Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
Nee, maar als Belgische beleggers die aandelen niet meer kopen vangt de Belgische staat niets. En dat is toch wel een trend de laatste jaren, jonge beleggers die massaal accumulerende ETFs kopen om fiscaal vriendelijk te compounden. Velen verklaren u al zot als je begint over dividendaandelen.
gaan ze dan dat gekeuter met rv op spaarboekjes ook terugdraaien?
wat als de rv naar 20% gaat, kunnen we dan nog altijd iets terugvorderen via TOW?
wat als de rv naar 20% gaat, kunnen we dan nog altijd iets terugvorderen via TOW?
Klopt, verschuiving dis->kap fondsen & ETF's gaan inderdaad wél een directe impact hebben op RV inkomsten.ThomasDM schreef: ↑19 april 2019, 10:17 Nee, maar als Belgische beleggers die aandelen niet meer kopen vangt de Belgische staat niets. En dat is toch wel een trend de laatste jaren, jonge beleggers die massaal accumulerende ETFs kopen om fiscaal vriendelijk te compounden. Velen verklaren u al zot als je begint over dividendaandelen.
Ik dacht in eerste instantie alleen aan dividend aandelen.
Anyway, een verlaging van de RV zou welkom zijn wat mij betreft.
Hallo,
In het kader van het invullen van mijn belastingsaangifte ben ik op zoek naar de manier om de vrijstelling op roerende voorheffing op dividenten aan te vragen.
Ik heb zelf een beperkte effectenrekening bij Keytrade bank. Nergens vind ik een manier om te weten te komen hoeveel taksen keytrade heeft afgehouden. Ik zie enkel een netto gestort bedrag.
Zie ik ergens iets over het hoofd?
In het kader van het invullen van mijn belastingsaangifte ben ik op zoek naar de manier om de vrijstelling op roerende voorheffing op dividenten aan te vragen.
Ik heb zelf een beperkte effectenrekening bij Keytrade bank. Nergens vind ik een manier om te weten te komen hoeveel taksen keytrade heeft afgehouden. Ik zie enkel een netto gestort bedrag.
Op het borderel van elke uitbetaling kan je steeds het brutobedrag, de eventuele buitenlandse bronheffing en de belgische rv terugvinden. Die borderellen zijn enkel beschikbaar via de de website, dus niet via de app op smartphone of tablet. Ze staan in de transactiehistoriek van uw effectenrekening in PDF formaat.shuttle schreef: ↑3 mei 2019, 23:34 Hallo,
Idd, dankjewel.
Gisterenavond de hele website van keytrade doorzocht, maar hier steeds overgekeken.
Gisterenavond de hele website van keytrade doorzocht, maar hier steeds overgekeken.
Buitenlandse RV mag je niet meerekenen.
Dus als je eerst 15% moet betalen en dan de Belgische 30% dan is het enkel die laatste dat je mag terug vorderen.
Dus als je eerst 15% moet betalen en dan de Belgische 30% dan is het enkel die laatste dat je mag terug vorderen.
Klopt, maar meestal wordt de 30% niet automatisch ingehouden en moet je dit zelf aangeven.
Door de nieuwe regel hoeft dit -de buitenlandse inkomsten aangeven- niet meer.
Vraag dus enkel een teruggave aan voor roerende voorheffing die je betaald hebt op dividenden van Belgische aandelen.
Zie ook eerder geposte link (8 april 2019, Wolters Kluwer):
"Ontving u dividenden uit het buitenland, waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden, dan past u de vrijstelling eenvoudig toe door de eerste 640 euro van die dividenden niet aan te geven. Dat kan en mag dus vanaf deze aangifte. Let op, de vrijstelling is beperkt tot 640 euro en geldt voor álle dividenden van 2018 samen. De vrijstelling geldt wel per persoon.
Dit jaar is de vrijstelling opgetrokken tot 800 euro. De ingehouden roerende voorheffing hierop (in principe 240 euro) geeft u dan aan als te recupereren belasting in de aangifte van volgend jaar.
Enkel dividenden van aandelen geven recht op de vrijstelling, ook coöperatieve aandelen (bv. van CrelanCo, Cera of Argen-Co). Dividenden van ICB’s of van gemeenschappelijke beleggingsfondsen geven geen recht op de vrijstelling. Die beleggingen zijn te weinig risicovol. Ook niet de dividenden uitgekeerd door juridische constructies zoals stichtingen en trusts. Daar zit dan weer een reukje aan…"
https://taxworld.wolterskluwer.be/nl/ni ... ifte-2019/
Enkel bij aandelen op een effectenrekenig in het buitenland wordt die 30 % meestal niet ingehouden, tenzij het belgische aandelen zijnTriballol schreef: ↑4 mei 2019, 10:44Klopt, maar meestal wordt de 30% niet automatisch ingehouden en moet je dit zelf aangeven.
Door de nieuwe regel hoeft dit -de buitenlandse inkomsten aangeven- niet meer.
Vraag dus enkel een teruggave aan voor roerende voorheffing die je betaald hebt op dividenden van Belgische aandelen.
Zie ook eerder geposte link (8 april 2019, Wolters Kluwer):
"Ontving u dividenden uit het buitenland, waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden, dan past u de vrijstelling eenvoudig toe door de eerste 640 euro van die dividenden niet aan te geven. Dat kan en mag dus vanaf deze aangifte. Let op, de vrijstelling is beperkt tot 640 euro en geldt voor álle dividenden van 2018 samen. De vrijstelling geldt wel per persoon.
Dit jaar is de vrijstelling opgetrokken tot 800 euro. De ingehouden roerende voorheffing hierop (in principe 240 euro) geeft u dan aan als te recupereren belasting in de aangifte van volgend jaar.
Enkel dividenden van aandelen geven recht op de vrijstelling, ook coöperatieve aandelen (bv. van CrelanCo, Cera of Argen-Co). Dividenden van ICB’s of van gemeenschappelijke beleggingsfondsen geven geen recht op de vrijstelling. Die beleggingen zijn te weinig risicovol. Ook niet de dividenden uitgekeerd door juridische constructies zoals stichtingen en trusts. Daar zit dan weer een reukje aan…"
https://taxworld.wolterskluwer.be/nl/ni ... ifte-2019/
de max 15 % buitenlandse belastingen, moeten via dubbelbelastingverdragen worden gerupereerd, bij sommige landen kan je niet recuperen. Soms moeten die aanvragen in 3 exemplaren bij de fiscus worden ingeleverd.
De R.V. op dividenden van Belgische aandelen wordt niet door de uitbetalende bank ingehouden. Zij vermeldt dit enkel ter verduidelijking. De Mij. stort de R.V op hun dividenden rechtstreeks door aan de fiscus!
De R.V. op dividenden van Belgische aandelen wordt niet door de uitbetalende bank ingehouden
klopt niet, kan ook zijn dat de buitelandse bank zelf enkel het netto-dividend ontvangt.
maw voor de belastingeplichtige is het alsof hij aan zijn taak voldaan heeft wat betreft rv als het belgische aandelen betreft
Men kan enkel bij een buitenlandse bank rv proberen te omzeilen door daar buitenlandse aandelen te hebben, en geen belgische aandelen
klopt niet, kan ook zijn dat de buitelandse bank zelf enkel het netto-dividend ontvangt.
maw voor de belastingeplichtige is het alsof hij aan zijn taak voldaan heeft wat betreft rv als het belgische aandelen betreft
Men kan enkel bij een buitenlandse bank rv proberen te omzeilen door daar buitenlandse aandelen te hebben, en geen belgische aandelen
Ik koop mijn aandelen alleen maar aan via Binck, Keytrade en MeDirect. Geen andere banken.
DeGiro heb ik ook maar gebruik ik enkel voor trackers. DeGiro is in Nederland gevestigd als je daar met buitenlandse aandelen werkt wordt het een heel kluwen.
Belgische brokers houden automatisch de RV in. Het enige wat jij moet doen is al die bedragen van de RV optellen en dat getalletje invullen.
Is hoogstens een uurtje werk. Als je ziet dat je na een paar maanden al voor 192 euro aan roerende voorheffing hebt betaald, dan moet je al niet meer verder rekenen want meer kun je toch niet aangeven.
Het enige wat de fiscus kan vragen is om een bewijs te leveren. Print gewoon al die PDF-bestanden af en stuur dat door.
DeGiro heb ik ook maar gebruik ik enkel voor trackers. DeGiro is in Nederland gevestigd als je daar met buitenlandse aandelen werkt wordt het een heel kluwen.
Belgische brokers houden automatisch de RV in. Het enige wat jij moet doen is al die bedragen van de RV optellen en dat getalletje invullen.
Is hoogstens een uurtje werk. Als je ziet dat je na een paar maanden al voor 192 euro aan roerende voorheffing hebt betaald, dan moet je al niet meer verder rekenen want meer kun je toch niet aangeven.
Het enige wat de fiscus kan vragen is om een bewijs te leveren. Print gewoon al die PDF-bestanden af en stuur dat door.
-
pletse1981
- Newbie

- Contacteer:
3 maal ja, zelfs als de rekening bij de giro nog maagdelijk zou zijn
- buitenlandse rekening
- effectenrekening
- melden aan de nationale bank
heb hier ooit op spaargids eens gelezen dat het voor de giro nog niet zo simpel is om dat door te geven
welk rekeningnummer en co
- buitenlandse rekening
- effectenrekening
- melden aan de nationale bank
heb hier ooit op spaargids eens gelezen dat het voor de giro nog niet zo simpel is om dat door te geven
welk rekeningnummer en co
Belgische banken of buitenlandse banken krijgen beiden het nettobedrag van Belgische div. doorgestort vermits de Mij. Zelf de R.V. doorstort aan de fiscus.paul schreef: ↑4 mei 2019, 12:39 De R.V. op dividenden van Belgische aandelen wordt niet door de uitbetalende bank ingehouden
Dit is steeds zo geweest met buitenlandse aandelen (nooit Belgische) Denk aan de couponnetjestrein naar Luxemburg maar ook naar Nederland! Maar u zal wel weten dat er geen fysieke effekten meer bestaan. Nu nog Belgische R.V. proberen te ontwijken bij buitenlandse bank is bijna niet mogelijk en zeer gevaarlijk!
Laatst gewijzigd door kaohsiung op 5 mei 2019, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.