook mee op toertocht door Antwerpen heen. Toeristische wandelingen van 5 à 7 km zijn met de step nog beter te doen.
Ik heb er de draagzak bij gekocht en het kleuterplankje. Mijn vijfjarig dochtertje staat vaak voorop en die laat zich graag rijden.
Ik zou nog een derde optie in de discussie gooien: een step, maar zonder motor. Ik heb zelf de Oxelo Town 9 V2 Easyfold van Decathlon.
Het ding is binnen de seconde op te vouwen (vandaar "Easyfold") met een grote *klak* en vervolgens schuif je hem bovenin het koffervak. Je hoeft het ding dus niet ergens op een balkon te installeren.
Aangezien dit een step is voor volwassenen - en precies met pendelaars in gedachte - kan je vrij snel steppen. Zo'n 15 km/h. Als vuistregel kan je in de stad de tijd van de voetganger halveren (verkeerslichten beperken je winst). Dus een wandeling van 20 minuten is nu zo'n 8 à 10 minuten. Je kan tot zo'n 2.5 km rijden zonder compleet uit te moeten hijgen.
Fietspaden gaan prachtig, stoepen met betonstenen gaan ook heel mooi. Alle 'mooie' en 'historische' wegdekken, zoals in Antwerpen Centrum zijn irritant tot zelfs onbegaanbaar.
Natuurlijk kan je plat op je plaat gaan. Zoals de gebruiksaanwijzing zegt: de eerste maand zijn de valpartijen het ergst. De drie keer dat ik op mijn gezicht ben gegaan (waarvan twee binnen de eerste maand) waren inderdaad omdat het wieltje in een oneffenheid bleef steken. De step stopt, maar jij niet.
De duurzaamheid is misschien een uitdaging (ook al zag hij er stevig uit bij aankoop). De treeplank ligt laag bij de grond - dat moet ook om comfortabel te steppen. Er staan al heel wat krassen op. De step maakte sinds de eerste week een rammelend geluid. Maar dat is niet erger geworden.
Echter, als ik er twee jaar mee kan doen - en dat is eigenlijk genant weinig - dan nog zou ik het de investering waard vinden. Het is een hele mooie manier om met de trein te reizen en dan de laatste km te doen.
Hoe dan ook: zelfs mét schade hoef ik niet bang te zijn, dat de accu van het ding ooit mijn huis in de fik steekt. Want geen accu. Ik kan jullie als brandexpert zeggen, dat accu's echt een gevaarlijke zaak zijn (inderdaad... zeker die uit China, met of zonder CE-keurmerk).
Waar ik hem ook voor gebruik is dat hij mee achterin de auto is. Als ik dan ergens zou moeten parkeren waar het een gedonder is (de campus van een ziekenhuis, een historisch centrum...), dan parkeer ik de auto ergens anders op 2 km van de bestemming vandaan en dan step ik heen en weer.
Zoals jullie hebben kunnen lezen: we gaan er ook mee op toertocht door Antwerpen heen. Toeristische wandelingen van 5 à 7 km zijn met de step nog beter te doen.
Ik heb er de draagzak bij gekocht en het kleuterplankje. Mijn vijfjarig dochtertje staat vaak voorop en die laat zich graag rijden.