Vraagje over familiale verzekering
Re: Vraagje over familiale verzekering
Wat er in dit artikel wel niet staat is dat een brandverzekeraar steeds verhaal zal proberen uitoefenen op de eigenaar van de gebrekkige boom. In belgië wordt overmacht immers pas vanaf 120 à 130km/u erkent, wat bijna nooit voorvalt. Een familiale is dus broodnodig. Enkel als de assuraliaconventie storm van toepassing is of er overmacht is wordt er geen verhaal uitgeoefend maar dat valt niet zo heel vaak voor.
Als de boom gebrekkig is, hebt U de fout begaan hem niet te snoeien of kappen, het valt dan onder Uw familiale.
Valt uw boom door storm en berokkend schade aan de buur, is het de brandverzekering van de buur die tussenkomt.
Valt uw boom door storm en berokkend schade aan de buur, is het de brandverzekering van de buur die tussenkomt.
In de praktijk heb ik nochtans genoeg dossiers zien passeren waar er volgens de brandverzekering sprake is van een storm (> 80 km/u) en er toch succescol via de rechtbank verhaald werd op de familiale polis (geen overmacht want geen uitzonderlijke storm) van de eigenaar van de boom. Het is dus allemaal niet zo zwart wit. Maar bon ...
Elk dossier is verschillend, en elke verzekering zal zijn eigen regeltjes volgen.
Bij een rechtzaak zal diegene met de meeste overtuigingskracht de zaak winnen, waarbij de rechtbank wel mogelijks rekening zal houden met sociale of financiele aspekten van de schadelijder..
Bij een rechtzaak zal diegene met de meeste overtuigingskracht de zaak winnen, waarbij de rechtbank wel mogelijks rekening zal houden met sociale of financiele aspekten van de schadelijder..
Nu weet ik nogaltijd niet wie de schade moet betalen. Please help
Uw brandverzekering, maar die hebt U niet.
Als het uw schuld is dat die panelen naar beneden donderen, uw familiale.
Als de storm de schuld is, zal het eigen rekening worden omdat u geen brandverzekering hebt die die schade wel vergoed.
Als het uw schuld is dat die panelen naar beneden donderen, uw familiale.
Als de storm de schuld is, zal het eigen rekening worden omdat u geen brandverzekering hebt die die schade wel vergoed.
Brand is voor verzekering aan de verzekerde goederen = de zonnepanelen
Familiale is voor schade aan derden = zonnepanelen die tegen de auto's vliegen
Dus ja!
Dit is gewoon fout. Als het de schuld van de storm (overmacht) is, is er geen aansprakelijkheid en zal de schadelijder bij gebreke aan een aansprakelijke partij zelf moeten instaan voor zijn schade (vb via een omnium of uit eigen zak).
Uw familiale verzekeraar zal de schade aan derden betalen of zal je aansprakelijkheid betwisten indien zij menen dat er sprake is van overmacht. Indien je echter geen brandverzekering hebt, zul je zelf voor je eigen schade moeten instaan (weggewaaide zonnepanelen).
Ik zal de vraag eens stellen aan de verzekering. Ik verwacht dan ook zo een antwoord dat onduidelijk is en waar je alle kanten mee uit kan. Dé waarheid weet je pas als je echt een schadegeval hebt.
Hoe kun je een exact antwoord krijgen als je een hypothetische vraag stelt

Er zijn er hier die al heel veel moeite gedaan hebben om de verschillende scenarios uit de doeken te doen. Maar je wilt het blijkbaar niet begrijpen

Enkele jaren geleden werd mijn auto zwaar beschadigd door een afgewaaide boomtak.
Hij stond geparkeerd op de parking van een ziekenhuis. De parking was omzoomd met hoge bomen, en er was wel wind, maar geen storm.
Ik ben dat direct gaan melden aan de receptie, maar op een zondag was er niemand die dit schriftelijk kon/wou bevestigen.
Ik liet een offerte opmaken door mijn garagist en stuurde die op naar dat ziekenhuis. En zonder verdere discussie heeft de familiale verzekering van dat ziekenhuis de schade vergoed.
Hij stond geparkeerd op de parking van een ziekenhuis. De parking was omzoomd met hoge bomen, en er was wel wind, maar geen storm.
Ik ben dat direct gaan melden aan de receptie, maar op een zondag was er niemand die dit schriftelijk kon/wou bevestigen.
Ik liet een offerte opmaken door mijn garagist en stuurde die op naar dat ziekenhuis. En zonder verdere discussie heeft de familiale verzekering van dat ziekenhuis de schade vergoed.