Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
Bel naar de helpdesk van de fiscus als je niet zeker bent. Ik geef dividenden al jaren aan aan 50% per gehuwde, ongeacht of de rekening op mijn of haar naam staat. Ik ben wel gehuwd zonder contract, dus wettelijk stelsel.
Is dat zo? Ik betwijfel dat hoor.zappiduppi schreef: ↑31 mei 2019, 09:17Scheiding van goederen behoort niet tot het "wettelijk stelsel".Kevva schreef: ↑31 mei 2019, 00:06 Ik neem aan dat de fiscus kan zien onder welk stelsel je getrouwd bent, waarom zou dat geheim zijn?
Maar het wettelijk stelsel is toch zowel 'Gemeenschap van goederen' als 'Scheiding van goederen'? Beiden zijn toch 'wettelijk' en is in een huwelijk gesloten.
Waarom zou de één dan uitgesloten worden (diegene die in scheiding van goederen getrouwd zijn)?
Ik ga het in elk geval niet proberen! Ik lees tegenstrijdige berichten, duidelijkheid is er blijkbaar niet.
Is toch maar het eerste jaar dat je die 192 euro kan terug vorderen? Dat jij het al jaren doet, klopt ofwel niet ofwel heb je het over iets anders.
Zouden er enkel maar dividenden van cooperatieve vennootschappen bestaan ? ( want daar gaat het bij u over )
Denk het niet Gbf's ontvangen dividenden moet ook aangegeven worden hoor.
Buitenlandse dividenden ook nog zoiets.
Estate Guru believer.
Je kan ook RV recupereren als je minder verdient dan de belastingvrije som.
“Wettelijk stelsel” is niet hetzelfde als “wettelijk” he. Dit heeft in het vermogensrecht een specifieke betekenis, namelijk als je geen huwelijkscontract sluit, val je onder het wettelijk stelsel. Google maar.Kevva schreef: ↑31 mei 2019, 18:15Is dat zo? Ik betwijfel dat hoor.zappiduppi schreef: ↑31 mei 2019, 09:17
Scheiding van goederen behoort niet tot het "wettelijk stelsel".
Kan in één geval al jaren, bv. bij mensen met een ( relatief ) laag inkomen, die konden al langer de r.v. recuperen
( of uitzonderlijk als het over buitenlandse inkomsten ging, en men verplicht was de r.v. aan te geven )
Wat met dividenden van aandelen van gehuwden?
Hierbij moet u rekening houden met het huwelijksvermogensrecht. Als u als echtgenoten samen wordt belast, moet u de inkomsten van uw kapitalen en roerende goederen als volgt aangeven:
inkomsten die volgens het vermogensrecht tot het eigen vermogen van een echtgenoot behoren, moeten volledig op naam van die echtgenoot worden aangegeven;
alle andere inkomsten moeten voor de helft op naam van elk van de echtgenoten worden aangegeven.
Voor de ingehouden roerende voorheffing geldt hetzelfde principe.
Op welke rekening het dividend werd gestort (een rekening op naam van beide echtgenoten of een rekening op naam van slechts één echtgenoot), is niet van belang.
Bron: Bolero.be
Hierbij moet u rekening houden met het huwelijksvermogensrecht. Als u als echtgenoten samen wordt belast, moet u de inkomsten van uw kapitalen en roerende goederen als volgt aangeven:
inkomsten die volgens het vermogensrecht tot het eigen vermogen van een echtgenoot behoren, moeten volledig op naam van die echtgenoot worden aangegeven;
alle andere inkomsten moeten voor de helft op naam van elk van de echtgenoten worden aangegeven.
Voor de ingehouden roerende voorheffing geldt hetzelfde principe.
Op welke rekening het dividend werd gestort (een rekening op naam van beide echtgenoten of een rekening op naam van slechts één echtgenoot), is niet van belang.
Bron: Bolero.be