Vreemde valuta bestellen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
Gyrbo
Vreemde valuta bestellen
Ik heb momenteel een gratis zichtrekening bij Recordbank. Binnenkort vertrek ik naar Japan en ik heb dus Japanse Yens nodig. Helaas kon men mij daar niet aan helpen in mijn kantoor. Aangezien Japan nog grotendeels met cash werkt, is het gebruik van kredietkaarten/maestro niet altijd een optie.
Mijn vraag is nu of er nog andere gratis zichtrekeningen zijn waar ik wel vreemde valuta kan bestellen?
Ik heb al contact opgenomen met ING en met de Lion account is dit niet mogelijk.
Mijn vraag is nu of er nog andere gratis zichtrekeningen zijn waar ik wel vreemde valuta kan bestellen?
Ik heb al contact opgenomen met ING en met de Lion account is dit niet mogelijk.
Re: Vreemde valuta bestellen
Ikzelf heb een ING Lion account en vreemde valuta bestellen was in 2008 (in het kantoor waar ik klant ben) geen enkel probleem: haal het tegenbedrag in Euro uit de automaat en betaal er mee aan de balie. Heb je na je reis nog vreemde valuta over, dan geef je dat terug af aan de balie, het tegenbedrag kan je direct laten storten op je Lion Account of krijg je cash mee.
Uit de FAQ van ING: Heb ik toegang tot de ING-kantoren als ik over een ING Lion Account beschik? Natuurlijk! Onze medewerkers zullen u graag verwelkomen in onze 825 kantoren om u zo goed mogelijk te adviseren. Enkel de courante verrichtingen die u via Home'Bank, Self'Bank of Phone'Bank kunt uitvoeren, zijn niet toegestaan aan de loketten.
Vreemde valuta aanvragen via pc-banking of uit de ING automaat halen kan niet, dus loket!
Andere 'gratis' zichtrekenigen met toegang tot vreemde valuta op kantoor
ABK: ?
ARGENTA: niet mogelijk
BMPB: alle (zichtrekening gratis via Top spaarrekening)
DEUTSCHE BANK: enkel GBP, CHF en USD
DHB: ?
ETHIAS: niet mogelijk
ING: alle
KEYTRADE: enkel USD
RABO: niet mogelijk
RECORD: niet mogelijk
VDK: alle (vraag geen bankkaart en geen online banking aan = gratis zichtrekening)
Indien je niet via een automaat in het buitenland geld wil / kan afhalen, dan is de nabijheid van een kantoor natuurlijk wel een belangrijke factor.
Uit de FAQ van ING: Heb ik toegang tot de ING-kantoren als ik over een ING Lion Account beschik? Natuurlijk! Onze medewerkers zullen u graag verwelkomen in onze 825 kantoren om u zo goed mogelijk te adviseren. Enkel de courante verrichtingen die u via Home'Bank, Self'Bank of Phone'Bank kunt uitvoeren, zijn niet toegestaan aan de loketten.
Vreemde valuta aanvragen via pc-banking of uit de ING automaat halen kan niet, dus loket!
Andere 'gratis' zichtrekenigen met toegang tot vreemde valuta op kantoor
ABK: ?
ARGENTA: niet mogelijk
BMPB: alle (zichtrekening gratis via Top spaarrekening)
DEUTSCHE BANK: enkel GBP, CHF en USD
DHB: ?
ETHIAS: niet mogelijk
ING: alle
KEYTRADE: enkel USD
RABO: niet mogelijk
RECORD: niet mogelijk
VDK: alle (vraag geen bankkaart en geen online banking aan = gratis zichtrekening)
Indien je niet via een automaat in het buitenland geld wil / kan afhalen, dan is de nabijheid van een kantoor natuurlijk wel een belangrijke factor.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 25 augustus 2009, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia non olet
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Gyrbo
Beetje vreemde situatie... Ik heb verduidelijking gevraagd aan ING. Bedankt voor je antwoord Ezeltje Strekje.
BMPB zou nog een mogelijke optie zijn, maar hebben wel enkel kantoren in Brussel.
Blijkbaar zijn er geen andere gratis zichtrekeningen waar dit mogelijke zou zijn. Zoals gezegd staat dit bij Argenta onder "Niet-toegelaten verrichtingen". Voor zo ver ik weet hebben geen van de andere banken die je vermeld "echte" kantoren.
De eenvoudigste oplossing zou in dit geval misschien het opvragen van geld zijn en dit dan via een wisselkantoor omwisselen.
BMPB zou nog een mogelijke optie zijn, maar hebben wel enkel kantoren in Brussel.
Blijkbaar zijn er geen andere gratis zichtrekeningen waar dit mogelijke zou zijn. Zoals gezegd staat dit bij Argenta onder "Niet-toegelaten verrichtingen". Voor zo ver ik weet hebben geen van de andere banken die je vermeld "echte" kantoren.
De eenvoudigste oplossing zou in dit geval misschien het opvragen van geld zijn en dit dan via een wisselkantoor omwisselen.
Ik ben nieuwsgierig geworden en heb 2 telefoontjes gedaan: 1 naar het plaatselijke ING kantoor waar ik klant ben, en daarna 1 naar de helpdesk in Brussel.
Volgens het plaatselijke kantoor is het (nog steeds) geen enkel probleem om via een Lion Account vreemde valuta aan te vragen aan de balie (gecontroleerd door mijn rekeningnummer op te geven), de helpdesk in Brussel bevestigde dit.
Openen dus die Lion Account! (en zet een vinkje in onderstaand hokje)

Volgens het plaatselijke kantoor is het (nog steeds) geen enkel probleem om via een Lion Account vreemde valuta aan te vragen aan de balie (gecontroleerd door mijn rekeningnummer op te geven), de helpdesk in Brussel bevestigde dit.
Openen dus die Lion Account! (en zet een vinkje in onderstaand hokje)

Laatst gewijzigd door Anonymous op 25 augustus 2009, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia non olet
-
Gyrbo
OK, bedankt voor de moeite die je hierin gestoken hebt Ezeltje Strekje!
Bij de ING moet je wel je vreemde valuta VIJF dagen op voorhand bestellen. 
Bij Fortis lukt het op een paar dagen.
bij de andere
Bij Fortis lukt het op een paar dagen.
bij de andere
Om hier nog even op terug te komen, het volstaat dus om minstens 5 dagen op voorhand contact op te nemen met je kantoor om een bepaald bedrag in vreemde valuta te bestellen, waarna je het kan komen afhalen aan de balie en gewoon cash betalen? Het hoeft dus eigenlijk zelfs niet effectief op je Lion Account te staan?fdgroote schreef:Ikzelf heb een ING Lion account en vreemde valuta bestellen was in 2008 (in het kantoor waar ik klant ben) geen enkel probleem: haal het tegenbedrag in Euro uit de automaat en betaal er mee aan de balie. Heb je na je reis nog vreemde valuta over, dan geef je dat terug af aan de balie, het tegenbedrag kan je direct laten storten op je Lion Account of krijg je cash mee.
Wat voor commissies hanteren de banken feitelijk voor dit soort wisseltransacties, iemand een idee? Ik vind er zo niet direct iets over terug. Ik ga nl. eind dit jaar naar Mexico en dacht zoals meeste van mijn collega's wat geld om te wisselen in de luchthaven voor vertrek (je krijgt korting op de commissie als je een luchthavenbadge kan voorleggen dus dat 'klinkt' aantrekkelijk), maar de logica dicteert dat het wellicht voordeliger is van rechtstreeks bij 'een' bank vreemde valuta te bestellen. Of zou het nog het goedkoopste zijn van het merendeel bvb. via Argenta Maestro ginder uit de muur te halen?
Ik had een mailtje gestuurd naar de plaatselijke kantoorhouder, 7 dagen (er zat een weekend tussen) later kon ik het afhalen. Gewoon cash betalen, het hoeft niet van je Lion Account te komen, geld is geld. Let op, dit was zo in 2008, intussen is het voor Lion-accounters misschien wel mogelijk dat het kantoor het bedrag in EUR rechtstreeks van je rekening afhaalt, maar dit het ik niet nagevraagd.
Aan de balie of via een automaat kan je een tabel raadplegen met daarin de belangrijkste biljettenkoersen die ING voor die dag gebruikt. Via online banking kan je via INFO > DEVIEZEN ook de biljetten-, transfer- en slotkoersen voor die dag raadplegen.
(Biljettenkoers = aan & verkoop van deviezen aan het loket, transferkosten = wisselkosten indien je via je eigen rekeningen in een andere munt een transactie doet, slotkoers = eindedagkoers op de wisselmarkt)
Aan de balie of via een automaat kan je een tabel raadplegen met daarin de belangrijkste biljettenkoersen die ING voor die dag gebruikt. Via online banking kan je via INFO > DEVIEZEN ook de biljetten-, transfer- en slotkoersen voor die dag raadplegen.
(Biljettenkoers = aan & verkoop van deviezen aan het loket, transferkosten = wisselkosten indien je via je eigen rekeningen in een andere munt een transactie doet, slotkoers = eindedagkoers op de wisselmarkt)