Vrijstelling en Fiscaliteit
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Vrijstelling en Fiscaliteit
Heb zopas een gewone spaarrekening afgesloten die op naam van mijn echtegenote en mezelf stond en stel vast dat het bedrag aan interest en aangroei meer is dan het vrijgestelde van 2 * 1 660 euro=3320 EUR.
Wat ga er nu gebeuren ?
- ga de bank dat aangeven aan de fiscus ?
- wordt er automatisch tax geheven van 15% van X-3320EUR= Y op het 'Y' bedrag ?
- wat bebeurt er als ik in mijn aanslagbrief van volgend jaar niets vermeld ?
Alvast bedankt voor reacties en antwoorden.
Wat ga er nu gebeuren ?
Re: Vrijstelling en Fiscaliteit
Je hoeft niets te doen. De bank zal automatisch 15% afhouden van de interest boven het vrijgesteld bedrag van 3.320 €.OO_MPE schreef: Heb zopas een gewone spaarrekening afgesloten die op naam van mijn echtegenote en mezelf stond en stel vast dat het bedrag aan interest en aangroei meer is dan het vrijgestelde van 2 * 1 660 euro=3320 EUR.
Wat ga er nu gebeuren ?
Het is een bronheffing. Dit wil zeggen dat de gegevens niet worden doorgegeven aan de fiscus. De banken storten enkel de totaalbedragen van de onroerende voorheffing door aan de staat.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het bedrag van de vrijstelling in 2009 bedraagt 1730€/persoon en niet 1660€/persoon. Zit je er dan nog over?
Meer info over de roerende voorheffing (en de vrijstelling) kan je hier vinden: klikken maar.
Meer info over de roerende voorheffing (en de vrijstelling) kan je hier vinden: klikken maar.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ja, het is meer dan 3460. Ben benieuwd om de eindafrekening te zien. Ik meende te begrepen uit de vorige reactie dat er 'automatisch' wordt afgehouden ....Vaganzza schreef: Het bedrag van de vrijstelling in 2009 bedraagt 1730€/persoon en niet 1660€/persoon. Zit je er dan nog over?
Vaganzza,Vaganzza schreef: Het bedrag van de vrijstelling in 2009 bedraagt 1730€/persoon en niet 1660€/persoon. Zit je er dan nog over?
De laatste paragraaf van je verwijzing is niet zo duidelijk voor mij :
OPEN QUOTE
Elk bedrag aan intresten dat de vrijgestelde schijf per belastingplichtige overschrijdt en waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden, moet door de belastingplichtige aangegeven worden in zijn jaarlijkse belastingaangifte. Indien de belastingplichtige bijvoorbeeld houder is van verschillende (individuele of gemeenschappelijke) spaarrekeningen moet hij de gecumuleerde intresten boven de vrijgestelde schijf, opnemen in zijn aangifte.
CLOSE QUOTE.
Dus, het is mogelijk dat de bank de belasting aan de bron niet 'automatisch' inhoudt , of begrijp ik dit verkeerd.
Het sluiten vd spaarrekening gebeurde bij Deutsche Bank.
Een vb.:
Je hebt bij 3 banken een spaarrekening. Indien je alle intresten optelt van die spaarrekeningen kom je aan een totaal bedrag uit van 3000€. Dit is duidelijk meer dan de 1730€/persoon vrijstelling die je kan genieten. Het verschil tussen 3000€ en 1730€ (= 1270€) dient opgenomen te worden in je aangifte. Hierop zal dan 15% RV moeten betaald worden via de belastingaangifte. Door het bankgeheim hebben o.a. de banken onderling geen toegang tot de gegevens bij andere banken om een totaalbeeld van de intresten te krijgen. Een bank kan enkel binnen de eigen organisatie kijken of die drempel overschreden is of niet.
Je hebt bij 3 banken een spaarrekening. Indien je alle intresten optelt van die spaarrekeningen kom je aan een totaal bedrag uit van 3000€. Dit is duidelijk meer dan de 1730€/persoon vrijstelling die je kan genieten. Het verschil tussen 3000€ en 1730€ (= 1270€) dient opgenomen te worden in je aangifte. Hierop zal dan 15% RV moeten betaald worden via de belastingaangifte. Door het bankgeheim hebben o.a. de banken onderling geen toegang tot de gegevens bij andere banken om een totaalbeeld van de intresten te krijgen. Een bank kan enkel binnen de eigen organisatie kijken of die drempel overschreden is of niet.
O.K. , het spreiden over verschillende banken en rekeningen is en was me duidelijk om juist die RV te vermijden aan de bron.Vaganzza schreef: Een vb.:
In mijn specifiek geval zit ik bij één bank (DB) en met één spaarrekening die nu is afgesloten en waar meer dan 2*1730 aan interest werd gestort op een e-saving; (ik heb nog geen detail ontvangen van die afsluiting ...). In afwachting van die afrekening vroeg ik me af of RV zal worden ingehouden ...?
Voor het gedeelte boven de vrijstelling zal DB automatisch 15% RV aftrekken.
Bedenking: op een spaarrekening geldt toch een vrijstelling van 1730 euro. Als je met 2 bent, dan geldt die vrijstelling van 1730 euro toch op ieder zijn spaarrekening en op de gemeenschappelijke rekening. Dus als je enkel een gemeenschappelijke rekening hebt, geldt dan de vrijstelling van 1730 euro of van 3460 euro? Het is mij niet geheel duidelijk.
ik zou me niet echt zorgen maken... toch niet voor dit jaar.
Wat ik kan afleiden uit uw berichtje, is dat je nog maar net een spaarrekening bij DB heb geopend.
Hoogste rente bij DB is 2,2% + 0,5%.
De 0,5% getrouwheidspremie krijg je zowieso dit jaar nog niet.
De 2,2% krijg je ook niet volledig aangezien dit 2,2% is op jaarbasis.
Stel dat het geld er 6 maanden opstaat, dan krijg je 1,1%. Dan zou je dus een dikke 300.000 euro op je rekening moeten hebben om aan 3460 euro rente te komen.
ik zou me niet echt zorgen maken... toch niet voor dit jaar.
Wat ik kan afleiden uit uw berichtje, is dat je nog maar net een spaarrekening bij DB heb geopend.
Hoogste rente bij DB is 2,2% + 0,5%.
De 0,5% getrouwheidspremie krijg je zowieso dit jaar nog niet.
De 2,2% krijg je ook niet volledig aangezien dit 2,2% is op jaarbasis.
Stel dat het geld er 6 maanden opstaat, dan krijg je 1,1%. Dan zou je dus een dikke 300.000 euro op je rekening moeten hebben om aan 3460 euro rente te komen.
Als je met 2 bent dan geldt een vrijstelling van 3460€ voor alle rekeningen samen! Dus niet een vrijstelling van 1730€ voor de persoonlijke rekeningen en dan nog eens 3460€ voor de gezamelijke rekeningen.Filip3 schreef: Bedenking: op een spaarrekening geldt toch een vrijstelling van 1730 euro. Als je met 2 bent, dan geldt die vrijstelling van 1730 euro toch op ieder zijn spaarrekening en op de gemeenschappelijke rekening. Dus als je enkel een gemeenschappelijke rekening hebt, geldt dan de vrijstelling van 1730 euro of van 3460 euro? Het is mij niet geheel duidelijk.
Ah, dus elke persoon heeft recht op 1730 euro (en niet meer) vrijstelling, ongeacht of het een gemeenschappelijke of een persoonlijke rekening is.
ok merci
ok merci